preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

4 فایده مصرف قرص کلاژن صورت و جوانسازی پوست

قرص کلاژن صورت
دسته بندی :
نوشته شده توسط : Amin Hashemy

قرص کلاژن صورت چیست و چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟ کلاژن و هیالورونیک اسید نوعی پروتئین طبیعی یافت شده در استخوان‌ها، پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات است. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین ساختاری در بدن و متشکل از 3 اسیدآمینه پرولین، هیدروکسی پرولین و گلیسین می‌باشد. پروتئین کلاژن بیشتر از یک سوم پروتئین‌های بدن انسان را تشکیل می‌دهد و در حفظ سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و مفاصل نقش اساسی دارد.

کلاژن چیست؟

قرص کلاژن صورت از کلمه یونانی kolla به معنای چسب گرفته شده به این معنی که در واقع، کلاژن مانند چسبی سلول‌ها را به‌هم متصل می‌کند. کلاژن موجود در پوست، مو و سایر بخش‌های بدن باعث استحکام می‌شود. بنابراین، اگر پوستی زیبا، و موهای ضخیم و مفاصل و رباط‌های سالم می‌خواهید، بدن شما باید کلاژن کافی داشته باشد.

توصیه پزشک و داروساز = تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

کلاژن برای پوست

قرص کلاژن صورت یکی از پروتئین‌های ضروری پوست است. این پروتئین منجر به استحکام پوست شده و آن را جوان و زیبا نشان می‌دهد. با افزایش سن ساخت کلاژن در بدن کاهش یافته و پوست به مرور طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد. در واقع، یکی از دلایلی که با افزایش سن، پوست بدن چروک می‌شود، کمبود کلاژن است. البته کلاژن تنها به ظاهر محدود نمی‌شود و بر سلامت عمومی‌ بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از افراد از قرص کلاژن صورت برای پیشگیری از علائم پیری مثل چین و چروک و افتادگی پوست استفاده می‌کنند. مصرف قرص کلاژن ساز پوست یکی از راه‌های به تعویق انداختن پیری پوست است. ناگفته نماند که عواملی مثل اشعه های مضر نور خورشید، وجود رادیکال‌های آزاد در محیط، آلاینده ها، دود سیگار، عدم رسیدگی به روشهای مراقبتی پوست صورت و …همگی در کاهش کلاژن سازی در بدن نقش دارند و نتیجه آن، آن پیری زودرس و ایجاد خطوط در صورت خواهد بود.

از فواید انواع کلاژن این است که معمولا این قرص ها حاوی انواع مختلفی از کلاژن، آنتی‌اکسیدان و کوفاکتورهای کلاژن هستند، مانند اسید هیالورونیک که به سلامت مفاصل نیز کمک می‌کنند.

قرص کلاژن ساز

قرص کلاژن صورت یک مکمل غذایی محبوب است که در حفظ سلامت و تقویت پوست، مو، ناخن و مفاصل و استخوان‌ها کاربرد دارد. این مکمل موجب حفظ حالت ارتجاعی پوست، افزایش ضخامت موها، افزایش توده عضلانی و استحکام استخوان‌ها و کمک به سلامت قلب و روده می‌شود.

خرید قرص کلاژن ساز به جبران کاهش کلاژن در اثر افزایش سن و عوامل دیگر کمک کرده و سلامت و ظاهر پوست را بهبود می‌دهد. مکمل کلاژن همچنین تاثیر مثبت بر سلامت مفاصل و بافت‌های همبند دارد و به حفظ سلامت غضروف‌ها، کاهش درد و بهبود حرکت مفاصل کمک نموده و یک راهکار جامع برای بهبود سلامت و زیبایی کلی بدن است.

توصیه پزشک و داروساز = 8 واقعیت جالب که احتمالاً هرگز درباره پوست خود نمی دانستید!

انواع قرص کلاژن صورت

مکمل قرص کلاژن صورت انواع مختلفی در بازار دارد که با توجه به شکل محصول به چند نوع پودر کلاژن، قرص، کپسول، مکمل مایع، کرم و ماسک کلاژن تقسیم می‌شود. این که کدام نوع را انتخاب کنیم بستگی به ترجیحات فردی و نظر پزشک دارد. به طور کلی، کلاژن‌های پر کاربرد در انواع زیر طبقه بندی می‌شود:

  1. کلاژن نوع ۱: در بافت‌های پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها یافت می‌شود.
  2. کلاژن نوع ۲: در غضروف‌ها یافت می‌شود.
  3. کلاژن نوع ۳: در بافت‌های داخلی مانند رگ‌های خونی وجود دارد.
  4. کوکونات کلاژن: یک نوع کلاژن هیدرولیز شده با جذب بسیار بالا است که از روغن نارگیل به دست می‌آید. این نوع کلاژن سریع‌تر از انواع دیگر جذب بدن می‌شود.

فواید قرص کلاژن چیست؟

مصرف مکمل کلاژن به طور کلی موجب سلامت و استحکام پوست، مو و ناخن (جوان کنندگی پوست، ضخیم تر شدن موها و استحکام ناخن ها)، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل استخوان، تسکین درد مفاصل، بهبود توده عضلانی و محافظت از سلامت قلب و روده می‌شود.

قرص کلاژن صورت

قرص کلاژن صورت

  • جوانسازی پوست و افزایش ضخامت مو

تولید کلاژن در بدن با بالا رفتن سن کاهش یافته و این برای پوست آثار پیری مخربی چون خشکی، افتادگی پوست و ایجاد چین و چروکها ایجاد می‌کند. مصرف قرص کلاژن به کاهش این اثرات پیری پوست کمک کرده و پوست را جوان، شاداب و باطراوت می‌کند. همچنین مصرف قرص کلاژن صورت به افزایش ضخامت مو و پرپشت شدن آن  و کاهش ریزش موی ناشی از کم شدن کلاژن بدن با افزایش سن کمک می‌کند.

  • تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل استخوان

قرص کلاژن صورت یکی از اجزای سازنده استخوان‌هاست و به قوی نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف قرص قرص کلاژن صورت برای مشکلات مرتبط با سلامت استخوان مفید است. قرص کلاژن خطر بروز بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. مکمل‌های کلاژن می‌توانند به مهار تحلیل استخوان که منجر به پوکی استخوان می‌شود، کمک کنند.

توصیه پزشک و داروساز = 10 دلیل اصلی خشکی پوست در زمستان

  • تسکین درد مفاصل و بهبود توده عضلانی

قرص کلاژن صورت به حفظ یکپارچگی غضروف کمک می‌کند. مصرف قرص کلاژن در بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد کلی مفاصل نقش موثر دارد. توده عضلانی نیز ممکن است با افزایش سن کاهش یابد که به این وضعیت در علم پزشکی «سارکوپنی» می‌گویند. ترکیب مکمل‌های کلاژن با ورزش در مراقبت از توده عضلانی تاثیر مثبتی دارد. مصرف قرص کلاژن از پروتئین‌های عضلانی مانند کراتین که باعث رشد عضلات بعد از ورزش می‌شوند، حمایت می‌کند.

  • محافظت از سلامت قلب و روده

از دیگر فواید قرص قرص کلاژن صورت و برای بدن، حفظ سلامت قلب و روده است. مصرف قرص کلاژن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. کلاژن به درمان مشکلات روده نیز کمک می کند. کلاژن، در تقویت روده و جلوگیری از التهاب در روده‌ها، بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده روده‌ کمک کرده و می‌تواند بهبود عملکرد گوارشی را تسهیل کند.

همانطور که گفته شد، مکمل کلاژن به فرم های مختلفی از جمله قرص و پودر تولید می شوند. برخی از این مکمل ها، علاوه بر کلاژن حاوی مواد مغذی دیگری نیز هستند. برای مثال، مصرف قرص کلاژن با ویتامین سی به حفظ سلامت کلی پوست کمک نموده و رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری پوست می‌شوند از بین می‌برد.

نقش کلاژن در جوانسازی پوست

با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن سختتر شده و مقدار آن کاهش می‌یابد. کاهش کلاژن با خشکی و افتادگی پوست و بروز چین و چروک مرتبط است. قرص کلاژن صورت می تواند به تولید الاستین، پروتئینی که باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست می‌شود، کمک کند و آثار پیری پوست را به تعویق بیندازد. از مهم‌ترین فواید مصرف کلاژن برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • بهبود آبرسانی به پوست
  • بهبود تراکم کلاژن در پوست

همچنین، تحقیقات نشان می دهد که مزایای کلاژن موضعی که روی پوست اعمال می‌شود احتمالا مشابه مکمل‌های خوراکی است.

بهترین قرص کلاژن ساز چیست؟

قرص کلاژن صورت در برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار موجودند که بسته به فرم و ترکیبات آن می توانید قرص کلاژن ساز مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

امروزه شرکت‌های تولید کننده ایرانی با هدف بهبود سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و مفاصل نمونه‌های قرص کلاژن ساز مشابه نوع خارجی تولید کرده اند که از نظر کیفیت با نمونه خارجی برابری می‌کند. قرص کلاژن ایرانی توسط فناوری‌های مدرن و مواد اولیه با کیفیتی تولید می‌شوند که اغلب قیمت مناسب‌تری نیز نسبت به محصولات خارجی دارند و همچنین تحت نظارت سازمان غذا و دارو و مطابق با استانداردهای بهداشتی و ایمنی تولید می‌شوند.

قرص های کلاژن ساز خارجی نیز که مدتی است ورودشان به کشور کاهش پیدا کرده در داروخانه‌های معتبر موجودند. کلاژن یوروویتال، قرص کلاژن آپوویتال، مگنوم ویتامینز و سان لایف که به صورت تحت لیسانس در داروخانه‌ها موجود هستند و کلاژینو بیوتی، کلاژن اکتیو و … از جمله بهترین کلاژن‌های خارجی هستند.

آیا مصرف قرص کلاژن صورت باعث چاقی صورت می شود؟

این مکمل در چاق شدن صورت نقش ندارد. اما با از بین بردن چین‌ و چروک‌ها و لیفت پوست باعث می‌شود چهره شما پرتر به نظر برسد. در واقع، چاقی صورت با قرص کلاژن صورت ممکن نیست، زیرا چاقی صورت در صورت داشتن چربی اضافه در بدن اتفاق می‌افتد. دلیل اینکه برخی افراد چاقی صورت با کلاژن سازی را تجربه می‌کنند این است که در نتیجه کلاژن سازی، آب زیر پوست جمع شده و بافت پوست منسجم می‌شود.

بنابراین، مصرف قرص کلاژن صورت نه تنها باعث چاقی  صورت نمی‌شود، بلکه عملکرد کاملا بالعکسی دارد. در واقع، کلاژن به سبب پروتئین می‌تواند جلوی اشتهای کاذب را گرفته و احساس سیری به فرد دست دهد.

قرص کلاژن گلد برای چاقی صورت

قرص کلاژن گلد آدریان مکملی حاوی کلاژن هیدرولیز شده نوع 1 و 3 است که جوانسازی پوست و رفع تیرگی های پوستی کمک بسزایی می‌کند. کلاژن هیدرولیز شده یا پپتید کلاژن، فرمی از کلاژن است که در آن پروتئین کلاژن به زنجیره های کوچکتری از آمینواسیدها به نام پپتیدها شکسته شده یا هیدرولیز می‌شود. این کلاژن متشکل از پپتیدهای محلول در آب با وزن مولکولی مختلف است. بدن کلاژن هیدرولیز شده را راحت تر جذب می کند. مصرف آن در لایه‌های عمیق پوست تاثیر گذاشته و ظاهر پوست را نیز بهبود می‌بخشد.

مکمل تقویت پوست کلاژن گلد، موثر در بهبود کیفیت کلی پوست و به تعویق انداختن روند پیری پوست و پرتر، شاداب تر و جوان تر شدن پوست صورت است که با جذب بهتر و آسان تر به علت هیدرولیز بودن پپتید‌های کلاژن، فرموله شده است. کلاژن به پوست رطوبت و استحکام می بخشد، از بروز چین و چروک جلوگیری و لک‌های پوستی ناشی از آفتاب را کمتر می‌کند.

قرص کلاژن گلد، احتمال کمتری از عارضه گوارشی به علت داشتن فرم قرص روکش دار دارد. این محصول قابل استفاده به مدت 20 روز است. (قرص کلاژن گلد آدریان 60 عددی است و روزانه 3 عدد بعد از غذا به همراه آب کافی مصرف گردد).

قرص کلاژن گلد برای چاقی صورت

قرص کلاژن گلد برای چاقی صورت

قرص کلاژن صورت بهتر است یا پودر کلاژن؟

هر 2 نوع مکمل، دارای تاثیرات مشابه هستند. با این حال، برخی از افراد مصرف پودر (ساشه) را به قرص ترجیح می دهند زیرا خوردن آن برایشان راحت‌تر است. همچنین پودر را می‌توان با اسموتی‌ها، شیک‌ها، سوپ‌ها یا حتی قهوه یا چای نیز مخلوط نمود.

عوامل مؤثر در کاهش کلاژن پوست

بارها اشاره شد که با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کمتر می شود که این باعث کم شدن استحکام و انعطاف‌پذیری پوست، خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک خواهد‌ شد. سرعت این فرآیند به ژنتیک فرد نیز بستگی دارد. همچنین در معرض عوامل محیطی مانند اشعه‌های UV و هوای آلوده قرار گرفتن که سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهند، در کاهش میزان کلاژن پوست تاثیر دارد.

به طور کلی عوامل کاهش دهنده کلاژن در بدن عبارتند از:

  • افزایش سن و کاهش تولید کلاژن در بدن
  • قرار‌گرفتن در معرض اشعه خورشید به مدت طولانی بدون استفاده از ضد‌آفتاب، کلاه یا عینک
  • ماندگاری آرایش و آلودگی روی سطح پوست به خصوص هنگام خواب
  • سبک زندگی نادرست مثل مصرف دخانیات (سیگار کشیدن باعث تأخیر در ترمیم زخم‌های پوستی شده و یک عامل ایجاد چین و چروک است) و مواد الکی
  • رژیم غذایی غلط و استفاده‌ی زیاد از شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند آرد سفید و عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات
  • استرس (ایجاد اختلال در سلامت پوست و تشکیل خط‌های عمیق ناحیه صورت)
  • کمبود ویتامین‌های ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها
  • وجود برخی بیماری ها ماننداختلال خود ایمنی لوپوس
  • ژنتیک

همه‌ی این عوامل همچنین با تشکیل رادیکال‌های آزاد سرعت تجزیه‌ی کلاژن را افزایش می‌دهند.

چگونه تولید کلاژن را افزایش دهیم؟

مطالعات نشان می دهد مصرف انواع خاصی از قرص کلاژن صورت و مو برای کمک به پوست برای حفظ خواص جوانی خود، جلوگیری از آسیب نور خورشید و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک موثر است. با این حال، خوشبختانه، مکمل ها تنها یا حتی لزوما بهترین گزینه نیستند. در حالی که مصرف مکمل‌های کلاژن و خوردن غذاهای غنی از کلاژن به سلامت پوست کمک می‌کند، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی خود اولویت‌بندی کنید که خود حاوی کلاژن نیستند اما در درمان بسیار موثر هستند. به بدن شما کمک می کند تا آن را به صورت درون زا تولید کند. برای مثال، میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C می توانند به افزایش سطح کلاژن کمک کنند و پوست شما را تقویت کنند.

درمان های موضعی روش دیگری برای کمک به افزایش کلاژن سازی بدن است. متأسفانه، استفاده از قرص کلاژن صورت در محصولات مراقبت از پوست به معنای افزایش تولید کلاژن نیست، حداقل نه مستقیم. شاید بتواند به حفظ رطوبت کمک کند. با این حال، پروتئین کلاژن آنقدر بزرگ است که از طریق پوست جذب نمی شود، به این معنی که در اپیدرم یا لایه بالایی پوست شما نفوذ نمی کند، بنابراین وسوسه نشوید که محصولات کلاژن را در سراسر صورت خود بمالید. با این حال، استفاده موضعی از رتینوئیدهای تجویزی می تواند باعث افزایش تولید کلاژن در لایه پوستی پوست شما شود و منجر به بهبود ظاهر پوست آسیب دیده یا پیر شود.

درمان های عمیق تر: اگر می‌خواهید با عجله وارد شوید و تولید کلاژن خود را تحریک کنید، درمان‌های حرفه‌ای مختلفی وجود دارد که فوق‌العاده مؤثر هستند. اکثر آنها روی ایجاد آسیب های کنترل شده و جزئی به پوست کار می کنند که باعث افزایش تولید کلاژن و بازسازی می شود. درمان های لیزری، لایه برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ و درم ابریژن همگی از انواع این تم هستند. در حالی که همه آنها از مکانیسم های متفاوتی استفاده می کنند و نتایج متفاوتی را به همراه دارند، همه آنها می توانند زمانی که به درستی به کار گرفته شوند بسیار موثر باشند.

آیا رژیم غذایی بر تولید کلاژن در پوست تاثیر دارد؟

بررسی غذاهای حاوی کلاژن

غذاهای حاوی ژلاتین، مانند آبگوشت و قلم گاو در بدن کلاژن تولید می‌کنند. در واقع این مواد غذایی حاوی ژلاتین هستند. ژلاتین یک ماده پروتئینی مشتق شده از کلاژن است که فرآوری شده است. کلاژن در بافت همبند حیوانات یافت می‌شود. بنابراین، غذاهایی مانند پای مرغ، قلم گاو و ماهی منابع کلاژن هستند. ویتامین سی برای سنتز کلاژن بسیار مهم است، بنابراین بهتر است غذاهای غنی از این ویتامین مانند مرکبات، کلم بروکلی و فلفل دلمه‌ای را مصرف کنید.

آنزیم‌های گوارشی کلاژن موجود در غذا را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای جداگانه تجزیه می‌کنند. با این حال، کلاژن موجود در مکمل‌ها قبلا تجزیه شده یا هیدرولیز شده است، به همین دلیل تصور می‌شود که جذب آن موثرتر از کلاژن مواد غذایی است.

در نتیجه برای استحکام غضروف‌ها و افزایش کلاژن، مصرف قرص کلاژن سازی پوست موثرتر است.

تولید کلاژن در پوست

تولید کلاژن در پوست

از کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی در کنار مکمل کلاژن استفاده کنیم؟

مکمل ویتامین آ A

یک ویتامین محلول در چربی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد و به تنظیم رشد و تمایز سلول‌های پوست کمک می‌کند. این ویتامین مانع از کاهش رطوبت پوست شده و از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی، مانند آلودگی و اشعه‌ی ماوراء بنفش، محافظت می‌کند.

ویتامین آ در غذاهایی مانند جگر، ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و میوه‌ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ مانند سیب‌زمینی شیرین و هویج یافت می‌شود. به‌علاوه، در صورت لزوم، می‌توانید مکمل آن را تهیه کنید.

ویتامین سی C

نیز یک آنتی‌اکسیدان است که از سسلامت کلی پوست محافظت می‌کند. ویتامین سی برای سنتز قرص کلاژن صورت در بدن ضروری است و به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود، پوست را سالم نگه می‌دارد و با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری آن می‌شوند مبارزه می‌کند. این ویتامین در بسیاری از غذاهای گیاهی مثل سبزیجات برگ‌دار، انواع توت، مرکبات، کیوی، میوه‌های استوایی مانند انبه و آناناس و فلفل دلمه‌ای به فراوانی یافت می‌شود. همچنین می‌توانید از مکمل ویتامین C که به‌شکل‌های مختلف تولید می‌شود استفاده کنید.

روی (زینک)

یک ماده‌ی معدنی حیاتی برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت پوست و سنتز پروتئین است. روی در سنتز کلاژن و حفظ سلامت پوست نقش دارد. این ماده‌ی معدنی به تولید کلاژن سالم که پوشش داخلی دستگاه‌ی گوارش را تشکیل می‌دهد، کمک می‌کند. با خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، تخم‌مرغ، مغزیجات، دانه‌ها، حبوبات، لبنیات و غلات کامل می‌توانید روی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی دریافت کنید.

توصیه پزشک و داروساز = آیا به اندازه کافی زینک دریافت می کنید؟

منگنز

در حفظ سلامت پوست نقش دارد. منگنز به واکنش‌های آنزیمی که در تشکیل پروتئین کلاژن نقش دارند، کمک می‌کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد منگنز باشد، تولید کلاژن و همچنین الاستیسیته‌ی پوست و حرکات مفاصل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برنج قهوه‌ای و جو دوسر، کینوا، مغزیجات، دانه‌ها، حبوبات، چای، اسفناج، آناناس، سیب‌زمینی شیرین و آووکادو سرشار از منگنز هستند. این ماده‌ی معدنی در بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین مینرال هم یافت می‌شود.

نقش اسید هیالورونیک در تولید کلاژن پوست

در بافت‌های همبند، به‌خصوص پوست و مفاصل، ترکیبی به نام اسید هیالورونیک وجود دارد که با کلاژن و الاستین (نوعی پروتئین) برای حفظ سلامت پوست همکاری می‌کند. اسید هیالورونیک آب را جذب نموده و در فرایند هیدراتاسیون (آبرسانی) نقش موثر دارد. همچنین به پیوند کلاژن با الاستین، حرکات مفاصل و الاستیسیته‌ی پوست کمک می‌کند.

اسید هیالورونیک را می توان به شکل مکمل و یا در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست دریافت کرد. دریافت این ماده مستقیما از غذا سخت است، با این حال، داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی کلاژن نوع ۲ (سوپ استخوان مرغ)، آنتی‌اکسیدان و پروتئین، به بدن کمک می‌کند که آن را بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من