مکمل آهن

فیلـتر

نمایش 1–24 از 74 نتیجه

آهن یک ماده معدنی مغذی است که نقش های مهمی را در بدن ایفا می‌کند. آهن بخشی از هموگلوبین است که اکسیژن را در خون جابه‌جا می‌کند. نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد و در بسیاری از آنزیم‌ها مورد نیاز است. مکمل آهن ماده معدنی ضروری برای زندگی است. آهن را می‌توان از غذا و مکمل ها دریافت کرد. منابع غذایی: گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، میوه‌ها، سبزیجات سبز و نان غنی‌شده.

اگر میزان آهن بدن شما کافی نباشد ممکن است دچار کم خونی یا آنمی (کاهش سطح گلبول های قرمز خون) شوید‌. مکمل های آهن راهی عالی برای رفع کمبود آهن بدن هستند به خصوص اگر تغییرات رژیم غذایی قادر به جایگزینی آهن کافی برای بدن نباشد.

علایم کم خونی فقر آهن

سطح آهن پایین در برخی افراد به طور معمول وجود دارد ولی در صورت عدم درمان احتمال می رود تبدیل به یک بیماری جدی شود که تحت عنوان کم خونی فقر آهن (iron-deficiency anemia) شناخته می‌شود. کم خونی فقر آهن با حالتی همراه است که در آن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم وجود نداشته و توانایی حمل اکسیژن را از دست می دهد. در نتیجه ممکن است این علائم بروز کند :

• کمبود انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • دوره های مکرر بیماری
  • احساس سرما و مشکل در تنظیم دمای بدن
  • پوست رنگ پریده
  • تپش قلب
  • صدای زنگ یا وزوز در داخل گوش و سر
  • خارش
  • مشکل در بلعیدن
  • تغییر در طعم غذا
  • ریزش مو
  • اشتیاق به خوردن موادی از قبیل یخ یا خاک که به آن پیکا گفته می‌شود.
  • زخم های دردناک در گوشه دهان و زبان
  • ناخن های قاشقی شکل
  • حرکت های غیر قابل کنترل مخصوصاً در ناحیه پا (سندروم پای بیقرار)

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کرده‌اید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید پزشک سطح آهن خون شما بررسی گردد. دقت کنید این علائم معمولا وقتی بروز می‌کنند که سطح آهن خون به اندازه ای پایین آمده که بتوان آن را کم خونی فقر آهن نامید. وگرنه مخصوصا در مراحل اولیه کاهش آهن خون ممکن است هیچ گونه علائمی مشاهده نشود. بنابراین بررسی مرتب سطح آهن می‌تواند راهی برای تشخیص و درمان سطح پایین آهن خون باشد قبل از آنکه تبدیل به کم خونی گردد.

منابع غذایی آهن

برای اکثر افراد یک رژیم غذایی مناسب، آهن کافی و مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. منابع غذایی طبیعی آهن شامل:

• گوشت، ماهی، مرغ
  • سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی
  • میوه های خشک و آجیل
  • حبوبات مثل لوبیا، عدس و نخود فرنگی

همچنین آهن به بسیاری از غذاهای غنی شده مثل غلات و نان های غنی شده اضافه می‌شود.

آهن موجود در منابع حیوانی بهتر جذب بدن می‌شود. با این حال می‌توانید با خوردن میوه یا سبزیجات سرشار از ویتامین c (مثل فلفل دلمه قرمز، کیوی و پرتقال) به بدن خود کمک کنید تا آهن گیاهی را جذب کنید.

چه نیازی به مصرف مکمل آهن وجود دارد ؟

این مکمل ها راهی مؤثر برای افزایش ذخایر بدن هستند با این حال، مصرف آنها برای هر کسی مناسب نمی باشد. در نظر داشته باشید که خوردن هر ماده‌ای که توسط پزشک تجویز نشده است، ممکن است عوارض و خطراتی به همراه داشته باشد چرا که زیادی آن نیز می‌تواند خطرناک باشد. مصرف مکمل های آهن نیز بدون تجویز پزشک و در صورت غیر ضروری بودن می‌تواند آسیب رسان باشد. به این علت که مقادیر زیاد آهن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و کاهش جذب سایر مواد مغذی در روده ها شود. عوارض جانبی منفی ممکن است در هر کسی رخ دهد اما به ویژه در کودکان می تواند کشنده باشد.

بنابراین بهترین کار این است که رژیم غذایی متعادل و سرشار از آهن داشته باشید. مکمل‌های غذایی به تنهایی راه درمان کم خونی نیستند؛ همان گونه که کاهش گلبول‌های قرمز خون نیز همواره به معنای کمبود آهن نیست.

مکمل های آهن برای چه کسانی ؟

مکمل های آهن به افزایش سطح آهن خون کمک نموده و جلوی کم خونی ناشی از فقر آهن را می گیرند. این مکمل ها به خصوص در افرادی که قادر به حفظ وضعیت خوب آهن از طریق رژیم غذایی نیستند، می‌تواند مفید باشد. از جمله این افراد عبارتند از:

• خانم های باردار
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • خانم هایی که دچار قاعدگی طولانی و سنگین می‌شوند.
  • اهداکنندگان خون به صورت مکرر
  • افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می‌شوند
  • افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون .
  • افرادی که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند.
  • افراد مبتلا به نارسایی قلبی.
  • افراد مبتلا به بیماری های کلیه
  • مصرف برخی از داروهای کاهش دهنده آهن مانند داروهای کاهنده اسید معده.
  • افرادی که به طور منظم ورزش های سنگین انجام می‌دهند.
  • کسانی که رژیم گیاه خواری دارند
  • افراد مبتلا به اختلالات خونی مانند تالاسمی، کم خونی سلول داسی شکل
  • اشخاص معتاد به الکل

خرید مکمل آهن

خرید اینترنتی مکمل آهن با کیفیت بالا و قیمت مناسب از برندهای معتبر خارجی و ایرانی در داروخانه آنلاین دکتر دانیالی امکان پذیر است. تمامی مکمل‌های موجود در این داروخانه دارای برچسب اصالت کالا بوده و شما می توانید با اطمینان آنها را خریداری نمایید. همچنین قبل از خرید می‌توانید از مشاوران سایت در خصوص خرید محصولات مشاوره بگیرید.

اطلاعات بیشتر ...