ناباروری

امروزه به دلایل مختلف ناباروری در بین زوجین بسیار شایع شده است. در ایالات متحده، 10 تا 15 % از زوج ها نابارور می باشد.

می توانن گفت ناباروری به عنوان عدم توانایی باردار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی مکرر و محافظت نشده برای حداقل یک سال برای اکثر زوج ها تعریف می شود.

ناباروری ممکن است ناشی از یک مشکل از شما یا همسرتان یا ترکیبی از عواملی باشد که از بارداری جلوگیری خواهد کرد. خوشبختانه، بسیاری از درمان های ایمن و موثر وجود دارد که به طور قابل توجهی شانس باردار شدن شما را افزایش خواهد داد.

علائم  ناباروری چیست ؟

علامت اصلی ناباروری موارد زیادی است. ممکن است علائم واضح دیگری وجود نداشته باشد. گاهی اوقات، زنان مبتلا به ناباروری ممکن است دوره های قاعدگی نامنظم یا غایب داشته باشند. در برخی موارد، مردان مبتلا به ناباروری ممکن است علائمی از مشکلات هورمونی مثل تغییر در رشد مو یا عملکرد جنسی داشته باشند. اکثر زوج ها با درمان در نهایت باردار می شوند.

چه زمانی برای ناباروری باید به پزشک مراجعه کرد ؟

نیازی نیست که در مورد ناباروری به پزشک خود مراجعه کنید، مگر اینکه حداقل یک سال است که به طور منظم برای باردار شدن تلاش کرده باشید. زنان باید زودتر با یک ارائه دهنده مراقبت صحبت کنند، اما اگر سن شما 35 سال یا بیشتر است و شش ماه یا بیشتر برای باردار شدن تلاش کرده اید ، بالای 40 سال سن دارند ، پریودهای نامنظم یا غایب داشتید ، پریودهای بسیار دردناکی داشته باشید ، مشکلات باروری شناخته دارید ، دچار آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن هستید ، چندین سقط جنین داشته اند و تحت درمان سرطان قرار گرفته اید باید برای بارداری به پزشک مراجعه کنید.

مردان برای بارداری نیز اگر مشکلات زیر را دارند باید با یک پزشک مشورت کنند :

تعداد کم اسپرم یا سایر مشکلات اسپرم

سابقه مشکلات بیضه، پروستات یا جنسی

سابقه تحت درمان سرطان

بیضه های کوچک یا تورم در کیسه بیضه

سایر اعضای خانواده شما با مشکلات ناباروری

تمام مراحل در طول تخمک گذاری و لقاح باید به درستی انجام شود تا فرد باردار شود. گاهی اوقات مسائلی که باعث ناباروری در زوجین می شود در بدو تولد وجود دارد و گاهی در مراحل بعدی زندگی ایجاد خواهد شد.

از دلایل ناباروری می تواند یک یا هر دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی نیز هیچ دلیلی پیدا نمی شود.

دلایل ناباروری در مردان

تولید یا عملکرد غیر طبیعی اسپرم به دلیل بیضه های نزول نکرده، نقص ژنتیکی، مشکلات سلامتی مثل دیابت، یا عفونت هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، اوریون یا HIV، بزرگ شدن وریدهای بیضه (واریکوسل) نیز می تواند بر کیفیت اسپرم اثرگذار باشد.

مشکلات تحویل اسپرم به دلیل مشکلات جنسی مثل انزال زودرس. برخی بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک ، مشکلات ساختاری مثل انسداد در بیضه؛ یا آسیب یا آسیب به اندام های تناسلی.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض عوامل محیطی خاص مانند آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی و تشعشعات. سیگار کشیدن، الکل، ماری جوانا، استروئیدهای آنابولیک و مصرف داروها برای درمان عفونت های باکتریایی، فشار خون بالا و افسردگی نیز می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. قرار گرفتن مکرر در معرض گرما، مانند سونا یا جکوزی، می تواند دمای بدن را افزایش دهد و بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

آسیب های مربوط به سرطان و درمان آن، از جمله پرتودرمانی یا شیمی درمانی. درمان سرطان می تواند تولید اسپرم را، گاهی به شدت، مختل خواهد کرد.

همه محصولات (7102)

نمایش 1–12 از 35 نتیجه