preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

وبلاگ

رفع بوی بد دهان + 7 روش خانگی

رفع بوی بد دهان
دسته بندی : - -
نوشته شده توسط : Amin Hashemy

رفع بوی بد دهان چگونه امکان پذیر است؟ چگونه بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببریم؟! همه‌ی افراد گاهی بوی بد دهان را تجربه می کنند، به خصوص در هنگام صبح که این طبیعی است و با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان تا حد بسیاری به رفع بوی بد دهان کمک نمود. همان‌گونه که گفته شد؛ بوی بد دهان تا حدی عادی است و معمولاً در نتیجه‌ی میزان ناکافی ترشح بزاق یا رسوب ذرات غذا در بین دندان ها رخ می دهد. خرید خوشبو کننده دهان از داروخانه آنلاین دکتر دانیالی.

رفع بوی بد دهان برای همیشه

حفره‌ی دهان ما آدم‌ها تنها حاوی دندان‌ های بالا و پایین و زبان نیست، بلکه درون این حفره به طور طبیعی میکروارگانیسم‌ هایی زندگی می‌ کنند که چنانچه شرایط غذایی و زیستی برای زندگی بهتر آن‌ها مهیا شود، باعث فعالیت و زاد و ولد بیشتر آن‌ها خواهد شد و این می تواند در ایجاد جرم و پلاک دندان‌ها و نیز لثه‌ها موثر باشد که در این زمینه بوی بد دهان از فعالیت های باکتریایی ناشی می شود. زیرا اگر ذرات غذا در دهان باقی بماند، تجزیه‌ی آن‌ها توسط باکتری ها باعث تولید ترکیبات گوگردی می شود.

بسیاری از اشخاص بوی بد دهان را تجربه می نمایند که این مورد از هر ۴ نفر، ۱ نفر در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و اکثر آن‌ها از هیچ تلاشی برای رفع بوی بد دهان خود فروگذار نمی کنند. بوی بد دهان در درجه‌ی نخست باعث آزار اطرافیان می شود و ممکن است شخص درگیر با واکنش‌ هایی از سوی مردم روبرو شود که چنانچه تکرار شود،‌ رفته رفته بر ایجاد نگرانی، شرم، ترس و اضطراب می‌ انجامد که برآیند آن آسیب رسیدن به خودباوری وی خواهد بود.

رفع بوی بد دهان در صبح

معمولاً برای رفع بوی بد دهان، می توان با رعایت و مراقبت های بهداشتی منظم و کامل از دهان و دندان ها، آن را درمان نمود. اما این امکان وجود دارد که بوی بد دهان به دلایل پزشکی و مصرف برخی از غذاها و‌ نوشیدنی ها ایجاد شده باشد.
یعنی؛ گاهی بیماری های حفره‌ی دهان و نازوفارنکس (ناحیه‌ی پشت بینی و بالای گلو = کام نرم) و عفونت های تنفسی و لوزه ها، برخی اختلالات خونی یا بیماری های مزمن کبدی و کلیوی ممکن است دلیل بوی بد دهان باشد. اگر چنین است، این بیماری ها نیاز به درمان دارند. و یا مثلاً مصرف الکل، نیکوتین و انواع خاصی از غذاها نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند.
بنابراین برای رفع بوی بد دهان، تشخیص اولیه و نحوه‌ی درمان آن بسیار مورد اهمیت است. بوی بد دهان بعد از پوسیدگی دندان و بیماری های در پیوند با لثه، سومین دلیل شایعی است که اشخاص برای رفع آن به دنبال مراقبت های دندانی هستند.

بهترین داروی رفع بوی بد دهان

بهترین داروی رفع بوی بد دهان

چگونه به رفع بوی بدن دهان کمک کنیم؟

بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این تضمین می کند که از ایجاد حفره های دندانی جلوگیری شود و احتمال بیماری لثه را نیز کاهش می دهد.
توصیه می شود که افراد سالی دو بار برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ ها و لثه های خود به دندان‌پزشک مراجعه نمایند.
دندان‌پزشک ممکن است خمیر دندان، محلول یا دهانشویه‌ای را توصیه کند که حاوی یک عامل ضد باکتری باشد تا به رفع میکروب‌ ها و اثرات ناشی از فعالیت های آن‌ها کمک نماید که باعث‌ رفع بوی بد دهان شود. از طرف دیگر، اگر بیماری لثه‌ای وجود داشته باشد، تمیز کردن حرفه‌ای آن ممکن است برای پاک کردن تجمع باکتریایی در فضاهای بین لثه و دندان ضروری شود.

علل بالقوه‌ی بوی بد دهان عبارتند از؛

تنباکو:

انواع محصولات تولید شده که حاوی تنباکو یا توتون هستند، علاوه بر اینکه، خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهند، هم‌چنین می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

غذا:
ریز ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها یا روی سطوح آن‌ها، و برخی از خوراکی‌ ها مانند؛ پیاز و سیر نیز می توانند در ایجاد بوی بد دهان موثر باشند. پس از گوارش غذا و ریز ذرات به جای مانده از آن‌ها ممکن است از طریق خون به ریه ها منتقل شوند و بر تنفس تأثیر بگذارند.

خشکی دهان:

آب یا بزاق دهان، به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. حال چنانچه دهان به طور طبیعی به دلیل بیماری خاصی مانند؛ خشکی دهان یا عدم ترشح کافی بزاق، خشک شده باشد، ممکن است بوی بد ایجاد نماید.
بهداشت دهان و دندان:
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باعث حذف ذرات کوچک غذا می شود که می توانند تجمع یافته و به آرامی تجزیه شوند و باعث ایجاد بوی ناخوشایند دهان شوند. اگر مسواک زدن به طور منظم صورت نگیرد، لایه‌ای از باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. این پلاک که همان جرم است، می تواند لثه ها را تحریک کرده و باعث التهاب بین دندان ها و لثه ها شود. پروتزهایی که به طور مکرر یا به درستی تمیز نمی شوند، نیز می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث هالیتوزیس (بوی بد دهان) شوند.
رژیم های غذایی نامناسب:
برنامه های غذایی ناشتا و کم کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. این به دلیل تجزیه‌ی چربی های بدن می باشد و توسط کبد ایجاد می شود که برآیند آن تولید بیش از حد ماده‌ی شیمیایی به نام کتون است. این کتون ها از بوی قوی برخوردار هستند که بویی همانند؛ اَسِتون (حلال لاک ناخن) دارند و بیشتر برای کسانی که دچار دیابت می‌ باشند، رخ می دهد.
داروها:
برخی از داروها می توانند ترشح بزاق دهان را کاهش دهند که برآیند آن افزایش بوی دهان خواهد بود. برخی دیگر از داروها نیز می توانند با تجزیه شدن و انتشار مواد شیمیایی در راه تنفسی، باعث ایجاد بو شوند. به عنوان نمونه؛ می توان به نیترات های مورد استفاده برای درمان آنژین، برخی از مواد شیمیایی شیمی درمانی و برخی آرام بخش ها مانند؛ فنوتیازین ها اشاره نمود. کسانی که مکمل های ویتامین را در دوزهای زیاد مصرف می کنند، نیز مستعد بوی بد دهان هستند.
بیماری های دهان، بینی و گلو:
گاهی وقت‌ ها، سنگ های کوچک پوشیده و مملو از باکتری می توانند روی لوزه های پشت گلو ایجاد شده و بو ایجاد کنند. همچنین، عفونت یا التهاب در بینی، گلو یا سینوس ها می تواند باعث بوی بد دهان شود.
وجود شیء خارجی :
گاهی امکان دارد که جسم خارجی در حفره‌ی بینی بویژه کودکان گیر کرده باشد که این ممکن باعث بوی بد دهان شود و معمولاً همراه با آب‌ریزش بینی و التهاب خواهد بود که با بیرون کشیدن آن شیء خارجی، التهابات و بوی بد دهان نیز برطرف می شود.
بیماری‌ها:
برخی سرطان‌ ها، نارسایی کبد و دیگر بیماری‌ های متابولیک به دلیل ترکیبات خاصی از مواد شیمیایی که تولید می‌ کنند، امکان دارد که باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) به دلیل رفلکس منظم اسید های معده می تواند باعث بوی بد دهان شود.
عوامل نادر ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان می‌شوند عبارتند از!
کتواسیدوز (DKA):
وقتی سطح انسولین شخصی که دچار قند خون بالا یا دیابت است، بسیار پایین باشد، بدن وی دیگر نمی تواند از قند استفاده کند و به جای آن شروع به استفاده از ذخایر چربی می نماید. هنگامی که چربی تجزیه می شود، کتون ها (مواد شیمایی عامل ایجاد بو) تولید و ساخته می شوند. کتون ها وقتی به تعداد زیاد یافت شوند، می توانند سمی باشند و بوی مشخص و نامطبوعی ایجاد کنند. کتواسیدوز دیابتی (Diabetic Ketoacidosis) یک بیماری جدی و تهدید کننده‌ی زندگی است.
انسداد روده:
اگر شخصی دوره‌ی طولانی استفراغ داشته باشد، بویژه اگر این همراه با انسداد روده رخ دهد، ممکن است راه تنفسی بوی مدفوع به خود گیرد.
برونشکتازی (Bronchiectasis):
این یک وضعیت طولانی مدت است که در آن راه های هوایی گشادتر از حد طبیعی می شود و باعث ایجاد مخاط شده که برآیند آن بوی بد دهان می باشد.
سینه‌ پهلوی ریوی:
به تورم یا عفونت در شش‌ها یا راه های هوایی گفته می شود که به دلیل استنشاق، استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات رخ داده است و می تواند باعث بوی نامطبوع دهان شود.

علل بالقوه‌ی بوی بد دهان

علل بالقوه‌ی بوی بد دهان

راه های تشخیص بوی بد دهان:

بوی خاص تنفس بسته به علت مشکل می تواند متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست یا خویشاوند نزدیکی بخواهید تا بوی دهان شما را بسنجد، زیرا ارزیابی آن توسط خودتان ممکن است کمی دشوار باشد.
چنانچه شخص مناسبی در دسترس نیست، یکی از راه های بررسی بو این است که مچ دست خود را لیس بزنید و بگذارید خشک شود و سپس آن را بو کنید. بوی بد در این ناحیه از مچ دست، احتمالاً نشان دهنده‌ی ابتلا به هالیتوزیس (بوی بد دهان) است.
برخی از اشخاص، حتی اگر بوی دهانشان کم باشد یا اصلاً بوی بدی نداشته باشد، نگران تنفس خود هستند، این حالت هالیتوفوبیا نامیده می شود و می تواند به رفتارهای وسواسی در پاک‌سازی حفره‌ی دهانی بی انجامد.
تشخیص علت و عوامل ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان از اهمیت خاصی برخوردار است،‌ زیرا کمک می‌ کند تا بهترین راه‌کار، روش و یا درمان را برای رفع آن، انتخاب نموده شود.

درمان های خانگی به منظور رفع بوی بد دهان:

  1. مسواک زدن دندان ها

  2. نخ دندان
  3. معاینات دندان‌پزشکی
  4. پروتز های تمیز
  5. مسواک زبان شوی
  6. پیش‌گیری از خشکی دهان
  7. رژیم غذایی

مسواک زدن دندان ها:

حتماً حداقل دو بار در روز و ترجیحاً بعد از هر وعده‌ی غذایی به روش صحیح مسواک بزنیپ و این کار را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید انجام دهید. زیرا نشان داده شده است که خمیر دندان با خواص ضد باکتریایی، بوی بد دهان را کاهش می دهد.

نخ دندان:

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. استفاده‌ی روزانه از نخ دندان، باعث کاهش تجمع ذرات غذا و پلاک بین دندان ها می شود. مسواک زدن تنها حدود ۶۰ درصد از سطح دندان را تمیز می کند و معمولا فضا های بین دندان‌ها آنچنان که باید تمیز ‌نمی شود.

معاینات دندان‌پزشکی:

معاینات منظم دندان‌پزشکی را در برنامه‌ی سلامتی خود بگنجانید و بهتر است که دو بار در سال صورت پذیرد. زیرا در طی این معاینات، دندان‌پزشک شما می تواند به دندان ها یا پروتزهای شما نگاهی بیندازد و آن‌ها را تمیز یا ترمیم سازد.

پروتز های تمیز:

هر چیزی که وارد دهان شما می شود، از جمله؛ دندان مصنوعی، پل، یا محافظ دهان، باید طبق توصیه‌ی روزانه تمیز شوند. تمیز کردن آن‌ها، از انباشتگی باکتری ها و انتقال مجدد آن‌ها به دهان جلوگیری می کند. تعویض مسواک نیز هر ۲ تا ۳ ماه یک‌بار به دلایل مشابه مهم است.

مسواک زبان شوی:

باکتری‌ها، غذا و سلول‌ های مرده معمولاً روی زبان جمع می‌شوند، به‌ ویژه در اشخاص سیگاری یا کسانی که ترشح بزاق کم‌تری دارند و یا دهانشان خشک است. تمیز نمودن زبان به وسیله‌ی شوینده‌ی مخصوص زبان، گاهی اوقات می تواند مفید باشد. یا می توان از مسواک هایی استفاده نمود که پشت آن‌ها زبان پاک کن تعبیه شده است.

پیش‌گیری از خشکی دهان:

مقدار زیادی آب بنوشید. از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید، که هر دوی آن‌ها آب دهان را کم می کنند. جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات و شیرینی ترجیحاً بدون قند، می تواند به تحریک تولید بزاق کمک نماید. اگر دهان به طور مزمن خشک باشد، پزشک ممکن است دارویی تجویز کند که در تحریک ترشح بزاق اثربخش باشد.

رژیم غذایی:

از پیاز، سیر و غذاهای تند پرهیز کنید. غذاهای شیرین نیز با بوی بد دهان مرتبط هستند. مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید. خوردن یک صبحانه که حاوی غذاهای ترش و شور است، می تواند به تمیز کردن سطح زبان کمک کند.
اگر بوی بد دهان علیرغم کنترل عوامل ذکر شده در بالا، ادامه داشت، توصیه می شود که فرد برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه نماید تا برای وی دیگر شرایط پزشکی را تحت بررسی قرار دهند.

درمان های خانگی به منظور رفع بوی بد دهان

درمان های خانگی به منظور رفع بوی بد دهان

 

اسم قرص برای رفع بوی بد دهان

چگونه بفهمیم بوی بد دهان از معده است

بهترین داروی رفع بوی بد دهان
قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من