سلامتی, مقالات

آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی؟ به کدام یک مبتلا شده ایم؟

آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی

آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی؟ به کدام یک مبتلا شده ایم؟

ممکن است این روزها احساس بیماری کنید.به شرایط حال حاضر که در ایران رخ داده است، به اصطلاح  outbreak بیماری میگویند.

آیا بیماری احتمالی شما ناشی از آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی می باشد؟

تعیین علت یک بیماری می تواند بسیار مشکل باشد زیرا بسیاری از موارد ذکرشده علائم مشترکی دارند. این بیماری ها می توانند باعث مشکلات تنفسی(تنفس آرام یا تند)، سرفه و احساس خستگی شما شوند. اما تفاوت های مهمی نیز بین این موارد وجود دارد.

فهمیدن اینکه چه بیماری ای شما را بیمار کرده است می تواند به بهبودی زودتر شما و جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران به شما کمک کند.

آنفولانزا یا COVID-19 (آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی)

دکتر بروک بوزیک، متخصص بیماری های داخلی NIH در مورد بیماری‌های تنفسی که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارند، توضیح می‌دهد: «تشخیص کووید از آنفولانزا می‌تواند دشوار باشد، زیرا بسیاری از علائم آنها مشابه یکدیگر هستند

آنفولانزا و کووید-19 توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که هردو می‌توانند در بین افراد پخش شوند. آنفولانزا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. COVID-19 توسط SARS-CoV-2 ایجاد می شود. هر دوی این بیماری ها می توانند باعث تب، سرفه، سردرد و بدن درد شوند.

آنفولانزا و COVID-19 در حال حاضر به طور مشابه در کشور ها گسترش یافته اند. آنها توسط ذرات کوچکی که هنگام عطسه، سرفه، آواز خواندن یا صحبت کردن از بینی و دهان شما خارج می شوند، منتقل می شوند و احتمال ابتلا به افرادی که در نزدیکی شما هستند را افزایش می دهند. افراد آلوده ممکن است علائمی نداشته باشند، اما همچنان می توانند از این طریق، هر یک از ویروس ها را منتقل کنند.

دکتر اوبری گوردون، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان، خاطرنشان می‌کند: «هم آنفولانزا و هم کووید می‌توانند قبل از بروز علائم به افراد دیگر سرایت پیدا کنند».

او توضیح می دهد که علائم COVID-19 ممکن است بیشتر از علائم آنفولانزا طول بکشد. فرد مبتلا به آنفولانزا معمولاً 1 تا 4 روز پس از آلوده شدن دچار علائم میشود. فرد مبتلا به کووید-19 معمولاً حدود 5 روز پس از ابتلا، علائم را نشان می دهد، اگرچه این زمان می تواند بین 2 تا 14 روز باشد.

یکی از علائم بارز COVID-19 در برخی موارد، از دست دادن بویایی یا چشایی است. اما به دلیل سایر علائم که مشابه هستند، تنها راه قطعی تشخیص آزمایش دادن است.

تست کووید-19 در بسیاری از مراکز بهداشتی در دسترس هستند. همچنین می توانید کیت های آزمایش خانگی را از داروخانه ها تهیه کنید.

آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی

ممکن است سرماخوردگی باشد؟ یا آلرژی؟ (آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی)

مانند آنفولانزا و COVID-19، سرماخوردگی نیز توسط ویروس ها ایجاد می شود و می تواند به دیگران منتقل شود.

علائم سرماخوردگی معمولا خفیف است. ممکن است آبریزش بینی، سرفه، احتقان و گلو درد داشته باشید. اما معمولاً درد و تبی که در کووید-۱۹ و آنفولانزا رایج است را نخواهید داشت. اغلب، ظرف چند روز احساس بهتر شدن میکنید.

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. درمان‌های رایج شامل استراحت،نوشیدن حجم زیاد مایعات و تعدادی از داروهایی است که بدون نسخه در دسترس هستند است. برخی از درمان های مکمل نیز ممکن است به علائم سرماخوردگی کمک کند. مصرف عسل ممکن است به سرفه های شبانه برای کودکان بالای یک سال کمک کند. شستشوی بینی و سینوس ها می تواند به رفع احتقان بینی کمک کند.

آلرژی نیز می تواند باعث آبریزش بینی و عطسه شود. اما آلرژی ها مسری نیستند. اگر چشم‌ها، بینی یا گوش‌های شما دچار خارش شده است، این علائم نیز  می‌توانند نشان دهنده ی آلرژی باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زایی مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی، و گرده ی درختان یا علف‌ها می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به عامل آلرژی زا ایجاد می‌شود.

علائم آلرژی زمانی متوقف می شود که دیگر در معرض علت آلرژی قرار نگیرید. آلرژی معمولاً باعث مشکلات تنفسی نمی شود مگر اینکه آسم نیز داشته باشید. آلرژی را می توان با داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها و استروئیدهای درون بینی بینی درمان کرد.

آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی

ترکیبی از بیماری های ویروسی در زمستان (آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی)

اول فصل زمستان ،زمان شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا است. وقتی هوا سردتر است، آب و هوا نیز در انتشار ویروس ها نقش دارد.

گوردون توضیح می‌دهد: «ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر زنده می‌مانند و اگر هوا سردتر باشد و رطوبت کمتری وجود داشته باشد، بیشتر قابل انتقال هستند.»

کارشناسان نگران هستند که موارد آنفولانزا و کووید-19 ممکن است در زمستان افزایش یابد و با هم همپوشانی داشته باشند. موارد آنفولانزا معمولاً در حدود مهر و آبان شروع به افزایش می کنند و بین دی تا اسفند به اوج خود می رسد. ابتلا به آنفولانزا و SARS-CoV-2 به طور همزمان امکان پذیر است.

اگر به آنفولانزا مبتلا هستید، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی برای شما تجویز کند. چنین داروهایی می‌توانند آنفولانزای شما را خفیف‌تر کرده و زمان بیماری را کوتاه‌تر کنند. اگر در اوایل بیماری از این داروها استفاده شود بهترین عملکرد دیده میشود.

FDA همچنین یک داروی ضد ویروسی به نام رمدسیویر را برای درمان COVID-19 تأیید کرده است. سایر درمان ها در حال توسعه و در دست بررسی هستند. هیچ درمان مکملی برای مبارزه با آنفولانزا یا COVID-19 مفید دیده نشده است.

خوشبختانه، راهکارهای پیشگیری از شیوع کووید-19 از گسترش آنفولانزا و سرماخوردگی نیز جلوگیری می‌کند. دکتر چیپ والتر، که توسعه واکسن را در دانشگاه دوک مطالعه می‌کند، می‌گوید: «اقداماتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی برای سایر ویروس‌های تنفسی و همچنین COVID-19 مؤثر است.

پیشگیری از ابتلا به میاری

راه  بسیار مهم دیگری برای مبارزه با ویروس ها وجود دارد. والتر توصیه می کند: “واکسن آنفولانزا و واکسن کووید-19 را دریافت کنید.” واکسن ها راه های ایمن و موثر برای محافظت از خود و اطرافیانتان هستند.

فراموش نکنید که کودکان خود را نیز واکسینه کنید. واکسیناسیون بهترین راه برای حفظ سلامتی آنهاست. واکسن کووید-۱۹ اکنون برای همه افراد ۵ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

واکسن آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 ماه توصیه می شود. واکسن های آنفولانزا برای محافظت در برابر چهار یا سه نوع ویروس آنفلوآنزا طراحی شده است که هر ساله بر اساس سویه های شایع همان سال ، تغییر میکنند.

محققان در حال حاضر  در حال کار بر روی ساخت واکسن های آنفولانزا هستند که ماندگاری بیشتری داشته باشند و محافظت گسترده تری در برابر بسیاری از گونه های آنفولانزا ارائه دهند.

ماسک ها همچنان ابزار مهمی برای جلوگیری از انتشار ویروس های تنفسی مانند COVID-19 هستند. گوردون می‌گوید: «با توجه به اینکه همه‌گیری هنوز ادامه دارد، پوشیدن ماسک برای مردم بسیار مهم است.

جدول مقایسه آنفولانزا، کووید-19، آلرژی یا سرماخوردگی:

مقایسه سرماخوردگی، کووید-19 ، آنفولانزا و آلرژی
علائمسرماخوردگیآنفولانزاآلرژیCOVID-19
تببه ندرتبسیار شایع تب بالا بین 37.8 تا 38.9 و حتی بالاتر به خصوص در جوانان 3 تا 4 روزرخ نمیدهدمتداول
سر دردغیر متداولمتداولغیر متداولمتداول
درد های بدنیخفیفبسیار شایع  معمولا شدیدرخ نمیدهدمتداول
خستگی و ضعفگاهی اوقاتبسیار شایع ، تا 3 هفتهگاهی اوقاتمتداول
خستگی های بسیار شدیدرخ نمیدهددر اوایل بیماری بسیار شایعرخ نمیدهدمتداول
آبریزش بینیمتداولگاهی اوقاتمتداولمتداول
عطسهبسیار شایعگاهی اوقاتبسیار شایعبه ندرت
گلودردمتداولگاهی اوقاتگاهی اوقاتمتداول
سرفهمتداولگاهی شدید متداولگاهی اوقاتمتداول سرفه معمولا خشک