preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

ژل شستشو بانوان + 6 روش استفاده

ژل شستشو بانوان + 6 روش استفاده
دسته بندی :
نوشته شده توسط : Amin Hashemy

ژل شستشوی بانوان چیست؟ چه کاربرد و فوایدی دارد و آیا یکی از نیاز های روزانه‌ی زنان به حساب می آید؟ در این مقاله سعی بر آن است تا شرح مفصلی درباره‌ی ژل شستشوی بانوان و کاربرد و فواید آن ارائه شود و اینکه آیا ژل یا شوینده هایی که در این زمینه در بازار موجود هستند، برای بانوان لازم خواهد بود و یا اینکه نیازی به مصرف آن‌ دیده نمی شود؟!

ولی پیش از اینکه به موارد ذکر شده بپردازیم، شاید بهتر است تا به صورت کوتاه توضیحی درباره‌ی بخش های بدنی بانوان، یعنی؛ فرج و واژینال داشته باشیم، زیرا برخی از مردم به اشتباه بر این باورند که تفاوتی بین این دو وجود ندارد و در اصل آن‌ها را یکی خوانده و یکسان می دانند.

تفاوت بین فرج و واژن:

در علوم پایه‌ی پزشکی آمده است که فَرْج (Vulva) به تمام آن بخش از اندام بیرونی دستگاه تناسلی بانوان گفته می شود. فرج شامل؛ کلیتوریس، لب‌های بزرگ و کوچک، تپه‌ی شرمگاهی و دهانه‌ی مجراهای ادرار و واژن می باشد، یعنی آنچه که به سادگی و در یک نگاه دیده می شود.

ولی مَهْبِل یا واژن (Vaginal) در واقع تنها بخشی از فرج می باشد. واژن همان گذرگاه درون بدن است که رحم (یا زهدان) را به بیرون از بدن متصل می سازد و در طول دوره‌ی قاعدگی از طریق واژن خون‌ریزی صورت می پذیرد. همچنین واژن گذرگاهی است که نوزاد از طریق آن متولد می شود.

فرج (Vulva) چیست؟

همان‌گونه که در بالا ذکر شد؛ فرج نام اندام تناسلی در قسمت بیرونی بدن است و واژن اندام های تناسلی بیرونی و درونی را به یکدیگر پیوند می دهد و بسیاری از مردم به اشتباه از اصطلاح واژن برای اشاره به کل اندام‌های جنسی/تناسلی زنانه استفاده می نمایند.

فرج اولین خط دفاعی برای محافظت از دستگاه تناسلی زنان در برابر عفونت است. آلاینده‌ها اغلب در چین‌ و لایه های فرج جمع می‌ شوند و افزایش رطوبت، تعریق، قاعدگی و نوسانات هورمونی بر رشد میکروبی فرج و تعادل گونه‌ ها تأثیر می‌ گذارد که به طور بالقوه منجر به بو و عفونت فرج و مهبل می‌ شود.

پوست فرج از نظر هیدراتاسیون، اصطکاک و نفوذ پذیری با دیگر نواحی پوست، متفاوت است و به دلیل افزایش هیدراتاسیون، انسداد و خواص اصطکاکی آن نسبت به عوامل موضعی حساس تر است. پوست ناحیه‌ی تناسلی از این نظر خاص است که توسط یک لایه‌ی شاخی نازک حاوی فولیکول های مو و به صورت گسترده پوشانده شده است و این نفوذ میکروبی و سایر مواد به پوست را آسان‌تر می سازد.

ژل شستشو بانوان

ژل شستشو بانوان

بهترین ژل شستشوی بانوان چیست؟

ژل شستشوی بانوان (تمیز نمودن فرج (Vulva)، یک فرمول انحصاری با هدف تمیز کردن ناحیه‌ی خارجی تناسلی بدون برهم زدن تعادل پی هاش pH طبیعی آن است. بر خلاف صابون‌ ها و شوینده‌ های بدن که خشن هستند و بر اسیدیته‌ی واژن تأثیر می‌ گذارند، شوینده های ملایم ویژه‌ی بانوان، محیط اسیدی دستگاه تناسلی زنان را تغییر نمی‌ دهند. آن‌ها برای از بین بردن بو، تحریک و عفونت مورد نیاز هستند و از این رو بخش مهمی از بهداشت زنان به حساب می‌ آیند.

باید گفت که استفاده از صابون ها و ژل های دوش معمولی، که بیشتر قلیایی با پی هاش pH برابر با ۷/۰ و بالاتر هستند، پوست را تحریک می کنند. این می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های مضر شود که منجر به ناراحتی، عفونت و سایر مشکلات پوستی خواهد شد. بنابراین، استفاده‌ی صحیح از ژل شستشوی بانوان برای حفظ سلامت و راحتی بخش فرج ضروری است.

دلایل استفاده از ژل شستشوی بانوان:

زنان در سرتاسر جهان، از انواع محصولات بهداشتی به عنوان بخشی از برنامه‌ی پاک‌سازی روزانه‌ی خود استفاده می کنند. این شیوه ها تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله؛ ترجیحات شخصی، هنجارهای فرهنگی، اعمال مذهبی و راهنمایی های کارشناسان در امر مراقبت های بهداشتی قرار دارند.

اگرچه گفته‌ های فراوانی در مورد محیط واژن وجود دارد، ولی اطلاعات کمی درباره‌ی ناحیه‌ی فرج و اینکه چگونه اقدامات بهداشت شخصی می تواند بر ثبات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی آن تأثیر بگذارد، در دسترس می باشد. در ادبیات پزشکی، به طور خاص، در مورد بهداشت فرج یا قسمت بیرونی دستگاه تناسلی زنان، چیز خاصی منتشر نشده است.

مراقبت از سلامت فرج (Vulva) یا بخش بیرونی دستگاه تناسلی بانوان، برای سلامت کلی آن‌ها کلیدی است، و یکی از راه های موثر برای انجام آن، در نظر گرفتن یک شوینده یا ژل شست‌وشویی است که ویژه‌ی بانوان فرموله و طراحی شده باشد. در حالی که رعایت بهداشت فردی، یک موضوع و انتخاب کاملاً شخصی است، ولی دلایل متعددی وجود دارد که چرا استفاده از یک شوینده‌ی ملایم و متعادل زنانه با پی هاش pH مناسب در برنامه‌ی نظافتی زنان ممکن است مفید باشد.

به تازگی افزایشی در تولید محصولات شوینده‌ی ویژه‌ی زنان یا ژل شستشوی بانوان در بازار وجود داشته است که این موضوع را به موقع و برای طیف گسترده‌ای از زنان و متخصصان مراقبت های بهداشتی آن‌ها مرتبط کرده است.

ژل شستشوی بانوان، با سرعت زیادی میان خانم‌ها، هواداران بسیاری را به خود اختصاص داده است و به نظر می رسد که ممکن است این نیاز در گذشته حس می‌ شده است، ولی فرآورده‌ای بهداشتی که ویژه‌ی شست‌وشوی زنان باشد، وجود نداشته است، تا آنان به فراهم ساختن نیازهای خود، پاسخی درخور بدهند.

چرا می‌ بایست خانم‌ها به تهیه و استفاده از ژل شستشوی بانوان اهمیت دهند؟

درست است که تمیز نمودن بخش بیرونی دستگاه تناسلی بانوان در نگاه اول تنها یک شست‌وشوی ساده به نظر برسد، ولی در واقع می تواند مزایای متعددی برای استفاده از پاک‌سازی ویژه‌ای که به طور خاص برای فرج آن‌ها طراحی شده است را به همراه داشته باشد.

در ادامه‌ی این مقاله با هم مروری بر ضروری دانستن پاک‌سازی فرج یا بخش بیرونی دستگاه تناسلی بانوان به وسیله‌ی یک شوینده یا ژل شستشوی بانوان، به جای شوینده های معمولی و شستشوی روزانه، خواهیم داشت تا آگاهی مناسب را به دست بیاورید که چرا ممکن است شما هم خواستار آن باشید تا شوینده‌ی روزانه‌ی عادی خود را جایگزین شوینده‌ی ویژه‌ی بانوان نمایید!

استفاده از ژل شستشوی بانوان دارای چندین مزیت کلیدی است که به طور قابل توجهی به بهداشت شخصی و رفاه کلی زنان و حفظ سلامت روان ایشان کمک می کند. هم‌چنین درک از نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از ژل شستشو می تواند این مزایا را افزایش دهد و سلامت و راحتی ناحیه‌ی واژن را تضمین کند.

با ما همراه باشید تا در این مطلب، به بررسی‌ نُه (۹) دلیل بپردازیم که چرا ممکن است استفاده از شوینده یا ژل شستشوی بانوان بتواند برای ایشان مفید واقع شود.

دلایل استفاده از ژل شستشوی بانوان

دلایل استفاده از ژل شستشوی بانوان

فواید ژل شستشوی بانوان:

۱. کمک به حفظ تعادل پی هاش pH طبیعی:

یکی از مزایای اولیه‌ی استفاده از ژل شستشوی بانوان، نقش آن در حفظ تعادل پی هاش pH طبیعی واژن است. پی هاش مطلوب واژن کمی اسیدی است و بین ۳/۵ تا ۴/۵ متغیر است. این اسیدیته باعث کاهش باکتری های مضر و خطر عفونت می شود.

بسیاری از شوینده ها یا ژل شستشوی بانوان، به طور خاص برای حفظ تعادل پی هاش pH طبیعی ناحیه‌ی بیرونی دستگاه تناسلی بانوان (فرج = Vulva) فرموله شده اند که به جلوگیری از تحریک، خارش و عفونت کمک می کند. واژن سطح pH ظریفی دارد و صابون های معمولی یا ژل های دوش می توانند این تعادل را به هم بزنند و باعث ایجاد التهاب و حساسیت این بخش شوند.

یک ژل شستشوی بانوان مناسب با پیروی از پی هاش pH متعادل، می‌تواند به کنترل میکرو فلور طبیعی کمک کند و از یک محیط سالم حمایت خود را نشان دهد.

۲. کمک به پیش‌گیری از ایجاد عفونت:

ژل شستشوی بانوان، نقش مهمی در پیش‌گیری از عفونت های باکتریایی و قارچی دارد. این عفونت ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی، بو و مشکلات جدی تری برای سلامتی شوند.

۳. کمک به جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند:

بوی نامطبوع قسمت بیرونی دستگاه تناسلی بانوان (فرج)، ممکن است گاهی به دلیل تعریق، جریان قاعدگی یا تغییرات هورمونی در این ناحیه به وجود آید. یک ژل شستشوی بانوان خوب با ترکیبات ملایم و طبیعی می تواند به طور موثری بوها را خنثی کند و در طول روز احساس تازگی و خودباوری را برای شخص به همراه داشته باشد، و بهتر است که عاری از عطر و اسانس باشد تا باعث تحریکات پوستی نشود.

۴. کمک به پاک‌سازی ملایم:

شوینده های زنان یا ژل شستشوی بانوان، به گونه ای طراحی شده‌اند که پاک‌سازی ملایم و در عین حال موثر و بدون ایجاد هرگونه خشکی یا هدررفت رطوبت را ایجاد کنند. فرمول های ملایم آن‌ها می تواند به از بین بردن کثیفی، عرق و باکتری ها، آن هم بدون از بین بردن رطوبت طبیعی ناحیه‌ی بیرونی دستگاه تناسلی بانوان کمک نماید.

۵. تسکین تحریکات به وجود آمده:

چنانچه گاهی وقت‌ها خارش، قرمزی یا سوزش در ناحیه‌ی بیرونی دستگاه تناسلی را تجربه می کنید، یک ژل شستشوی بانوان‌ که از فرمولاسیون و ساختار ملایمی برخوردار باشد، می تواند به تسکین این بخش از بدن کمک نماید. نمونه‌ی برخی از مواد تسکین دهنده و آرام‌بخشی که در برخی از فرآورده های مراقبتی و بهداشتی بانوان می تواند در این زمینه کمک کننده باشند، شامل؛ آب‌رسان ها و عصاره های مغذی طبیعی آلوئه ورا، بابونه و یا گل همیشه بهار می باشد که پوست حساس را آرام نموده و تسکین می دهد.

۶. کمک به رعایت بهداشت قاعدگی:

در طول چرخه‌ی قاعدگی، حفظ بهداشت مناسب بسیار مهم است. استفاده از یک شوینده یا ژل شستشوی بانوان که حاوی مواد طبیعی و ملایم می باشد به شما کمک می کند تا در طول دوره‌ی عادت های ماهانه‌ی خود شاداب، راحت و با اعتماد به نفس بمانید.

شستشو بانوان 6 روش استفاده 4

۷. شادابی بعد از تمرین:

شست‌وشو و تمیز نمودن فرج یا قسمت بیرونی دستگاه تناسلی پس از یک جلسه‌ی تمرینی سخت یا فعالیت بدنی می تواند به طراوت و شادابی بیشتر شما بی‌انجامد. که این به از بین بردن عرق، باکتری ها و رطوبت اضافی کمک می کند و به شما احساس تمیزی و سرزندگی افزون‌تری را‌ خواهد بخشید.

۸. مراقبت های قبل و بعد از عمل نزدیکی:

پاک‌سازی و تمیز نمودن قسمت فرج در زنان به وسیله‌ی ژل شستشوی بانوان، در اصل، گونه‌ای مکمل مفیدی برای روتین قبل و بعد از نزدیکی به حساب می آید. و این می تواند به اطمینان از تمیزی، طراوت و راحتی شخص کمک کند، تحریک را تسکین دهد و از سلامت روان شما حمایت نماید. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که شوینده ها و ژل شستشوی بانوان تنها ویژه‌ی فرج است و اینکه بخش درونی واژن خودتمیز‌شونده بوده که نیازی به شست‌وشو ندارد.

۹. مناسب مسافرت:

شوینده و ژل شستشوی بانوان، در اندازه های مناسب برای سفر، تفریح، محل کار و … موجود هستند و می توانند همسفر و همراه خوبی برای شما باشند. داشتن ژل شستشوی بانوان، ممکن است در طول سفر و یا بیرون از خانه نیاز باشد و به شما برای تمیزی بیشتر و رفع خارش و سوزش و یا التهاب کمک نماید و شما احساس راحتی و لذت بیشتری را تجربه خواهید نمود. و از سویی دیگر نسبت به برخی از شوینده هایی همچون؛ صابون کاربرد آسان‌تری دارد.

انتخاب ژل شستشوی بانوان:

انتخاب شوینده یا ژل مناسب شستشوی بانوان، مهم است. یک محصول مناسب محصولی است که عاری از مواد شیمیایی تند، عطرها و رنگ ها باشد، زیرا چنانچه جز این‌ باشد، می تواند ناحیه‌ی حساس تناسلی را تحریک سازد. بسیاری از خانم‌ها شوینده‌ هایی را انتخاب می‌ کنند که حاوی مواد طبیعی مانند؛ اسید لاکتیک است که از محیط اسیدی واژن حمایت می‌ کند و آلوئه ورا که به خاطر خواص تسکین‌ دهنده‌اش زبان‌زد و شناخته شده است.

زنان باید تشویق شوند تا یک شوینده‌ی مناسب که با دقت خاصی‌ فرموله شده و آزمایش های بالینی بر روی آن صورت پذیرفته است را برگزیده و تهیه نمایند. یعنی یک ژل شستشوی بانوان که بدون تأثیر منفی بر میکروبیوتای طبیعی بخش فرج / قسمت بیرونی دستگاه تناسلی (Vulva) را به همراه داشته باشد و بتواند مزایای ضد میکروبی هدفمند و سایر مزایای سلامتی را ارائه دهد.

چگونه از ژل شستشوی بانوان به درستی استفاده کنیم؟

  1. با خیس کردن ناحیه‌ی فرج و یا بخش بیرونی واژن و دستگاه تناسلی با آب گرم شروع کنید.
  2. مقدار کمی از ژل شستشوی بانوان را روی دست یا دستمال بریزید.
  3.  ژل شوینده را به آرامی به قسمت های خارجی واژن، فرج و نواحی اطراف آن بمالید. از استفاده‌ی داخلی ژل شستشو درون واژن خودداری کنید، زیرا واژن خودتمیز‌شونده است و نیازی به شست‌وشو ندارد.
  4.  محل را کاملاً با آب بشویید تا مطمئن شوید که هیچ اثری از ژل یا کف به دست آمده از آن باقی نمانده باشد.
  5.  ناحیه‌ی بیرونی دستگاه تناسلی یا فرج را با یک حوله‌ی تمیز و نرم، به خوبی خشک نماید. از مالش بخش مورد نظر، خودداری کنید، چون ممکن است باعث ایجاد تحریک شود.
  6.  در صورت نیاز، پس از به کاربردن ژل شستشوی بانوان، می توانید از مرطوب کننده استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من