preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌
دسته بندی :
نوشته شده توسط : الناز چهرازی

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین دی (Vitamin D) یک ویتامین محلول در چربی و ضروری برای بدن است. این ویتامین در مکمل‌های غذایی و برخی از غذاها وجود دارد. همچنین به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. به همین دلیل، به آن ویتامین آفتاب نیز می‌گویند. تولید ویتامین دی در بدن زمانی صورت می‌گیرد که پرتوهای فرابنفش UVB نور خورشید توسط پوست جذب شود. کبد و کلیه‌ها در تولید این ویتامین نقش دارند. شما میتوانید برای خرید ویتامین D به صورت حضوری و اینترنتی از طریق داروخانه آنلاین دکتر دانیالی اقدام نمایید.

نقش ویتامین D در بدن

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ و بدن به تنظیم و تعادل میزان کلسیم و فسفات کمک می‌کند. دو ماده معدنی کلسیم و فسفر برای ساخت استخوان بسیار کلیدی هستند. اگر بدن به اندازه کافی ویتامین دی D داشته باشد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌ها در سلامت خواهند بود. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که این ویتامین در مهار رشد سلول‌های سرطانی موثر است، التهاب بدن را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

اگر مقدار ویتامین D بدن کم باشد سلامت استخوان‌ها به خطر خواهد افتاد. کمبود این ویتامین در بدن، زمینه برای بروز ناهنجاری‌های استخوانی مانند راشیتیسم (نرمی استخوان) در کودکان و درد استخوان ناشی از بیماری استئومالاسی در بزرگسالان را فراهم می‌کند. افرادی که به میزان کافی ویتامین د دریافت نمی‌کنند باید مکمل‌های ویتامین دی را مصرف کنند.

توصیه پزشک و داروساز = عوارض کمبود ویتامین D چیست؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان ها چیست؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین D با استفاده از این روش ها در سلامت استخوان ها نقش دارد:

  • به جذب کلسیمی که از غذا دریافت می کنیم کمک می کند.
  • همراه با کلسیم، به محافظت از افراد مسن در برابر پوکی استخوان کمک می کند.
  • عملکرد سالم ماهیچه ها و سیستم ایمنی بدن ما را ارتقا می دهد. ما به ماهیچه های قوی نیاز داریم تا به ما کمک کنند تا تعادل داشته باشیم و خطر افتادن و شکستگی استخوان ها را کاهش دهیم.

ویتامین D یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سلامت استخوان‌ها تاثیر مثبت خواهد داشت زیرا به جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک نموده و این به تقویت ساختار استخوان می‌انجامد. این مواد مغذی برای ساختن استخوان‌های قوی و سالم ضروری هستند. با مصرف مناسب ویتامین D، می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند استئوپوروز و شکستگی استخوان را کاهش داد. برای حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از کاهش آن‌ها، مهم است که سطح ویتامین D در بدن را در حد مطلوب حفظ نمود.

ارتباط کلسیم با ویتامین D

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ کلسیم مسئول اصلی و مستقیم استحکام استخوان‌ها و دندان‌هاست. اما ماده‌ای که باعث تنظیم و حفظ کلسیم در بدن می‌شود ویتامین D است. در واقع، بدون وجود ویتامین دی کافی در بدن، جذب کلسیم به راحتی امکان پذیر نمی باشد. ۹۹% از ویتامین D ذخیره شده در بدن صرف همین کار یعنی تنظیم کلسیم می شود. مابقی آن هم برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت ماهیچه‌های بدن به کار گرفته می‌شود. به همین منظور بسیاری از مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D نیز هستند.

ارتباط کلسیم با ویتامین D

نقش ویتامین D در سلامت استخوان و جلوگیری از کاهش استخوان

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین دی D با تاثیر مستقیم خود بر فعالیت‌های استخوانی، نقش بسیار مهمی در تقویت و پشتیبانی از سلامت استخوان‌ها دارد. با مصرف این ویتامین، استخوان‌ها توانایی بیشتری در جذب کلسیم و حفظ تراکم خود خواهند داشت. به علاوه‌، ویتامین دی به فعالیت‌های متابولیکی استخوان‌ها کمک کرده و فرآیندهای ساخت و بازسازی استخوان را تنظیم می‌کند. در نتیجه، مصرف منظم آن می‌تواند به کاهش خطر کاهش استخوان، شکستگی‌ها و اوستئوپروز (کاهش جریان استخوانی) کمک کند.

نقش ویتامین D در سلامت استخوان و پیشگیری از اوستئوپروز

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین D نقش بسیار مهمی در کاهش خطر کمبود استخوان و پیشگیری از اوستئوپروز (کاهش تراکم استخوان) دارد. این ویتامین، با تنظیم سطح کلسیم خون و افزایش جذب کلسیم از راه روده‌ها، به تقویت استخوان‌ها و حفظ سلامت استخوانی کمک می‌کند. با مصرف مناسب ویتامین D3، خطر ابتلا به اوستئوپروز که نتیجه کاهش تراکم استخوان بوده، به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این ویتامین تاثیر مثبت بر فعالیت سلول‌های سازنده استخوان دارد و موجب تقویت استخوان‌ها و افزایش تراکم استخوانی می‌شود. بنابراین، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D و تامین نیاز روزانه از این ویتامین می‌تواند به پیشگیری از اوستئوپروز و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.

توصیه پزشک و داروساز = پوکی استخوان چیست؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان و استحکام استخوان‌ ها

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ استحکام استخوان‌ها برای حفظ تعادل بدن و عملکرد اسکلتی ضروری است. ویتامین D یک عامل کلیدی در تقویت استحکام استخوان‌ها و حفظ سلامت استخوانی به شمار می‌آید. این ویتامین، با افزایش جذب کلسیم و فسفر از راه روده‌ها، به تقویت استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین دی استحکام استخوان‌ها را افزایش و خطر شکستگی و کم‌رنگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، ویتامین D نقش مهمی در تنظیم فعالیت سلول‌های سازنده استخوان و تعادل روند ساخت و تخریب استخوان‌ها  دارد. این ویتامین از مشکلاتی مانند کاهش تراکم استخوان و شکستگی‌های خطرناک جلوگیری می‌کند.

نقش ویتامین D در بدن

نقش ویتامین D در بدن

نقش ویتامین D در سلامت استخوان و حفظ تراکم استخوان

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ حفظ تراکم استخوان یکی از جنبه‌های حیاتی در حفظ سلامت استخوانی است و ویتامین D نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. با مصرف مناسب ویتامین D، می‌توان تراکم استخوان را حفظ کرد و خطر از دست دادن تراکم استخوان‌ها را کاهش داد. با افزایش تراکم استخوان، خطر شکستگی و ضعف استخوانی کاهش یافته و عملکرد اسکلتی نیز بهبود می‌یابد. توصیه می‌شود که به همراه مصرف ویتامین D، به انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب بپردازید و رژیم غذایی سالم و متعادلی را رعایت کنید تا بهبود تراکم استخوان را تسهیل نمایید.

نقش ویتامین D در سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ در میان جمعیت سالمند رو به رشد جامعه امروزی، موضوع کاهش خطر شکستگی استخوانی یکی از موضوعات بسیار مهم تلقی می‌شود. ویتامین D در این زمینه بسیار مفید است زیرا با تاثیر مناسب خود در جذب کلسیم، می‌تواند استحکام و سختی استخوان‌ها را افزایش داده و خطر شکستگی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. این ویتامین موجب ترمیم بهتر و سریع‌تر شکستگی‌ها می‌شود و به استحکام و پایداری ساختار استخوانی کمک می‌کند.

زمانی که ساختار استخوان تقویت می‌گردد، خطر شکستگی آن توسط ضربه یا فشار و یا ایجاد آسیب جدی به آن، کاهش می‌یابد. مصرف ویتامین D در کنار فعالیتهای بدنب منظم و مناسب و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم همگی می تواند در جلوگیری از شکستگی استخوان و پیامدهای ناخوشایند آن کمک کننده باشد.

توصیه پزشک و داروساز = خرید بهترین قرص و کپسول مفصل و استخوان

شکستگی استخوان چه تاثیری بر افراد مسن دارد؟

شکستگی ناشی از استئوپوروز اغلب در مفصل ران، مچ دست یا ستون فقرات اتفاق می افتد که این می‌تواند منجر به ناتوانی قابل توجه یا حتی مرگ‌ومیر شود. افرادی که زنده می‌مانند اغلب تحرک کمتری داشته و ممکن است به مراقبت اجتماعی و پرستاری بیشتری نیاز داشته باشند.

چرا ویتامین D می‌تواند کمک کند؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین D برای ساختن استخوان‌های قوی لازم است. افراد مسن اغلب به دلیل عدم مواجهه با نور خورشید و مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی، دارای سطوح پائینی از این ویتامین هستند. بنابراین، پیشنهاد شده که مصرف ویتامین D اضافی به صورت مکمل می‌تواند به کاهش خطر شکستگی مفصل ران و سایر استخوان‌ها کمک کند.

بدون ویتامین D کافی استخوان های ما چه می شود؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ هنگامی که کودکان ویتامین D کافی دریافت نمی کنند، ممکن است به راشیتیسم مبتلا شوند. در بیماری راشیتیسم، استخوان‌ها نرم، ضعیف، تغییر شکل یافته و دردناک هستند. در بزرگسالان، کمبود ویتامین D در طول زمان می تواند باعث موارد زیر شود:

  • استئومالاسی، یک بیماری دردناک که باعث ضعیف شدن استخوان ها و ماهیچه ها و احتمال خم شدن و شکستن آن ها می شود.
  • پوکی استخوان.

پوکی استخوان چیست؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ و پوکی استخوان چیست؟ پوکی استخوان یک بیماری مربوط به استخوان است که زمانی ایجاد می شود که تراکم مواد معدنی استخوان و توده استخوانی کاهش یابد یا ساختار و استحکام استخوان تغییر کند. این می تواند منجر به کاهش استحکام استخوان شود که می تواند خطر شکستگی (شکستگی استخوان) را افزایش دهد.

چه اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها انجام دهیم؟

پوکی استخوان یک بیماری “بی صدا” است زیرا شما معمولاً علائمی ندارید و حتی ممکن است تا زمانی که استخوانی نشکنید ندانید که به این بیماری مبتلا هستید. پوکی استخوان علت اصلی شکستگی در زنان یائسه و در مردان مسن است. شکستگی می تواند در هر استخوانی رخ دهد اما اغلب در استخوان های لگن، مهره های ستون فقرات و مچ دست اتفاق می افتد.

نقش ویتامین D در بدن

نقش ویتامین D در بدن

 

به چه میزان ویتامین D نیاز داریم؟

فعالیت بدنی خود را با شرکت در تمرینات تحمل وزن مانند پیاده روی انجام دهید- عدم مصرف الکل و دخانیات- مصرف مکملهای تقویت استخوان و مفاصل و داروهای تجویز شده توسط متخصص کمک کننده به جلوگیری از شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان- داشتن یک رژیم غذایی مغذی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای کمک به حفظ سلامت استخوان ها.

گروه سنیمیزان ویتامین D مورد نیاز روزانه
کودکان زیر یک سال (۰ تا ۱۲ ماه)۱۰ میکروگرم
کودکان و بزرگسالان (۱ تا ۷۰ سال)۱۵ میکروگرم
افراد مسن بالای 70 سال۲۰ میکروگرم

راه های دریافت ویتامین D (منابع ویتامین D کدامند؟)

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ ویتامین دی (کلسیفرول) یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شود. ویتامین دی به طور طبیعی در بعضی غذاها وجود دارد، به بعضی غذاها اضافه می‌شود و به صورت مکمل نیز در دسترس است. همچنین تابیدن اشعه فرابنفش (UV) نور خورشید به پوست باعث ساخت ویتامین دی در بدن می‌شود.

به طور کلی، سه راه برای دریافت ویتامین D وجود دارد: نور خورشید- غذاها- مکمل ها

نور خورشید

هنگامی که اشعه های خورشید به بدن شما می افتند، با پوست شما واکنش نشان می دهند تا ویتامین D بسازند. در مناطقی مانند بریتانیا، پوست شما فقط از ابتدای آوریل تا پایان سپتامبر می تواند ویتامین D از نور خورشید دریافت کند که لازمست افراد ساکن در این مناطق، در طول این مدت، پوست خود را حدود 10 دقیقه یک یا دو بار در روز، در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهند. اگر هوا ابری باشد، تولید ویتامین D به اندازه یک روز آفتابی بیشتر طول می کشد.

اگر پوست شما بیش از 10 دقیقه در معرض نور خورشید است، همیشه از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید. و از قرار دادن پوست در معرض نور مستقیم خورشید در اواسط روز که آفتاب شدیدترین حالت خود را دارد، خودداری کنید. وسوسه نشوید که برای مدت طولانی از ضدآفتاب استفاده نکنید تا سطح ویتامین D خود را افزایش دهید زیرا ممکن است آسیب بیشتر به پوستتان وارد کنید تا برای استخوان هایتان مفید باشد!

فقط در صورتی که کارهای کوتاهی را در فضای باز انجام می دهید، بدون کرم ضد آفتاب به پوست خود در معرض نور خورشید قرار دهید. همچنین نوزادان و کودکان پوست بسیار حساسی دارند، بنابراین نیاز به محافظت دقیق دارند.

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌

غذا

مقدار کمی ویتامین D در برخی غذاها وجود دارد، اما دریافت ویتامین D کافی تنها از طریق غذا دشوار است. غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از: ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، سالمون و ماهی خال مخالی، روغن کبد ماهی، کنسرو ماهی تن، میگو، زرده تخم مرغ، جگر بره، نان غنی شده، ماست های غنی شده، قارچ‌ها، شیر گاو، شیر سویا، آب پرتقال، غلات و جودوسر.

مکمل ها

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ از اواخر شهریور تا اوایل فروردین لازم است روزانه 10 میکروگرم (گاهی اوقات 400 واحد) مکمل ویتامین D مصرف کنید. زیرا که در زمستان نمی توانید ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که به هیچ وجه دوز بالاتر از توصیه شده را مصرف نکنید، مگر اینکه متخصص به شما بگوید. زیرا ویتامین D بیش از حد می تواند خطرناک باشد.

مکمل‌های ویتامین D به صورت قرص، کپسول، قطره و شکل‌های دیگر وجود دارند که می‌توانند مصرف شوند. این مکمل‌ها در صورتی که نیاز به مصرف ویتامین D اضافی دارید، می‌توانند به‌عنوان یک منبع مصنوعی برای تأمین ویتامین D استفاده شوند.

مصرف بیش از اندازه ویتامین D چه ضرری برای بدن دارد؟

نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ چیست؟ مصرف بیش از حد میزان توصیه شده ریزمغذی‌ها به مدت طولانی بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. ویتامین D یکی از ریزمغذی‌هایی است که مصرف بیش از حد آن نه تنها فایده‌ای برای سلامت بدن و بهبود تراکم استخوانی ندارد، بلکه می‌تواند با مشکلات سمیت ویتامین D و دردهای استخوانی همراه باشد.

از مهم‌ترین عوارضی که مصرف بیش از حد ویتامین دی در بدن ایجاد می‌کند، هایپرکلسیمی است؛ یعنی افزایش میزان کلسیم خون. کلسیم زیاد در خون، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و تکرر ادرار ایجاد می‌کند. همچنین وقتی کلسیم زیاد شود، احتمال رسوب آن در کلیه بالا می‌رود که می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. احتمال نارسایی کلیه در سمیت ویتامین دی نیز وجود دارد.

از خطرات مصرف زیاد ویتامین دی می‌توان به این موارد اشاره نمود: کلسیفیکاسیون بافت‌های نرم، نفروکلسینوزیس، عوارض عصبی، در مواردی حتی مرگ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من