preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

بهترین زمان مصرف قرص گل مغربی

قرص گل مغربی
دسته بندی :
نوشته شده توسط : Amin Hashemy

قرص گل مغربی با نام علمی Oenothera biennis، گیاهی با گل های درشتی زرد رنگ و بومی آمریکای شمالی است. از دانه‌های این گیاه برای تولید روغن گل مغربی استفاده می‌شود که مصارف متعدد درمانی دارد. بومیان آمریکا از روغن گل مغربی برای التیام زخم ها و درمان مشکلاتی مانند درد معده و گلودرد استفاده می کردند. همچنین میتوانید برای خرید محصولات سلامت قاعدگی به صورت اینترنتی از سایت داروخانه دکتر دانیالی اقدام نمایید.

فواید مصرف قرص گل مغربی

روغن گل مغربی را می‌توان مستقیماً روی پوست خود بمالید یا به عنوان مکمل خوراکی مصرف کنید. همچنان تحقیقات برای دستیابی به فواید استفاده از این گیاه دارویی در حال انجام است. با این حال، مطالعات حاکی از مزایای علمی بالقوه آن برای سلامتی است. در این مطلب، قصد بر آن شده که فواید مصرف قرص گل مغربی را به خصوص برای زنان شرح دهیم.

پیشنهاد پزشک و داروساز = بهترین ژل شستشو بانوان

روغن گل مغربی (Evening Primrose Oil) حاوی چه ترکیباتی است؟

گیاه گل مغربی همواره دارای اثرات درمانی متعددی بوده و خواص دارویی آن از دیرباز شناخته شده است. از روغن دانه های این گیاه در ساخت بسیاری از داروهای گیاهی استفاده می شود.

روغن گل مغربی غنی از اسیدهای چرب ضروری (گامالینولئیک) است و جزو اسیدهای امگا 6 محسوب می‌شود و عمدتا حاوی لینولئیک اسید، گاما- لینولنیک اسید، اولئیک اسید و پالمیتیک اسید می‌باشد. گامالینولئیک (GLA) یک اسید چرب امگا-6، بلند زنجیر 18 کربنه با 3 باند دوگانه سیس است که در بدن به پروستاگلندین E1 تبدیل می شود که در بدن اثرات ضدالتهابی و پایدار کننده غشا سلولی دارد.

پیشنهاد پزشک و داروساز = درمان های مناسب برای بی نظمی قاعدگی چیست؟

اثرات درمانی گل مغربی و مهم ترین فواید مصرف قرص گل مغربی چیست؟

گل مغربی به طور سنتی دارای اثرات درمانی در سندروم پیش از قاعدگی، آرتریت، دردهای پستان ناشی از تغییرات هورمونی، نوروپاتی دیابت و کاهش علائم یائسگی استفاده می‌شود. خواص روغن گل مغربی با تاثیر آنتی‌اکسیدانی، اثرات مفیدی در بیماری‌های التهابی،‌ اختلالات عصبی ناشی از دیابت، بالا بودن کلسترول خون، فشار خون بالا بالا، سندروم روده تحریک پذیر (IBS) و کنترل علایم نامطلوب سندروم پیش قاعدگی (PMS) دارد.

روغن گل مغربی حاوی گاما-لینولئیک اسید (GLA) است که یک اسید چرب غیر اشباع بوده که در بدن انسان از اسید چرب لینولئیک اسید (LA) سنتز می شود. سنتز GLA در بدن با افزایش سن، ابتلا به بیماریهای مختلف و سبک نادرست زندگی (استرس زیاد، مصرف سیگار، الکل و …) کاهش می یابد. از این رو،GLA  یک اسید چرب ضروری برای بدن محسوب می‌شود که لازم است به واسطه رژیم یا مکمل‌های غذایی وارد بدن گردد. این اسید ضروری برای بدن در روغن گل مغربی یافت می شود.

مصرف قرص روغن گل مغربی توسط بیماران دیابتی مبتلا به اختلالات عصبی، به طور موثری علایم عصبی مثل انتقال پیامهای عصبی حرکتی، عملکرد اعصاب حسی و فعالیتهای عضلانی ترکیبی را بهبود می بخشد. روغن گل مغربی در کنترل و بهبود علایم فیزیکی و فیزیولوژیکی سندروم پیش از قاعدگی در بانوان بسیار کمک کننده است. از علائم شایع PMS می توان به نفخ، حساسیت زیاد پستان ها، افزایش وزن، کاهش تمرکز، سردرد، کمردرد، پرخوری، تحریک پذیری، اضطراب، پرخاشگری، نوسانات خلقی و افسردگی اشاره نمود و روغن گل مغربی در بهبود و کاهش این علایم بسیار تاثیرگذار است و همچنین در تسکین درد سینه در زمان قاعدگی بسیار موثر می باشد.

قرص گل مغربی، اثر درمانی خوبی بر روی مشکلات پوستی مخصوصا علائم مربوط به اگزما دارد. مصرف آن، علائم آرتریت روماتوئید را کاهش داده و موجب کاهش مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می شود. همچنین با اثرات آنتی اکسیدانی خود خاصیت ضد انواع سرطان ها را دارد. تحقیقات نشان داده که مصرف گل مغربی می‌تواند میزان تری گلیسیرید، کلسترول تام و LDL سرم خون را کاهش داده و میزان HDL سرم (فرم مفید چربی در خون) را افزایش دهد.

مصرف این ماده همچنین در بهبود علایم بیماری سندروم روده تحریک پذیر مثل دردهای شکمی، نفخ، اسهال، یبوست و دل پیچه در افراد مبتلا بسیار موثر است. روغن گل مغربی در موارد دیگری از جمله درمان بیش فعالی کودکان، گرگرفتگی بانوان در شروع دوران یائسگی، افزایش فشار خون، مسمومیت بارداری، تشکیل لخته در عروق، سندروم خستگی مزمن، آلزایمر، بیماریهای اتوایمیون مثل پسوریازیس، مالتیپل، اسکلروزیس و بیماری رینودنیز نیز کاربرد دارد.

فواید مصرف قرص گل مغربی

فواید مصرف قرص گل مغربی

خواص روغن گل مغربی برای زنان

مصرف قرص گل مغربی برای پوست، سلامت زنان در دوران یائسگی و همچنین سندروم پیش از قائدگی مفید است. روغن مغذی گل مغربی با داشتن ترکیب کمیاب اسید گاما لینولنیک (GLA) که یک اسید چرب امگا۶ موجود در مواد غذایی است، به حفظ تعادل هورمونی سالم در سندروم پیش از قائدگیPMS، قاعدگی و یائسگی کمک می کند. استفاده از این ماده می‌تواند در درمان تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان موثر باشد. مصرف روزانه قرص گل مغربی، به بازیابی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند تا نرمی بیشتر، ظاهر صاف‌تر و درخشندگی طبیعی داشته باشد.

قرص گل مغربی برای تنظیم قاعدگی

نظم قاعدگی از جمله مهم‌ترین فاکتور‌ها در سلامت زنان است. قاعدگی‌های منظم نقش تعیین کننده‌ای در سلامت بدن خانم‌ها دارد. عموما در سالهای اولیه بلوغ و قبل از شروع یائسگی، پریود نامنظم می‌شود اما این بی‌نظمی جزو سیر طبیعی بدن است. به هرحال، بدن افراد مختلف شرایط متفاوتی دارد و نظر متخصصان در این زمینه حائز اهمیت است.

قرص گل مغربی برای تنظیم قاعدگی گزینه مناسبی است. مصرف گل مغربی، باعث تنظیم هورمون‌ها در زنان شده و به نظم قاعدگی کمک می‌کند. روغن گل مغربی دارای مقدار زیادی اسید چرب است و در درمان برخی بیماری‌ها و اختلالات و از جمله در تنظیم هورمون‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. از این رو، قرص گل مغربی برای تنظیم قاعدگی کاربرد دارد.

پیشنهاد پزشک و داروساز = چه روزهایی امکان بارداری بیشتر است ؟

چه زمانی از قرص گل مغربی برای تنظیم قاعدگی استفاده کنیم؟

بهتر است برای اطمینان از نظم پریودها، تاریخ شروع هر دوره را یادداشت کنید. اگر قاعدگی بیش از ۲ دوره، نامنظم شده باید به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید. همچنین اگر تصمیم گرفته‌اید از قرص گل مغربی برای تنظیم قاعدگی کمک بگیرید، قبل از تهیه و مصرف این محصول، از داروساز راهنمایی بخواهید.

خواص روغن گل مغربی برای رحم

روغن گل مغربی به بهبود کیفیت مخاط دهانه رحم و درمان فیبروم رحم کمک می‌کند. مخاط دهانه رحم در هدایت اسپرم به سمت تخمک نقش کلیدی و مهم دارد.

از خواص مهم روغن گل مغربی برای رحم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آمادگی رحم برای باروری
  • کمک به افزایش و بهبود موکوس دهانه رحم
  • بهبود آندومتریوز یا نابه‌جایی آستر رحم
  • آمادگی دهانه رحم برای زایمان

برای افزایش باروری سعی کنید این روغن را فقط تا زمان تخمک‌گذاری مصرف نمایید، زیرا احتمال ایجاد عوارض در اوایل بارداری وجود دارد. همچنین در صورتی که بیماری خاصی دارید و یا دارویی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف مکمل های حاوی روغن گل مغربی، با پزشک مشورت نمایید.

روغن گل مغربی2

خواص روغن گل مغربی

مصرف قرص گل مغربی در دوران پریودی

روغن گل مغربی با ترکیبات خاص خود می‌تواند در تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش علائم پریود شدن و بعنوان قاعده‌آور در زنان کمک نماید. قرص گل مغربی قاعده‌آور است. عصاره این گیاه می‌تواند به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک کند و در نتیجه، آنها قاعدگی مرتبی را تجربه می‌کنند. همچنین قرص گل مغربی اختلالات هورمونی زنانه را بهبود می‌دهد و نقش موثری در کاهش علائم آزاردهنده قاعدگی دارد.

با مصرف قرص گل مغربی در دوران پریودی به میزان 4-3 گرم و یا با ماساژ این روغن بر روی شکم خود، می‌توانید نتایج مثبت قابل توجهی در کاهش علائم قاعدگی از جمله سردرد، افسردگی، نفخ و حساسیت سینه ها مشاهده نمایید.

مصرف قرص روغن گل مغربی در زمان قاعدگی ممنوعیت مصرفی ندارد. بلکه حتی موجب بهبود و تسکین درد های قاعدگی نیز خواهد شد. البته این دارو بیشتر در بهبودی علائم سندروم پیش از قائدگی موثر است، و قبل از پریود باید مصرف شود تا علائم دوران پریود را کم کند.

مصرف قرص گل مغربی در بارداری

روغن گل مغربی با ترکیبات غنی از اسیدهای چرب ضروری، می‌تواند به نازک و نرم شدن دهانه رحم کمک نموده و زنان باردار را برای شروع یک زایمان راحت و طبیعی آماده نماید. با این حال، روغن گل مغربی یا محصولاتی که حاوی این ماده هستند، در دوران بارداری یا شیردهی باید با مشورت پزشک یا داروساز مصرف شوند.

پیشنهاد پزشک و داروساز = آیا بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک ژنتیکی است؟

مصرف قرص گل مغربی در بهبود یائسگی

با به هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن، اختلال های یائسگی رخ می دهد. یکی از آنها، کاهش سطح هورمون استروژن در بدن است که منجر به بروز اختلالاتی مثل خشک شدن واژن، کاهش تمایل جنسی، نوسان های خلقی و درد مفاصل و استخوان ها می شود. نمونه دیگر از این عدم تعادل در بدن مربوط به کم شدن هورمون استرادیول است. بالا رفتن حرارت بدن یا گرگرفتگی یکی از علائم شایع و ناخوشایند یائسگی است که با بروز این مشکل نمایان می شود.

 

برای تسکین ناراحتی ها و علائم مربوط به یائسگی، بسیاری از خانم‌ها، هورمون درمانی را به عنوان روشی کارآمد انتخاب می کنند. اما دوز بالای هورمون های استفاده شده در نوع درمان، خطر بروز لخته خون و سرطان پستان را افزایش می دهد. به همین دلیل، مکمل ها و ترکیبات گیاهی جهت کاهش علائم و عوارض یائسگی، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند که نسبت به درمان هورمونی عوارض جانبی بسیار کمتری دارند.

روغن گل مغربی یا Evening Promise Oil حاوی اسیدهای چرب ضروری بوده و به دلیل محتوای بالای گاما لینولنیک اسید (GLA) که نوعی اسید چرب امگا 6 است، به عنوان پیش ساز پروستاگلاندین E1 در بدن عمل می‌کند. GLA بر روی سلامت خانم های یائسه بسیار تاثیرگذار است و به حفظ تعادل هورمونی در بانوان کمک می کند. این ماده با کاهش التهاب به بهبود علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق و نوسانات خلقی کمک می کند.

کم شدن نشانه های سندروم پیش قاعدگی، یائسگی، اندومتریوز و پستان فیبروکیستیک از قابل توجه ترین تاثیرات اسید چرب موجود در این گیاه است. در افراد یائسه مصرف قرص گل مغربی در کاهش گر گرفتگی و بالا بردن احساس سلامتی تاثیر گذار خواهد بود.

قرص گل مغربی و لاغری

پریموز ماده موثره ضد چاقی موجود در EPO است که به کنترل وزن کمک می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود. لذا افرادی که به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند می‌توانند به مکمل روغن گل مغربی به عنوان مکمل چربی سوز نگاه کنند. خواص روغن گل مغربی که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند عبارتند از:

کاهش التهاب: روغن گل مغربی به کاهش التهاب‌های مزمن در بدن کمک کرده و کاهش التهاب به بهبود عملکرد متابولیسم و افزایش انرژی کمک می‌کند.

تنظیم هورمون‌ها: اسید گاما-لینولنیک (GLA) موجود در روغن گل مغربی در ایجاد تعادل هورمونی موثر است. عدم تعادل هورمونی می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات متابولیکی شود.

بهبود متابولیسم: اسیدهای چرب امگا-6 می‌توانند به بهبود متابولیسم و افزایش سرعت چربی سوزی کمک کنند.

کنترل اشتها: مصرف قرص گل مغربی در کنترل اشتها موثر است، زیرا اسیدهای چرب موجود در آن می‌توانند به تنظیم سطح قند خون و کاهش احساس گرسنگی کمک کنند.

سلامت عمومی:  بهبود سلامت عمومی بدن، از جمله سلامت پوست، مو و سیستم ایمنی، می‌تواند به افزایش انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت‌های بدنی و رعایت رژیم غذایی مناسب کمک کند.

evening primrose oil

evening primrose oil

روش و زمان مصرف قرص گل مغربی

برای گرفتن بهترین نتیجه از خواص قرص گل مغربی باید روزی دو عدد از این قرص همراه آب میل شود. به طور کلی دوز روزانه  500 میلی‌گرم در بزرگسالان بدون خطر است، هرچند بسیاری از افراد می‌توانند دوز ۱۳۰۰ میلی‌گرم نیز در روز مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف قرص گل مغربی همراه با غذا است، زیرا ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در آن همراه با غذا بهتر در روده جذب می‌شوند. همچنین مصرف قرص گل مغربی صبح ها و قبل از صرف صبحانه می تواند به تدریج انرژی و قدرت بدن را افزایش دهد. مصرف آن قبل از ورزش می‌تواند به کاهش التهاب‌های عضلانی و درد ورزشی کمک کند. مصرف قرص گل مغربی قبل از خواب نیز می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و بازسازی سلول‌های پوست در طول شب کمک ‌کند.

پیشنهاد پزشک و داروساز = عوارض قطع قرص ضد بارداری

در چه مواردی مصرف قرص گل مغربی ممنوع است؟

مصرف قرص گل مغربی در موارد محدودی ممنوع است که در این بخش، تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  • مبتلایان به صرعیا افرادی که داروهای مرتبط با این بیماری را مصرف می‌کنند.
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند (مصرف محصولات حاوی روغن گل مغربی می‌تواند باعث افزایش ریسک خونریزی شود.)
  • افرادی که داروهای مربوط بهاسکیزوفرنی مانند داروهای نورولپتیک شامل کلرپرومازین و فنوتیازین‌ها مصرف می‌کنند.

عوارض قرص گل مغربی چیست؟

عوارض جانبی خاصی در رابطه با مصرف قرص گل مغربی یا سایر محصولاتی که حاوی عصاره این گیاه هستند، گزارش نشده است. احتمال به وجود آمدن تهوع، نفخ، اسهال و استفراغ با مصرف قرص گل مغربی در تعداد کمی از افراد وجود دارد.

بهترین مارک قرص گل مغربی

از بهترین مارک قرص های گل مغربی خارجی می توان به برند های یوروویتال و نیوسنتری اشاره کرد. البته، اخیرا واردات مکمل ها به کشور کاهش پیدا کرده و محصولات برند های خارجی به صورت تحت لیسانس در ایران تولید و بسته بندی می شوند. باریج اسانس، نورم لایف، های هلث، هلث اید و دانا فارما از دیگر برندهای محبوب ارائه دهنده محصولات دسته قرص گل مغربی هستند که برای مشاهده انواع این محصولات می‌توانید به سایت داروخانه دکتر دانیالی مراجعه فرمایید.

قرص گل مغربی و ویتامین ای

گیاه گل مغربی اثرات ضد التهاب دارد و به تنظیم هورمون‌های بدن به خصوص هورمون‌های زنانه، سلامت بافت سینه‌ها و کاهش درد و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی کمک شایانی می کند. روغن گل مغربی در درمان و کاهش عوارض دوران یائسگی نیز بسیار موثر است و الاستیسیته پوست را بهبود می‌بخشد.

ویتامین E نیز برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی در برابر باکتری ها و ویروسها و سلامت پوست و چشم، از اهمیت بالایی دارد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین E معمول ترین ویتامین مورد استفاده در درمان ماستالژی (درد سینه) می باشد. اثر عصاره گل مغربی در ترکیب با ویتامین E به خصوص در درمان ماستالژی بسیار قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من