preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

6 تا از داروهای موثر در درمان فشار خون بالا + اصلاح سبک زندگی

6 تا از داروهای موثر در درمان فشار خون بالا + اصلاح سبک زندگی
دسته بندی : -
نوشته شده توسط : دکنر محمدمعین صادقی

داروهای موثر در درمان فشار خون بالا چیست؟ ممکن است به دلیل ژنتیک، سن، و اینکه آیا بیماری های خاصی دارید، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. فشار خون در واقع مقدار فشاری ست که خون در هنگام عبور از رگ ها به دیواره های رگ وارد می کند. عدد فاشر خون به عواملی بستگی دارد من جمله: مقدار خونی که از رگ های خونی شما عبور می کند و میزان مقاومتی که خون در هنگام پمپاژ قلب با آن مواجه می شود.

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی اتفاق می افتد که نیروی فشار خون از طریق عروق شما به طور مداوم بیش از حد بالا باشد. شریان های باریک مقاومت بیشتری برای جریان خون از قلب ایجاد می کنند. هرچه رگ های شما باریک تر باشد، مقاومت بیشتری وجود دارد و فشار خون شما بالاتر می رود. در دراز مدت، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی و سکته شود. شما میتوانید برای خرید انواع قرص و مکمل قلب و عروق از طریق وب سایت داروخانه آنلاین دکتر دانیالی اقدام نمایید.

منظور از فشار خون بالا چیست؟

داروهای موثر برای فشار خون بالا چیست؟ فشار خون بالا معمولاً طی چندین سال و معمولاً بدون ایجاد هیچ علامتی ایجاد می شود. اما حتی بدون علائم، فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اندام های شما، به ویژه مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها شود.
تشخیص زودهنگام مهم است. اندازه گیری منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک کمک کند تا هر گونه تغییری را در میزان فشار خون متوجه شوید. اگر فشار خون شما افزایش یافته باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فشار خون خود را در طی چند هفته بررسی کنید تا ببیند آیا این عدد بالا می ماند یا به سطوح معمولی کاهش می یابد.

توصیه پزشک و داروساز = فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا چند است؟

داروهای موثر برای فشار خون بالا چیست؟ میزان شیوع فشار خون بالا در جهان بالا بوده و این بیماری از مهم ترین دلایل مراجعه به پزشک و مصرف طولانی مدت دارو می باشد.

برای تشخیص این بیماری فشار خون شما باید توسط پزشک و طی یک سری مراحل خاص اندازه گیری شود. برای اندازه گیری فشار خون جهت تشخیص پر فشاری خون، در قدم نخست شما باید حداقل 5 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون، به صورت ریلکس در مطب پزشک روی صندلی نشینید. حداقل 30 دقیقه قبل از اندازه گیری، شما نباید سیگار کشیده، نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده و یا ورزش کرده باشید. در اولین اندازه گیری فشار خون، اندازه گیری باید از هر دو دست انجام شده و در دفعات بعدی از همان دستی فشار گرفته شود که در دفعه اول دارای مقادیر بالاتری از فشار خون بوده. برای تشخیص دقیق تر پرفشاری خون، بهتر است که فشار خون شما در دو روز مختلف و در هر روز حداقل دو بار اندازه گیری شود و از آن ها میانگین گرفته شود.

مطابق جدول زیر اگر میانگین فشار خون شما در خانه های قرمز رنگ جدول باشد شما مبتلا به پرفشاری خون بوده و باید تحت نظر و طبق تجویز پزشک خود مصرف داروهای ضد فشار خون را آغاز کنید.

حد بالایی فشار خون (فشار سیستولی)حد پایینی فشار خون (فشار دیاستولی)
فشار خون نرمال زیر 120وزیر 80
فشار خون افزایش یافتهبین 120 تا 129وزیر 80
پرفشاری خوناستیج 1بین 130 تا 139یابین 80 تا 89
استیج 2140 به بالایا90 به بالا

 

فشار خون بالا چند است؟

فشار خون بالا چند است؟

برای پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

داروهای موثر برای فشار خون بالا چیست؟ کنترل فشار خون شامل اقدامات دارویی و غیر دارویی (اصلاح سبک زندگی) می باشد. اگر شما در گروه سبز رنگ جدول بالا می باشید توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون، اقدامات غیر دارویی را رعایت کنید. هم چنین تمام افراد که فشار خون آن ها در خانه های زرد و قرمز رنگ جدول می باشد باید این اقدامات را رعایت کنند. گرچه تمام بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید اقدامات غیر دارویی را رعایت کنند، اما این اقدامات جایگزین مصرف داروهای پایین آورنده فشار خون نمی باشد.

نقش رژیم غذایی و ورزش در کنترل فشار خون بالا

داروهای موثر برای فشار خون بالا چیست؟ اقدامات غیر دارویی به طور خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  • کنترل وزن (کنترل شاخص توده بدنی بین عدد 5/18 تا 25)
  • کم کردن مصرف سدیم (نمک طعام)
  • افزایش مصرف پتاسیم: از منابع غذایی غنی از پتاسیم می توان به موز، برگه زرد آلو، اسفناج و کلم بروکلی پخته، قارچ، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و آووکادو اشاره کرد. همچنان می توان به جای نمک طعام معمولی از نمک های مخصوص افراد فشار خونی استفاده کرد که به جای سدیم، دارای مقادیر بالای پتاسیم هستند.
  • عدم مصرف الکل
  • فعالیت فیزیکی منظم در طول هفته: بهترین نوع فعالیت فیزیکی برای کنترل فشار خون، ورزش های هوازی (مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و شنا) با شدت متوسط به مدت 90 تا 150 دقیقه در هفته می باشد. به عنوان مثال می توانید 5 روز در هفته هر بار 30 دقیقه پیاده روی را در سبک زندگی خود قرار دهید. تنها باید توجه داشت که در حین فعالیت فیزیکی ضربان قلب شما از حد مجاز عبود نکند. حد مجاز عبارتست از 65 تا 75 درصدِ ماکسیمیم ضربان قلب مجاز در محدوده سنی شما. ماکسیمیم حد مجاز ضربان قلب را می توانید از رابطه ی زیر بدست آورید:

به عنوان مثال اگر شما 60 سال سن دارید ماکسیمم ضربان قلب مجاز برای شما برابر خواهد بود با:

بنابراین اگر شما 60 سال سن دارید و مبتلا به پر فشاری خون هستید، باید مراقب باشید که شدت فعالیت هوازی شما در حدی نباشد که ضربان قلب شما را از 65 تا 75 درصد عدد بالا (یعنی 107 تا 123 ضربان در دقیقه) بالاتر ببرد.

چه داروهایی برای کاهش فشار خون مناسب است؟

داروهای موثر برای فشار خون بالا چیست؟ همان طور که گفته شد در افراد مبتلا به پرفشاری خون، اصلاح سبک زندگی و رعایت اقدامات غیردارویی، جای مصرف داروهای کاهنده فشار خون را نمی گیرد. نکته مهم در مصرف این داروها اینست که بدون مشورت پزشک شروع به مصرف داروی فشار خون نکنید. این پزشک است که با در نظر گرفتن بیماری شما و وضعیت جسمانی شما بهترین دارو با بهترین دوز را برای شما تجویز می کند. در زیر به طور خلاصه با دسته های مختلف داروهای پایین آورنده ی فشار خون و مکانیسم آن ها آشنا می شوید:

داروهای ادرارآور (Diuretics):

داروهای این دسته خود به سه زیردسته ی اصلی تقسیم بندی می شوند:

  • داروهای تیازیدی: مانند هیدروکلرتیازید و اینداپامید
  • داروهای لوپ: مانند فوروزماید، اتاکرینیک اسید، بومتاناید
  • داروهای نگهدارنده ی پتاسیم: مانند اسپیرونولاکتون، اپلرنون، تریامترن، آمیلوراید

این داروها با افزایش حجم ادرار، حجم خون در حال گردش درون عروق را کم کرده و باعث کاهش فشار خون می شوند. توصیه ی کلی جهت مصرف این داروها اینست که نزدیک به ساعت خواب مصرف نشوند تا موجب بیداری فرد در اثر نیاز به دفع ادرار نشوند. داروهای زیردسته ی سوم، معمولا به تنهایی در درمان فشار خون استفاده نمی شوند بلکه همراه با داروهای زیردسته ی اول و دوم (تیازیدی ها و لوپ ها) استفاده می شوند تا جلوی دفع پتاسیم توسط آن ها را بگیرند.

چه داروهایی برای کاهش فشار خون مناسب است؟

چه داروهایی برای کاهش فشار خون مناسب است؟

داروهای موثر بر سیستم سمپاتیک:

سیستم سمپاتیک بخشی از سیستم عصبی در بدن است که با افزایش فعالیت خود موجب آماده کردن بدن جهت مقابله با تهدیدات و خطر ها می شود. به زبان ساده اگر مغز و نخاع را به عنوان مرکز فرماندهی بدن در نظر بگیرید، این فرماندهی دارای دو بازوی اجرایی می باشد که فرمان های مغز به ارگان های مختلف بدن می برند  که نام این دو سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک می باشد. هر کدام از این بازوهای اجرایی، اعمال متفاوت و غالبا متضاد هم انجام می دهند.

بازیگر اصلی در سیستم سمپاتیک مولکول نور اپی نفرین یا همان نوآدرنالین هست. این مولکول که از انتهای اعصاب سمپاتیک خارج می شود، یا بر روی گیرنده های آلفا قرار می گیرد یا بر روی گیرنده های بتا. به زبان ساده تر، اگر مولکول نورآدرنالین را به صورت یک کلید فرض کنیم، این کلید میتواند قفل های مختلفی را در بدن باز کند که این قفل ها همان گیرنده های آلفا یا بتا هستند. اثر نهایی وصل شدن این کلید (نوآدرنالین) به قفل ها (گیرنده های آلفا یا بتا)، افزایش ضربان قلب، افزایش قدرت پمپاژ قلب و تنگ شدن عروق می باشد که تمام اینها در کنار هم موجب افزایش فشار خون می شود.

بنابراین داروهایی که اثر این سیستم را کم می کنند موجب کنترل فشار خون می گردند. داروهای این دسته خود در 3 زیردسته قرار می گیرند.

داروهای با اثر مرکزی: متیل دوپا

این دارو با تاثیر بر روی مغز میزان خروج فرمان های سیستم سمپاتیک به سمت مغز و عروق را کم می کند. به عبارت ساده تر، با مصرف این داروها مغز شما به عنوان فرمانده بدن کمتر به سیستم سمپاتیک دستور فعالیت می دهد.

  • مهار کننده های گیرنده های آلفا: پرازوسین، ترازوسین
  • مهار کننده های گیرنده بتا: پروپرانولول، بیزوپرولول، متوپرولول، کاروِدیلول، آتنولول، سوتالول

داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (داروهای ACEI):

این داروها مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین از موثرترین و پر مصرف ترین داروهای ضد فشار خون هستند.

آنزیم ACE در بدن موجب فعال شدن یک هورمون به نام آنژیوتانسین می شود. این هورمون موجب تنگ شدن عروق شده و هم چنین با یک واسطه موجب تجمع آب و نمک درون بدن شده که تمام این اثرات موجب بالارفتن فشار خون می شود. بنابراین اگر دارویی بتواند جلوی فعال شدن این هورمون را بگیرد، با گشاد کردن عروق باعث کاهش فشار خون می شود.

داروهای این دسته جزو پرمصرف ترین داروهای ضد فشار خون بوده که علاوه بر درمان پرفشاری خون در نارسایی قلبی و بیماری ایسکمیک قلب نیز استفاده می شوند. بیماری ایسکمیک قلب، بیماری ای است که در آن به دلیل تنگ شدن عروق قلبی، مقدار خون کمتری به عضله قلب می رسد که نهایتا موجب سکته می شود.

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (داروهای ARB):

داروهای این دسته مانند لوزارتان، والسارتان، تلمیزارتان و کاندسارتان نیز از پر مصرف ترین داروهای موثر برای فشار خون هستند.

اعمال آنژیوتانسین که در بالا ذکر شد از طریق اتصال این هورمون به گیرنده های خود در دیواره عروق اعمال می شود. پس یک استراتژی دیگر برای کم کردن اثرات این هورمون علاوه بر جلوگیری از فعال شدن این هورمون، مهار گیرنده های آن هست. بنابراین داروهای این دسته با جلوگیری از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده های خود جلوی اثرات آن را می گیرند.

 

مسدود کننده های کانال کلسیم (داروهای CCB):

داروهای موثر در درمان فشار خون بالا، داروهای این دسته خود در دو زیر دسته قرار دارند:

  • داروهای دی هیدروپیریدینی: آملودیپین، نیمودیپین

داروهای این دسته با مهار کانال های کلسیم بر روی دیواره عروق موجب گشادی عروق می شوند و از این طریق موجب کاهش فشار خون می شوند.

  • داروهای غیر دی هیدروپیریدینی: وراپامیل، دیلتیازم

داروهای این دسته با مهار کانال کلسیم بر روی عضله ی قلب فموجب کاهش ضربان و قدرت انقباض قلب می شوند و از این طریق فشار خون را کاهش می دهند.

داروهای گشاد کننده عروق با اثر مستقیم بر روی عروق:

داروهای موثر در درمان فشار خون بالا، این داروها مانند هیدرالازین و ماینوکسیدیل با اثر مستقیم بر روی دیواره عروق موجب شل شدن عضلات این ناحیه و گشاد شدن عروق می شوند. امروزه به دلیل عوارض جانبی داروهای این دسته و وجود داروهای موثر تر و ایمن تر، این داروها کمتر در فشار خون بالا مورد کاربرد هستند.

چه داروهایی برای کاهش فشار خون مناسب است؟

چه داروهایی برای کاهش فشار خون مناسب است؟

دسته بندی داروهای موثر در درمان فشار خون بالا

در جدول زیر به طور خلاصه داروهای موثر در درمان فشار خون بالا، دسته بتدی داروها، مکانیسم عمل آن ها، عوارض جانبی و مهم ترین موارد منع مصرف آن ها آورده شده است. عوارض جانبی که در جدول زیر آورده شده است به این معنا نیست که هر کس که این داروها را مصرف کند قطعا دچار تمام این عوارض جانبی داروهای فشار خون می شود.  در نظر داشته باشید که دارویی که پزشک برای شما تجویز می کند بهترین دارو با توجه به شرایط شما بوده است و باید مصرف آن را تحت نظر پزشک خود ادامه دهید تا همواره فشار خون شما تحت کنترل باشد.

مهم ترین موارد منع مصرفعوارض جانبیمکانیسم عملاشکال دارویینام دارودسته دارویی
 ·   منع مصرف در افرادی که دفع ادرار ندارند یا میزان دفع ادرار آن ها در روز بسیار کم می باشد.

·   منع مصرف در حساسیت به داروهای سولفونامیدی

·   احتیاط مصرف در نقرس، دیابت، افراد با چربی خون بالا، افراد دارای اختلالات الکترولیتی

کاهش سدیم، منیزیم و پتاسیم خون

 

افزایش کلسیم خون

 

افزایش اوریک اسید خون

 

افزایش چربی خون

کاهش فشار خون از طریق افزایش حجم ادرارقرص 5/12 میلی گرم

قرص 25 میلی گرم

قرص 50 میلی گرم

هیدروکلرتیازیدداروهای تیازیدیداروهای مدر (دیورتیک)
قرص آهسته رهش 5/1 میلی گرم

قرص 5/2 میلی گرم

اینداپامید
·   منع مصرف در افرادی که دفع ادرار ندارند.

·   منع مصرف در حساسیت به داروهای سولفونامیدی

·   احتیاط مصرف در نقرس، دیابت، افراد با چربی خون بالا، افراد دارای اختلالات الکترولیتی، افراد با اختلالات کلیوی و اختلالات گوشی

 

کاهش سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم خون

 

افزایش قند خون

 

کاهش فشار خون از طریق افزایش حجم ادرارقرص 40 میلی گرم

آمپول 20 میلی گرم

آمپول 40 میلی گرم

شربت 8 میلی گرم در میلی لیتر

فوروزمایدداروهای لوپ
 ·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در افرادی که دفع ادرار ندارند یا میزان دفع ادرار آن ها در روز بسیار کم می باشد.

·   منع مصرف در افرادی که پتاسیم خون بالا تر از حد نرمال دارند.

·   منع مصرف اسپیرونولاکتون در بارداری

افزایش پتاسیم خون

 

کاهش فشار خون از طریق افزایش حجم ادرارقرص 25 میلی گرم

قرص 100 میلی گرم

آلدوسترونداروهای نگهدارنده ی پتاسیم
قرص 25 میلی گرم

قرص 50 میلی گرم

اپلرنون
 ·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در افرادی که دفع ادرار ندارند.

·   منع مصرف در افرادی که پتاسیم خون بالا تر از حد نرمال دارند.

 

افزایش پتاسیم خونکاهش فشار خون از طریق افزایش حجم ادرارقرص تریامترن H (50 میلی گرم تریامترن در ترکیب با 25 میلی گرم هیدروکلرتیازید)تریامترن
قرص 5 میلی گرم

 

قرص آمیلوراید-H (5 میلی گرم امیلوراید در ترکیب با 50 میلی گرم هیدروکلرتیازید)

آمیلوراید
 ·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در بیماری کبدی فعال (مانند هپاتیت و سیروز)

 

خشکی دهان

 

احتباس آب و نمک

 

خواب آلودگی

 

افت فشار خون هنگام بلند شدن از روی صندلی

 

کابوس شبانه

کاهش فشار خون از طریق کاهش فعالیت سیستم سمپاتیکقرص 250 میلی گرم

قرص 500 میلی گرم

آمپول 250 میلی گرم

متیل دوپاداروهای با اثر مرکزیداروهای موثر بر سیستم سمپاتیک
 ·   حساسیت به دارو

 

افت فشار خون هنگام بلند  شدن از روی صندلی

 

سردرد

 

سرگیجه

کاهش فشار خون از طریق مهار کردن اثرات نور اپی نفرینقرص 2 میلی گرم

قرص 5 میلی گرم

نرازوسینمهارکننده های گیرنده آلفا
قرص 1 میلی گرم

قرص 5 میلی گرم

پرازوسین
·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در آسم (پروپرانولول، کارودیلول)

·   منع مصرف در افت شدید فشار خون

·   منع مصرف در بیماری فئوکروماسیتوما

·   منع مصرف در بیماری شدید عروق محیطی

·   منع مصرف در نارسایی قلبی شدید

·   منع مصرف در بلاک قلبی درجه 2 و 3

 

 

کاهش ضربان قلب

 

کابوس شبانه (بیشتر با پروپرانولول)

 

اسپاسم مجاری هوایی (بیشتر با پروپرانولول، کارودیلول)

 

پوشاندن علائم افت قند خون (بیمار دیابتی که دچار افت قند خون می شود –مثلا در صورت تزریق بیش از حد انسولین- در صورت مصرف داروهای مهار کننده گیرنده بتا، علائم افت قند خون مانند تپش قلب و تعریق را تجربه نمی کنند)

 

کاهش فشار خون از طریق مهار کردن اثرات نور اپی نفرینقرص 10 میلی گرم

قرص 20 میلی گرم

قرص 40 میلی گرم

قرص 80 میلی گرم

آمپول 1 میلی گرم در میلی لیتر

پروپرانولولمهار کننده های گیرنده بتا
قرص 5/2 میلی گرم

قرص 5 میلی گرم

 

بیزوپرولول
قرص 50 میلی گرم

آمپول 1 میلی گرم در میلی لیتر

متوپرولول تارتارات
قرص 25/ 6 میلی گرم

قرص  5/12 میلی گرم

قرص 25 میلی گرم

کارودیلول
قرص 50 میلی گرم

قرص 100 میلی گرم

آتنولول

 

·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در سابقه آنژیوادم با داروهای این دسته

·   منع در مصرف همزمان با داروی ساکوبیتریل (موجود در داروی آرترستان)

·   منع مصرف در بارداری

افت فشار خون (بویژه در مصرف دوز اول)

 

سرفه خشک و آنژیوادم

 

افزایش پتاسیم خون

 

نارسایی کلیوی

 

 

کاهش فشار خون از طریق جلوگیری از فعال شدن هورمون آنژیوتانسینقرص 25 میلی گرم

قرص 50 میلی گرم

کاپتوپریلداروهای مهار کننده ی آنزیم ACE

(ACEI)

قرص 5/2 میلی گرم

قرص 5 میلی گرم

قرص 10 میلی گرم

قرص 20 میلی گرم

انالاپریل
قرص 5 میلی گرم

قرص 10 میلی گرم

قرص 20 میلی گرم

لیزینوپریل
·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در بارداری

 

افت فشار خون (بویژه در دوز اول)

 

افزایش پتاسیم خون

 

نارسایی کلیوی

 

کاهش فشار خون از طریق جلوگیری از اثرات هورمون آنژیوتانسینقرص 25 میلی گرم

قرص 50 میلی گرم

لوزارتانداروهای مهار کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین

)ARB(

 

قرص 40 میلی گرم

قرص 80 میلی گرم

قرص 160 میلی گرم

والسارتان
قرص 20 میلی گرم

قرص 40 میلی گرم

قرص 80 میلی گرم

 

قرص ترکیبی تلمیزارتان با هیدروکلرتیازید (80 میلی گرم تلمیزارتان در ترکیب با 5/12 میلی گرم هیدروکلرتیازید- 80 میلی گرم تلمیزارتان در ترکیب با 25 میلی گرم هیدروکلرتیازید)

تلمیزارتان
·   منع مصرف در حساسیت به دارو

 

تهوع و استفراغ

 

افت فشار خون هنگام بلند شدن از روی صندلی

 

گر گرفتگی

 

ادم (ورم) قوزک پا

کاهش فشار خون از طریق مهار کانال های کلسیمی بر روی عروق و شل کردن عروققرص 5/2 میلی گرم

قرص 5 میلی گرم

قرص 10 میلی گرم

 

قرص ترکیبی آملودیپین با والسارتان ( 5 میلی گرم آملودیپین در ترکیب با 80 میلی گرم والسارتان-5 میلی گرم آملودیپین در ترکیب با 160 میلی گرم والسارتان- 10 میلی گرم آملودیپین در ترکیب با 160 میلی گرم والسارتان)

آملودیپین

 

داروهای دی هیدروپیریدینیداروهای مهار کننده کانال کلسیم
·   منع مصرف در حساسیت به دارو

·   منع مصرف در بلاک قلبی درجه 2 و 3

·   منع مصرف در افت فشار خون

·   منع مصرف در افت شدید ضربان قلب

 

 

افت ضربان قلب

 

یبوست

کاهش فشار خون از طریق مهار کانال های کلسیمی بر روی قلب و کاهش ضربان و قدرت انقباضی قلبقرص 30 میلی گرم

قرص 60 میلی گرم

قرص 90 میلی گرم

قرص پیوسته رهش 120 میلی گرم

دیلتیازمداروهای غیر دی هیدروپیریدینی
قرص 40 میلی گرم

قرص 80 میلی گرم

آمپول 5/2 میلی گرم در میلی لیتر

وراپامیل
·   منع مصرف در حساسیت به دارو

 

بالا رفتن ضربان قلب و ادم محیطی به صورت رفلاکسی

 

سندرم شبه لوپوس در افراد مستعد از لحاظ ژنتیکی (با داروی هیدرالازین)

 

پر موئی و رشد نابجای مو (با داروی ماینوکسیدیل)

کاهش فشار خون از طریق گشاد کردن مستقیم عروققرص 10 میلی گرم

قرص 25 میلی گرم

قرص 50 میلی گرم

قرص 100 میلی گرم

آمپول 20 میلی گرم در هر میلی لیتر

هیدرالازینداروهای گشاد کننده عروق
قرص 5/2 میلی گرم

قرص 10 میلی گرم

ماینوکسیدیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من