preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو
نوشته شده توسط : Amin Hashemy

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو چیست؟ استفاده از ویتامین C برای سلامت پوست و مو، در پیشگیری از پیری پوست، بهبود پوست مستعد آکنه و برطرف کردن مشکلات مربوط به منافذ پوستی، مؤثر واقع می‌شود. اگر چه ویتامین C خود مستقیماً خشکی پوست را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌تواند به پیشگیری از علائم مختلف مرتبط با خشکی پوست کمک کننده باشد و انتظار می‌رود با سرکوب رنگدانه ملانین از زبری پوست جلوگیری کرده و مانع بروز لکه‌ها و کک و مک در سطح پوست شود.

بسیاری از افراد خواص ویتامین C را تنها در بهبود سرماخوردگی می‌دانند! اما باید گفت این ویتامین یک آنتی‌ اکسیدان قوی بوده که جهت تقویت آنتی اکسیدان‌ها در بدن ضروری است. اهمیت اثرات مثبت و نقش ویتامین C در سلامت پوست و مو هم از جمله نتایجی است که می‌توان از این ویتامین مفید انتظار داشت. از این رو در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با عملکرد ویتامین C در سلامتی پوست و مو بپردازیم.

ویتامین C چیست؟

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو نوعی ویتامین ضد پیری و موثر در زیبایی پوست بوده که با اثرات آنتی اکسیدانی قوی از بدن شما محافظت می‌کند. در واقع این ویتامین برای حفظ سلامت پوست و استخوان ضروری است. علت این موضوع هم برخورداری ویتامین C از اثر آنتی اکسیدانی قوی بوده که عملکرد اکسیژن فعال مضر را سرکوب کرده و مانع پیری سلول‌های بدن می‌شود.

همچنین باید افزود که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب به شمار می‌رود و برای سنتز کلاژن در پوست و سلول‌ها ضروری است. کلاژن پروتئینی است که از پوست حمایت می‌کند و جزء ضروری برای حفظ رگ‌های خونی است. این فاکتورها سبب شده تا لزوم دریافت ویتامین C به طور روزانه مورد بررسی قرار بگیرد. بدن برای رسیدگی به بسیاری از سازوکارهای خود نیاز به ویتامین C خواهد داشت. در این حالت نیاز به مصرف ویتامین C پررنگ‌تر می‌شود.

به نظر شما با وجود این میزان اهمیت و کاربرد ویتامین C در بدن، آیا می‌توان با تنها مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین، مقدار ویتامین C روزانه را تامین کرد؟ قطعا تغذیه مواد غذایی حاوی این ویتامین نمی‌تواند کافی باشد. در واقع بدن مقادیر به دست آورده را برای بخش‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌دهد. در این حالت جهت انحصار ویتامین C برای سلامت پوست و مو چه باید کرد؟

این سوال در ادامه و به طور کامل پاسخ داده خواهد شد.

ویتامین C چیست؟

ویتامین C چیست؟

نقش ویتامین C در سلامت پوست و مو

ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب بوده که قدرت جذب از طریق پوست را هم دارد. توجه به مقدار این ویتامین در بدن، برای سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است. ویتامین C می‌تواند 2 نقش و وظیفه اصلی را بر عهده داشته باشد که شامل تاثیر بر ملانین و کلاژن در ساختار پوست می‌شود. همچنین این ویتامین در کاهش ریزش مو هم ایفای نقش می‌کند. در ادامه نمونه‌های مطرح به عنوان مهم‌ترین نقش ویتامین C در سلامت پوست و مو مورد بررسی قرار گرفته شده است:

سرکوب مشکلات پوستی ناشی از رنگدانه ملانین

گفته می‌شود ویتامین C ماده‌ای است که می‌توان انتظار داشت در پیشگیری از لک‌ها و چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن موثر باشد. همچنین این ویتامین اثر سرکوب تولید ملانین را دارد که می‌تواند رنگدانه‌ها را کاهش دهد و به عبارت دیگر از ایجاد لکه‌های پیری جلوگیری کند.

ملانین به عنوان رنگدانه پوست و مو، در گذر زمان به دلیل فاکتورهایی چون قرارگیری در معرض نور شدید خورشید و یا افزایش سن، سبب ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. این لکه‌ها با رنگی تیره‌تر از رنگ پوست، چهره چندان خوشایندی ندارند. لازم به ذکر است که لکه‌های پوستی تنها منحصر به پوست صورت نمی‌شوند و در پیری روی سطح دست و دیگر بخش‌های بدن هم قابل مشاهده هستند. از این رو ویتامین سی می‌تواند با سرکوب این رنگدانه، مانع ایجاد لکه‌های بیشتر شود.

اثر تولید کلاژن

ویتامین C توانایی تقویت تولید کلاژن را دارد. به همین دلیل یکی از بهترین فاکتورها برای برخورداری از پوستی جوان و سالم است. هنگامی که کلاژن تولید شود، پوست سفت‌تر خواهد شد، در نتیجه می‌توان انتظار داشت که از باز شدن منافذ و افتادگی خود پوست جلوگیری کند. این اثر به بهبود چین و چروک نیز منجر می‌شود.

کلاژن اصلی‌ترین ساختار برای خاصیت ارتجاعی پوست است که مانع افتادگی پوست در نواحی مختلف می‌شود. تولید کلاژن خواه ناخواه به واسطه گذر زمان و پیری کاهش می‌یابد و در نتیجه چروک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. در چنین شرایطی استفاده از فاکتورهای تحریک کننده برای تولید کلاژن، عاملی برای جلوگیری از پیری خواهد بود. به همین دلیل ویتامین C برای سلامت پوست به یک ویتامین مفید و ضروری تبدیل می‌شود.

اثر تولید کلاژن

کاهش ریزش مو

علاوه بر تاثیرات مثبتی که ویتامین C در سلامت پوست به همراه دارد، می‌توان به نقش این ویتامین در سلامت موها هم اشاره کرد. در صورتی که بدن فاقد مواد مغذی و ویتامین C لازم باشد، حتی در صورت تامین مواد مغذی لازم برای رشد مویرگ‌های مورد نیاز مو، متابولیسم و ​​عملکرد سلولی کند می‌شود و بر تولید پوست و رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه ویتامین C در بهبود گردش خون و در نتیجه ترمیم مویرگ‌ها موثر است، می‌تواند به طور جدی از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین لازم به ذکر است که این ویتامین در تحریک فولیکول‌های مو جهت رشد موثر واقع می‌شود.

انواع شیوه‌های دریافت ویتامین C برای سلامت پوست و مو

ویتامین C می‌تواند به شکل‌های مختلف برای سلامتی پوست و مو موثر واقع شود. این موضوع سبب شده تا انواع محصولات مربوط به این ویتامین توسط برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه شود. قرص ویتامین C، نوشیدنی این ویتامین، انواع مواد خوراکی حاوی ویتامین سی و از همه مهم‌تر محصولات مراقبتی، انواع شیوه‌های تامین ویتامین C مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورند.

دریافت ویتامین C از طریق غذا

برای شروع، باید بدانید که مصرف روزانه ویتامین C مورد نیاز بدن فرد بالغ، 100 میلی لیتر است. از این رو بهتر است حواستان به مصرف سبزیجات حاوی ویتامین C باشد و سعی کنید حداقل 100 میلی لیتر از وعده‌های غذایی خود دریافت کنید. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از خرمالو، آلو، جعفری، بروکلی، خربزه و فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد.

استفاده از قطره یا تزریق ویتامین C

در کلینیک‌های تخصصی، می‌توانید قطره‌های وریدی یا تزریقات حاوی ویتامین C را دریافت کنید که می‌تواند ویتامین‌های بسیار غلیظ را مستقیماً به بدن شما برساند. علاوه بر این امکان استفاده از قرص‌های حاوی ویتامین C هم وجود دارد که باید با توجه به نیاز بدن، مقدار مشخصی از آن استفاده شود.

محصولات مراقبتی حاوی ویتامین C

محصولات مراقبتی حاوی ویتامین C

محصولات آرایشی و مراقبتی ویتامین C

استفاده از لوازم و مواد مراقبتی حاوی ویتامین C برای جلوگیری از نازک شدن موهای سر بسیار موثر واقع می‌شود. به طوری که حتی در کلینیک‌های تخصصی درمان ریزش مو، روشی وجود دارد که از دستگاهی برای تزریق سرم حاوی ویتامین C به پوست سر استفاده می‌کند. به کارگیری محصولات مراقبت پوستی حاوی ویتامین C هم مشخصا تاثیرات مثبتی در بهبود شرایط پوست خواهد داشت.

توجه داشته باشید که مصرف روزانه ویتامین C می‌تواند به طور جدی مشکلات مربوط به ریزش مو را برطرف کند و همچنین مانع پیری و افتادگی پوست شود. به همین دلیل لازم است با توجه به شرایط بدنی خود و این مسئله که با کدام روش راحت‌تر هستید، سراغ راهکاری بروید که بهترین شرایط را برای شما فراهم می‌آورد. تنوع شیوه‌های دریافت ویتامین C، دست افراد را در انتخاب باز گذاشته و بالطبع محدودیتی در استفاده از این ویتامین تعریف نمی‌کند.

ویژگی‌های محصولات مراقبتی حاوی ویتامین C

ویتامین C یک عنصر زیبایی است که اغلب در لوازم آرایشی باکیفیت گنجانده می‌شود. در واقع امروزه انواع محصولات مراقبت پوست و مو در بازار وجود دارد که در ترکیبات اصلی خود، حاوی ویتامین C هستند. استفاده از این محصولات می‌تواند نتایج مطلوبی را برای افراد به همراه داشته باشد.

سرم ویتامین C یکی از آشناترین گزینه‌ها در میان انواع محصولات مراقبتی بوده که خواص بسیاری برای پوست به همراه دارد. سرم ویتامین C با مرطوب کردن پوست و تنظیم بافت آن، منافذ را کمتر به چشم می‌آورد. در این زمینه باید گفت دو نوع ویتامین C وجود دارد که عمدتاً در سرم‌های ویتامین C موجود است. این انواع شامل ویتامین C خالص که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود و مشتقات ویتامین C است.

ویتامین C باعث سفت شدن پوست و سرکوب ترشح سبوم و کمتر دیده شدن منافذ پوست می‌شود. این ویتامین قابلیت بهبود بافت پوست و افزایش سرعت ترمیم آن را دارد. به همین خاطر امروزه استفاده از سرم ویتامین C به طور چشمگیری طرفدار پیدا کرده. لازم به ذکر است که ویتامین C تاثیر مستقیمی در بهبود خشکی پوست ندارد، اما در سرکوب علائم مرتبط با خشکی پوست، جلوگیری از خشن شدن پوست و جلوگیری از رنگدانه‌ها موثر است.

توجه داشته باشید که اگر برای اولین بار از سرم ویتامین C استفاده می‌کنید، از فرمولاسیون ویتامین C خالص خودداری کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات همراه دیگر مانند 4 نوع یا بیشتر از مواد تشکیل دهنده ویتامین C باشد.

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو

چرا باید ویتامین C را از محصولات مراقبتی دریافت کرد؟

وقتی سبزیجات، میوه‌‌ها و مکمل‌های حاوی ویتامین C مصرف می‌کنید، بدن شما آن را هضم و جذب می‌کند و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد. در واقع امکان تعریف موضع مشخص برای مصرف ویتامین C به واسطه نوع تغذیه مطرح نمی‌شود. این ماده در سنتز کلاژن، پروتئینی که به استخوان‌ها و تاندون‌ها متصل می‌شود، و همچنین در پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات با بی‌ضرر کردن اکسیژن فعال و در مبارزه با ویروس‌ها عملکرد مفیدی از خود نشان می‌دهد. در واقع نیاز گسترده‌ای به ویتامین C در بدن مطرح خواهد بود.

اما مسئله مهم اینجاست که به دلیل تاثیرات اشعه ماوراء بنفش و استرس، ویتامین C در بدن به سرعت قابل مصرف است. در نتیجه ممکن است فقط مقدار کمی به پوست برسد. از طرفی هیچ انسانی توانایی سنتز کردم این ویتامین در بدن خود را ندارد. بنابراین باید آن را از طریق محصولات حاوی ویتامین C یا مکمل‌ها دریافت کرد.

ویتامین C در حالت طبیعی خود ناپایدار است و به راحتی اکسید می‌شود، بنابراین حتی اگر به لوازم آرایشی و مراقبتی اضافه شود، به سرعت اثر خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل از مشتقات ویتامین C بهره گرفته می‌شود. در واقع منظور از مشتقات ویتامین C، همان ویتامین C است که مولکول‌های دیگری در راستای افزایش پایداری، به آن متصل شده. این ویتامین با ترکیب شدن با مولکول‌های دیگر، پایدار می‌ماند و در تماس با پوست، این مولکول‌ها توسط آنزیم‌های موجود در پوست جدا شده و به عنوان ویتامین C شروع به کار می‌کنند.

مشتقات ویتامین C در سه نوع، محلول در آب که خاصیت سازگاری با آب را دارد، محلول در روغن که خاصیت سازگاری با روغن را دارد و آمفی دوست که خاصیت هر دو را دارد، تعریف می‌شود. ترفند رساندن ویتامین C به کل پوست، ترکیب ویتامین‌های محلول در آب و محلول در روغن است. در این حالت باید گفت مشتقات ویتامین C آمفی پاتیک یک ماده محبوب است که به هر گوشه پوست نفوذ می‌کند.

سخن پایانی نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو

نقش ویتامین C برای سلامت پوست و مو چیست؟ به طور کلی اگر شما هم در راستای حفاظت از پوست خود به دنبال تامین ویتامین C برای سلامت پوست و مو هستید، می‌توانید از محصولات مراقبتی و حتی آرایشی حاوی این ویتامین بهره بگیرید. در نظر داشته باشید که ویتامین C برای سازوکارهای مختلف در بدن موثر واقع می‌شود. در چنین شرایطی به منظور انحصار این ویتامین برای اهداف خاصی چون سلامت پوست و مو، می‌توانید از سرم ویتامین C بهره بگیرید.

ما در مجموعه دکتر دانیالی با ارائه بهترین محصولات دارویی و مراقبتی، بستری مطمئن فراهم آوردیم تا مخاطبان بتوانند به انواع محصولات مورد نیاز خود در این عرصه دسترسی داشته باشند. همچنین ارائه خدمات مربوط به مشاوره، می‌تواند در راهنمایی افراد برای انتخاب درست کمک کند. از این رو می‌توانید نسبت به نیازهای پوست خود مطلع شوید و در نهایت بهترین تجربه خود را از خرید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من