سلامتی

خواص ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

خواص ویتامین B2

خواص ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

در این مقاله از سری مقالات آموزشی سلامتی سایت دکتر دانیالی می پردازیم به :

ویتامین B2 از رشد و تکامل انسان حمایت می کند، از جمله نفع های آن میتوان به کمک به بدن برای تبدیل غذا به انرژی اشاره کرد. علائم کمبود ریبوفلاوین میتواند شامل اختلالات پوستی و ریزش مو باشد.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارد. در سایر غذاها نیز به شکل مصنوعی ممکن است اضافه شود و همچنین به صورت قرص و کپسول، به عنوان مکمل غذایی موجود است. اکثر مردم ویتامین B2 کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، اما هنوز هم ممکن است در برخی از افراد کمبود آن ایجاد شود ( به خصوص برای افرادی که محصولات لبنی مانند شیر مصرف نمی کنند)

در ادامه ی این مقاله از سایت دکتر دانیالی بررسی میکنیم بدانید این ویتامین چه کاری در بدن می کند، میزان مصرف توصیه شده ی روزانه آن چقدر است و علائم کمبود و خواص ویتامین B2. را نیز بررسی میکنیم.

خواص ویتامین B2 (ریبوفلاوین) در بدن

خواص ویتامین B2 و سایر ویتامین‌های گروه B این گونه است که به بدن شما کمک می‌کنند تا گلبول‌های قرمز خون را بسازد و از سایر عملکردهای سلولی که به شما انرژی می‌دهند، پشتیبانی می‌کنند.

خواص ویتامین B2 به حمایت از موارد زیر کمک میکند :

  • رشد
  • تولید انرژی، از جمله تجزیه چربی ها، پروتئین ها و تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی
  • عملکرد سلولی

ممکن است با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B افزایش انرژی را تجربه کرده باشید، اما این موضوع هنوز از طریق تحقیقات ثابت نشده است.

علائم کمبود ویتامین B2 چیست؟

کمبود ریبوفلاوین در کشورهایی که افراد به غذاهای تازه یا مکمل های خوراکی حاوی ویتامین دسترسی دارند نادر است. اما ورزشکارانی که از یک رژیم غذایی وگان یا رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، به احتمال زیاد ممکن است کمبود ریبوفلاوین را تجربه کنند و ممکن است برای دریافت مقادیر توصیه شده  روزانه این ویتامین نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.

علائم کمبود ویتامین B2 می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کم خونی
  • تورم گلو یا زبان
  • آب مروارید
  • مشکلات پوستی، از جمله خارش و ترک خوردن

افراد مبتلا به کمبود ریبوفلاوین ممکن است کمبودهای تغذیه ای دیگری نیز داشته باشند.برای مثال کمبود آهن در کم خونی میتواند در کنار کمبود ویتامین ب 2 رخ دهد.

اگر باردار هستید، کمبود ریبوفلاوین می تواند رشد کودک شما را به خطر بیندازد و احتمال ابتلای مادر باردار به پره اکلامپسی را که شامل فشار خون خطرناک در دوران بارداری است، افزایش دهد. این یک وضعیت جدی است که می تواند منجر به اکلامپسی شود که ممکن است زندگی را تهدید کند.

اگر علائم کمبود ریبوفلاوین را دارید با پزشک خود صحبت کنید. برخی از عوامل می توانند خطر کمبود ریبوفلاونی در شما را افزایش دهند، از جمله:

  • کمبود ناقل پروتئینی ریبوفلاوین در بدن به صورت مادرزادی
  • بارداری
  • شیردهی
  • پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی
خواص ویتامین B2
خواص ویتامین B2

منابع غذایی ویتامین B2

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند به شما کمک کند ویتامین B2 و سایر ویتامین های B را به اندازه کافی دریافت کنید.

منابع غذایی حاوی ویتامین B2 عبارتند از:

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
  • جو غنی شده و غلات صبحانه
  • زرده تخم مرغ
  • گوشت قرمز، مانند گوشت گاو و جگر گاو
  • ماهی سالمون
  • جوجه
  • بادام ها
  • برخی از غلات، مانند کینوا

نکته مهم این است که ویتامین B2 به نور حساس است و احتمال فاسد شدن آن در این صورت وجود دارد.

ریبوفلاوین در بسیاری از کشورها یک ماده ی افزودنی به غلات و نان است و می تواند به عنوان رنگ خوراکی وجود داشته باشد. اگر تا به حال مکمل های ویتامین B مصرف کرده باشید، ممکن است متوجه رنگ زرد تیره در ادرار خود شده باشید. این رنگ از ریبوفلاوین به وجود می آید.

خواص ویتامین B2
خواص ویتامین B2

اقدامات احتیاطی و تداخلات احتمالی ریبوفلاوین

هیچ حد ماکسیممی برای ریبوفلاوین وجود ندارد، زیرا مصرف آن حتی در دوزهای زیادتر از بیشینه مقدار توصیه شده بعید است که اثر منفی داشته باشد. بدن ریبوفلاوین را ذخیره نمی کند.

با این حال، بهتر است احتیاط کنید و از مصرف مقادیر زیاد مکمل های غذایی بدون راهنمایی پزشک خودداری کنید.

دفتر مکمل های غذایی آمریکا میگوید که ریبوفلاوین هیچ گونه تداخل بالینی مرتبط با داروها ندارد.

مقدار مصرف توصیه شده و نحوه مصرف ویتامین B2

مقدار توصیه شده روزانه برای ریبوفلاوین می تواند بر اساس سن، جنس و عوامل دیگر متفاوت باشد.

نوزادان 6 ماه و کمتر 0.3 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه 0.4 میلی گرم

کودکان 1 تا 3 ساله 0.5 میلی گرم

کودکان 4 تا 8 سال 0.6 میلی گرم

کودکان 9 تا 13 ساله 0.9 میلی گرم

افراد 14 تا 18 ساله 1.3 میلی گرم برای مردان، 1.0 میلی گرم برای زنان

افراد 19 ساله و بالاتر 1.3 میلی گرم برای مردان، 1.1 میلی گرم برای زنان

افرادی که باردار هستند 1.4 میلی گرم

افرادی که در دوران شیردهی هستند 1.6 میلی گرم

متخصصان معمولاً توصیه می کنند در صورت امکان ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز خود را از منابع غذایی دریافت کنید. همچنین می‌توانید ریبوفلاوین را از مکمل‌های غذایی، به عنوان بخشی از ویتامین B کمپلکس ، مولتی ویتامین یا مکمل‌های ریبوفلاوین دریافت کنید. بهتر است قبل از مصرف مکمل ها با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا داروساز صحبت کنید.

خواص ویتامین B2
خواص ویتامین B2

چه کسانی نباید ریبوفلاوین مصرف کنند؟

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 معمولاً در بسیاری از غذاها یافت می شود و بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. افراد معمولاً نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین B2 ندارند، مگر اینکه شرایط بهداشتی یا رژیم غذایی خاصی داشته باشند که بر توانایی بدن آنها برای تولید یا دریافت این ویتامین ضروری تأثیر بگذارد.

خلاصه خواص ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای عملکردهای ضروری بدن که از  رشد و تولید انرژی حمایت می کند، ضروری است.

بسیاری از افراد از طریق رژیم غذایی خود ریبوفلاوین به اندازه کافی دریافت می کنند. با این حال برخی از افراد، از جمله ورزشکارانی که از رژیم های گیاهخواری پیروی می کنند و افرادی که از رژیم های گیاهی پیروی می کنند، ممکن است نیاز به استفاده از مکمل ها برای دریافت میزان توصیه شده روزانه داشته باشند.

اگر به اندازه کافی ریبوفلاوین یا سایر ویتامین های B را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، مکمل های B کمپلکس نیز ممکن است کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *