مقالات, زیبایی و آرایشی

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل چیست؟

پماد، کرم، لوسیون و ژل 1

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل چیست؟

هنگامی که به دنبال یک مرطوب کننده یا یک درمان موضعی پوست هستید، معمولاً با چهار نوع محصول اصلی روبرو می شوید:

  • پمادها
  • کرم ها
  • لوسیون ها
  • ژل ها

نسبت های مختلف آب و روغن، به این مواد بافت منحصر به فردی می بخشد که تا حدود زیادی بر هدف مورد نظر محصول تأثیر بگذارد.

به بیان دیگر، انتخاب بین و تفاوت پماد، کرم، لوسیون یا ژل ممکن است روی نتیجه ای که میخواهید از محصول موضعی بگیرید تاثیر گذار باشد .

به علاوه، از آنجایی که برخی از این محصولات بافت های سنگین تری نسبت به سایرین دارند، نوع کلی پوست شما یکی دیگر از موارد مهم و تایین کننده در انتخاب نوع فراورده موضعی است.

در این مقاله، اطلاعات ضروری را پیدا خواهید کرد که می تواند به شما کمک کند گزینه های خود را به درستی محدود کنید و محصولی را بیابید که برای نیازهای پوست شما مناسب باشد و تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل را توضیح می دهیم.

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل
تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل

تفاوت بین کرم و پماد چیست؟

هم کرم ها و هم پمادها می توانند کاربردهای دارویی یا آرایشی فراوانی داشته باشند.

فرمولاسیون و فارماسیوتیکس

تفاوت اصلی بین این دو در نسبت بین روغن و آب نهفته است. در حالی که کرم دارای مقادیر مساوی روغن و آب است، پمادها حاوی حدود 80 درصد روغن هستند.

میزان جذب

کرم ها به دلیل محتوای آب زیاد به راحتی جذب می شوند، بنابراین می توانند مناطق وسیعی از پوست را بپوشانند. محتوای روغنی کرم ها نیز به این معنی است که کرم ها روی سطح پوست شما می مانند تا در برابر از دست دادن رطوبت از آن محافظت کنند، که آنها را برای درمان پوست خشک، بثورات یا ضایعات پوستی ایده آل می کند.

.از بین تمام محصولات پوستی، پمادها حاوی بیشترین چربی هستند. پمادها در واقع به جای اینکه بلافاصله جذب شوند، روی پوست شما می مانند، که محافظت بیشتری در برابر از دست دادن رطوبت و شرایطی مانند هوای سرد یا خشک به فرمولاسیون مورد نظر ارائه می دهد. ترکیبات رایج موجود در پمادها شامل روغن های معدنی هستند.

ثبات فرمولاسیون

کرم ها دارای بافتی صاف با قوام ضخیم تری نسبت به لوسیون ها که معمولاً روان تر هستند، دارند . آنها می توانند دربازه ای بدون چربی تا کمی چرب قرار بگیرند.

پمادها  قوام ضخیم تری نسبت به کرم ها دارند، اما کمی سخت از کرم ها روی سطح پوست پخش میشوند. پمادها معمولا  احساس چربی یا حتی چسبندگی ایجاد میکنند.

ظاهر

کرم ها به دلیل نسبت روغن به آب، کرم ها به اندازه کافی غلیظ هستند تا چه در تیوب و چه در شکل پمپی ،شکل خود را حفظ کنند. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2005 که طبقه‌بندی‌های مبتنی بر علمی و سیستماتیک برای داروهای موضعی را بررسی کرده است ، کرم‌ها را مات و چسبناک توصیف کرد.

اما پمادها می توانند مات یا شفاف باشند. پمادها نیز مانند کرم ها شکل خود را به خوبی حفظ می کنند.

ویژگی های دیگر (تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

کرم‌های درمانی مانند هیدروکورتیزون ، اغلب به صورت تیوب عرضه می‌شوند. محفظه محصول به طور کلی بستگی به سطح بدنی دارد که محصول برای آن در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، مواردی که برای مناطق کوچک در نظر گرفته شده اند، احتمالاً به جای شیشه در یک تیوب بسته بندی میشوند.

 اما معمولاً داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها برای عفونت ها یا کورتیکواستروئیدها برای پسوریازیس را به شکل پماد پیدا خواهید کرد. همانطور که اشاره شد پمادها برای مدت طولانی تری روی سطح پوست شما باقی می مانند که به اطمینان از جذب حداکثری محصول کمک می کند. پوست های بسیار خشک نیز ممکن است به همین دلیل از مرطوب کننده ها به شکل پماد، نفع بیشتری ببرند.

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل
تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل

تفاوت بین لوسیون و کرم چیست؟

بسیاری از مردم کرم ها و لوسیون ها را تقریباً یک محصول می دانند، اما فرمولاسیون آنها بسیار متفاوت است.

همانطور ، کرم ها حاوی مقادیر مساوی روغن و آب هستند.

از سوی دیگر، لوسیون ها حاوی آب بسیار بیشتری نسبت به روغن هستند، اگرچه برخی از فرمولاسیون ها ممکن است حاوی الکل نیز باشند. شما همچنین می توانید لوسیون های بدون روغن را تهیه کنید که ممکن است برای پوست های مختلط، چرب یا مستعد آکنه ایده آل باشند.

در هر صورت، لوسیون ها قوام بسیار کمی نسبت به محصولات برپایه ی کرم دارند. لوسیون ها همچنین به سرعت جذب پوست می شوند و باقیمانده ی بسیار کمی از خود روی پوست باقی می گذارند. این موضوع بدان معناست که آنها معمولاً برای استفاده ی روزمره خوب عمل می کنند، به خصوص اگر پوست معمولی تا چرب دارید.

اگر پوست چرب و حساسی دارید، لوسیونی را انتخاب کنید که بدون الکل، عطر یا مواد نگهدارنده ای است، که ممکن است پوست شما را تحریک کند.

در مورد ژل ها چطور؟

محصولات مبتنی بر ژل معمولاً حاوی ترکیبی از سلولز، آب و الکل هستند. همچنین می توان محصولات ترکیبی ژل-لوسیون را پیدا کرد که بسیار شبیه یک لوسیون است.

ژل‌های بدون چربی معمولاً برای پوست‌های بسیار چرب به خوبی اثرگذار هستند، زیرا آنها وظیفه ی آبرسانی را بدون اینکه باقی مانده و چربی اضافی روی پوست شما باقی بماند انجام میدهند. همچنین ژل ها در ماه های گرم و مرطوب تابستان به خوبی به عنوان مرطوب کننده صورت عمل میکنند.

با این حال، اگر پوست خشکی دارید، ممکن است از ژل ها سود زیادی نبرید، زیرا ممکن است پوست شما این محصولات را به سرعت جذب کند که باعث میشود که هیچگونه مانعی برای حفظ رطوبت ایجاد نمیکنند

حتما برچسب و توضیحات محصولات را با دقت بخوانید  (به خصوص اگر پوست حساسی دارید) و از مصرف هرگونه محصول ژل که حاوی الکل یا عطر است خودداری کنید.

بالم ها

در دنیای مراقبت از پوست، بالم یکی دیگر از فرمولاسیون های رایج هستند. این محصولات بسیار ضخیم و تقریباً جامد هستند و ممکن است بافت مومی داشته باشند. بالم ها به جای آب مورد استفاده در کرم ها و لوسیون ها، حاوی مواد پایه مانند روغن های چرب و موم ها هستند.

مانند پمادها، موم ها به سرعت توسط پوست شما جذب نمی شوند. در عوض، آنها مانعی برای مسدود کردن رطوبت ایجاد می کنند. این نوع از فرمولاسیون باعث می شود آنها گزینه خوبی برای مناطق مستعد خشکی شدید مانند بند انگشتان و آرنج و لب ها باشند.

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل
تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل

از کدام یک از فرمولاسیون ها استفاده کنم؟(تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

برای یک داروی موضعی تجویزی، پزشک یا داروساز تعیین می کند که شما از کدام یک از فرمولاسیون هاپماد یا کرم بیشترین سود را کسب میکنید.

پماد (تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

پمادها ممکن است برای پوست بسیار خشک خوب عمل کنند زیرا بافت ضخیم و روغنی آنها به حفظ رطوبت کمک می کند. برای مثال می توانید از پماد برای دست و پا و از کرم یا لوسیون رقیق برای صورت و بقیه بدن خود استفاده کنید.

استفاده از پماد پس از شستن مکرر دست ها نیز می تواند به محافظت از پوست و جلوگیری از خشک شدن دست ها کمک کند.

Eucerin نمونه ای از پمادهای OTC است که از پوست های خشک یا ترک خورده محافظت می کند. پمادها همچنین در تسکین اگزما و پسوریازیس بسیار کمک میکند.

پمادهای آنتی‌بیوتیک‌های موضعی نیز که می‌توانند در صورت داشتن زخم، سوختگی یا ساییدگی جزئی پوست، از عفونت جلوگیری کنند به شکل پماد تولید میشوند.

کرم (تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

اگر نمی خواهید احساس چربی که بسیاری از محصولات مبتنی بر روغن از خود به جا می گذارند،را تجربه کنید، کرم ها، که می توانند برای پوست های خشک نیز به خوبی عمل کنند، می توانند جایگزین مناسبی باشند. این موضوع به ویژه در مورد کرم های دست صادق است.

در حالی که پمادها برای مشکلات برخی از نواحی پوست بهتر عمل می‌کنند، آب موجود در کرم‌ها ، آن‌ها را برای استفاده گسترده یا در نواحی مودار پوست، مفیدتر می‌کند.

اگر پوست معمولی، خشک یا حساسی دارید، ممکن است متوجه شوید که مرطوب‌کننده‌های بر پایه ی کرم، سطح خوبی از آبرسانی را فراهم می‌کنند ( اگرچه ممکن است ترجیح دهید از لوسیون در طول ماه‌های گرم تابستان استفاده کنید.)

لوسیون (تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

لوسیون ها معمولاً برای پوست های مختلط یا معمولی که در آنها پوست به محتوای روغن موجود در کرم ها یا پمادها نیاز ندارند، خوب عمل می کنند.

اگر پوست مستعد آکنه دارید، لوسیونی را انتخاب کنید که غیر کومدوژنیک باشد – این بدان معناست که این محصول کمتر احتمال دارد که منافذ شما را مسدود کند.

یک راه برای تشخیص کرم از لوسیون؟
میتوانید بررسی کنید که روی برچسب محصول عبارت «بدون روغن» یا «سبک وزن» نوشته شده است یا خیر. این نوشته ها معمولاً به یک لوسیون اشاره دارد، نه یک کرم.

ژل (تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل)

اگر پوست چربی دارید یا می‌خواهید سوختگی را درمان کنید، ممکن است از یک محصول مبتنی بر ژل بهترین انتخاب برای شما باشد.

میزان جذب بالای ژل ها می تواند به طور کلی احساس چربی کمتری در پوست شما ایجاد کند و به کاهش احتمال جوش کمک کند.

اگر پوست حساس یا خشکی دارید، به طور کلی بهتر است از استفاده از ژل به عنوان مرطوب کننده معمول و روزانه خود اجتناب کنید. محصولات ژل ممکن است باعث تحریک و خشکی بیش از حد شوند.

منبع: healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *