سلامتی

استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل

چرا در مطالعات اخیر ، به این نتیجه رسیده ایم که برخی از داروهای کاهنده کلسترول ممکن است در حفظ حافظه افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند؟

استاتین‌ها دارویی هستند که کلسترول خون را کاهش می‌دهند، و در حالی که ابتدا برای جلوگیری از بیماری قلبی و کاهش احتمال بیماری های قلبی و کرونری طراحی شده بودند، به طور فزاینده‌ای برای جلوگیری از شرایط دیگر مرتبط با کلسترول استفاده می‌شوند. در ادامه به استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل می پردازیم.

بعضی از محققان معتقدند که شکل‌های شایع‌تر زوال عقل (یعنی آلزایمر) ممکن است ناشی از تغییرات در متابولیسم کلسترول و در نتیجه تغییرات جریان خون به مغز باشد.

یک مطالعه کوهورت طولانی مدت از افراد مسن مبتلا به زوال عقل در سوئد نشان داد که استفاده از استاتین با بهبود شناخت در طی سه سال مرتبط خواهد بود، البته ذکر این نکته مهم است که با اینکه برخی از استاتین‌ها عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشتند.

هر ساله بر اساس سازمان بهداشت جهانی، ۱۰ میلیون مورد جدید از آلزایمر در دنیا رخ می‌دهد، اما گزینه‌های درمان یا پیشگیری کمی در دسترس است.

شایع‌ترین شکل زوال عقل بیماری آلزایمر است، که با ساختار تشکیله شده ی پلاک‌های بتا آمیلوئید و گره‌های پپتید تائو در مغز مشخص می‌شود.

دومین عامل شایع زوال عقل، زوال عقل عروقی است، که وقتی عروق خونی در مغز مسدود می‌شوند، جریان خون به ناحیه های خاصی از مغز کاهش می‌یابد.این موضوع ممکن است پس از سکته قلبی رخ دهد، اما افراد الزاما، نیازی به سابقه ی سکته قلبی برای ابتلا به زوال عقل عروقی ندارند.

همچنین ممکن است که بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی همزمان در یک شخص رخ دهد.

نقش کلسترول در زوال عقل چیست؟

کلسترول بالا با هر دو بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی( به ویژه در مردان) مرتبط است. محققان فرض میکنند که ناهنجاری های کلسترول ، سبب ممانعت از تجزیه نرمال کلسترول در بدن می‌شود، که در نتیجه منجر به افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) می‌شود که می‌تواند مشکلات و بیماری های مختلفی را ایجاد کند.

این موضوع ممکن است به آترواسکلروز منجر شود، که می‌تواند خطر زوال عقل عروقی را افزایش دهد، و همچنین ممکن است جذب پروتئین تائو را غیرطبیعی کند، که می‌تواند تجمع این ترکیب در مغز را شتاب دهد که اینها ویژگی های بیماری آلزایمر هستند.

این همان دلیلی است که استاتین‌ها ممکن است در برخی موارد، به کاهش خطر زوال عقل کمک کنند. استاتین‌ها دارویی هستند که به مدت دهه‌ها برای کاهش سطح کلسترول در خون و اصولاً با هدف کاهش بیماری قلبی و واقعات قلبی ناشی از آن استفاده شده‌اند.

دکتر کلیفورد سگیل، متخصص نورولوژی :

“در بیماران با سابقه ی از دست دادن حافظه یکی از شایع‌ترین انواع زوال عقل، زوال عقل عروقی یا زوال عقل چند حفره‌ای است و هر دارویی  مانند استاتین که عوامل خطر قلبی و مغزی را پایین بیاورد، احتمال ابتلا بیمار به این نوع زوال عقل را کاهش می‌دهد.”

محصولات بهبود حافظه و تمرکز

آیا استاتین‌ها به کنترل علائم زوال عقل کمک می‌کنند؟(استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل )

محققان بیمارستان دانشگاه کارولینسکا در استکهلم کشور سوئد، به تازگی به سوابق پایگاه اطلاعاتی سوئد درباره اختلالات شناختی/زوال عقل (SveDem) رجوع کرده‌اند تا بررسی کنند که آیا استفاده از استاتین بر روی قدرت شناختی افراد مسن تأثیر دارد یا خیر؟

در ادامه به موضوع استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل می پردازیم.

نتایج مطالعه آن‌ها در یک مقاله در مجله ی تحقیقات و درمان آلزایمر گزارش شده است.

محققان این مرکز سوابق ۱۵٬۵۸۶ نفر با میانگین سن ۷۹.۵ سال در زمان تشخیص با انواع مختلف زوال عقل را بررسی کردند، . ۱۰٬۸۶۹ نفر از این شرکت کنندگان در این پزوهش به دلیلی استاتین ها را مصرف می‌کردند. داده‌ها از سال ۲۰۰۷ جمع‌آوری شد و همه بیماران تا زمان مرگ، مهاجرت یا پایان مراقبت‌ها توسط محققین پیگیری شدند.

دکتر سارا گارسیا-پتاچک، استادیار و نورولوژیست در کلینیک شناختی بیمارستان دانشگاه کارولینسکا، تحقیق‌گر اصلی و نویسنده اصلی مطالعه:

“اثرات نوروپروتکتور استاتین‌ها مدت زمان زیادی است که مورد بحث واقع شده است.برخی از مطالعات بالینی منفی بوده‌اند و برخی از مطالعات مشاهده‌ای ارتباطی با پیشگیری یا پیشرفت زوال عقل نشان داده‌اند. SveDem بزرگترین کوهورت بالینی زوال عقل جهان است و نشانه‌ها و انواع بیمارانی که استاتین دریافت می‌کنند با گذر زمان تغییر کرده است.

ما می‌خواستیم بررسی کنیم که ارتباط استفاده از استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل در کوهورت SveDem چیست. محققان برای SveDem از مطالعه وضعیت روان‌شناختی کوتاه (MMSE) برای ارزیابی قدرت شناخت استفاده کردند و این داده ها ثبت شد. محققان این مقاله، نمرات ثبت شده در زمان ابتدایی و بعد از پیگیری‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌ها از گروه مطالعه به انواع مختلف استاتین مصرف شده توسط شرکت‌کنندگان تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها برای ویژگی‌های جمعیتی، هموراژی‌ها و مصرف کنندگان داروهای دیگر غیر از استاتین تنظیم شدند. محققان متوجه شدند که به طور کلی، افرادی که استاتین مصرف می‌کردند و به طور میانگین یک دوز روزانه مشخص از استاتین مصرف می‌کردند، پس از ۳ سال پیگیری ۰.۶۳ امتیاز بیشتر از MMSE نسبت به کسانی که استاتین مصرف نمی‌کردند، داشتند.

سیمواستاتین، که در آن زمان پر مصرف‌ترین استاتین در سوئد بود، پس از ۳ سال با مصرف کنندگان آتورواستاتین ۱.۰۱ امتیاز بیشتر از MMSE داشت. بیماران زیر ۷۹.۵ سال که هنگام تشخیص که سیمواستاتین مصرف می‌کردند پس از ۳ سال ، ۰.۸۰ امتیاز MMSE بیشتر نسبت به افراد جوان تری که آتورواستاتین مصرف می‌کردند، داشتند.همچنین بیماران مصرف کننده ی سیمواستاتین پس از ۳ سال ۱.۰۳ امتیاز MMSE بیشتر نسبت به بیماران روزوواستاتین داشتند.”

استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل

استاتین‌ها برای مصرف در زوال عقل ایمن هستند.(استاتین‌ها و کاهش علائم زوال عقل )

مطالعه ی مورد اشاره تأیید کرد که، با وجود نگرانی‌های قبلی که استاتین‌ها ممکن است نتایج دارای ابهامی برای زوال عقل ایجاد کنند، در این گروه از بیماران مسن با زوال عقل ایمن هستند و باعث کاهش توانایی شناختی نمیشوند

دکتر گارسیا-پتاچک:

“فرضیه فعلی ما این است که این دو قضیه ممکن است به صورت همزمان درست باشند یعنی :

1. تغییرات حاد در زمان شروع استاتین‌ها – به عنوان مثال، در کلسترول مغزی – ممکن است در افراد احساس افزایش زوال عقل ایجاد کنند
  2. در حالی که اثرات بلندمدت استفاده از استاتین ها احتمالا مثبت و محافظت‌کننده است.

با این حال، این فقط یک فرضیه است که باید در مطالعات آینده تأیید شود. ما باید بررسی کنیم که چگونه استاتین‌ها بر کلسترول، مخصوصا کلسترول مغزی و اتصالات مغزی تأثیر می‌گذارند و چگونه این اثرات با درمان کوتاه یا بلند مدت تغییر می‌کنند.

ما باید بفهمیم که کدام گروه از بیماران احتمالاً از استاتین‌ها و نفع آن برای جلوگیری از آلزایمر بیشتر بهره‌مند می‌شوند و نفع میبرند. ما می‌خواهم دیتاهای بیشتری که مقایسه کننده انواع مختلف استاتین هستند را بررسی کنیم برای مثال در این مطالعه سه داروی کلسترول پایین‌دهنده مختلف یا ‘استاتین‌ها’ را بررسی کردیم که شامل روزوواستاتین، سیمواستاتین و آتورواستاتین است.

به عنوان یک خانواده از داروها، استاتین‌ها اغلب به خوبی تحمل نمی‌شوند، و روزوواستاتین در عمل بالاتر از آتورواستاتین و سیمواستاتین تحمل می‌شود و عوارض کمتری ایجاد میکند، و من علاقه‌مند هستم ببینم که آیا روزوواستاتین به بیمارانی که با مشکلات از دست دادن حافظه مواجه هستند ، در مقایسه با آتورواستاتین، بیشتر کمک کرده است یا خیر”

منبع: www.medicalnewstoday.com

www.biomedcentral.com