ضد آلرژی

آلرژی یا حساسیت، واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل مختلف است. آلرژی یکی از شایعترین بیماری ها در دنیای امروز است که بیشتر از 25 درصد از مردم کشورهای صنعتی با آن درگیر هستند و کمابیش از هر ده نفر، دو نفر به گونه ای از آن دچار هستند.

سیستم ایمنی بدن موادی به اسم آنتی بادی تولید می‌کند. وقتی که دچار آلرژی می شویم، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که آلرژن خاصی را مضر می دانند، حتی اگر اینگونه نباشد. هنگامی که با آلرژن تماس پیدا می کنید، واکنش سیستم ایمنی بدن می تواند پوست، سینوس ها، مجاری تنفسی و یا دستگاه گوارش شما را القا کند. شدت آلرژی در هر فردی متفاوت است و از تحریک جزئی تا آنافیلاکسی (یک وضعیت خطرناک برای زندگی) می‌تواند تغییر کند. در حالی‌که بیشتر آلرژی‌ها قابل درمان نیستند، اما درمان‌ها در تسکین علائم آلرژی‌تان می توانند کمک کننده باشند و راهکارهایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند.

کسانی که دچار حساسیت یا آلرژی هستند، دستگاه ایمنی فوق هوشیاری دارند که در مقابل مواد در ظاهر بی ضرر موجود در اطراف، واکنشی بیش از حد نشان می‌دهند. برای مثال، گرده گیاهان می‌تواند بر روی سیستم ایمنی شخص آلرژیک، چنان اثری بگذارد که انگار با یک خطر جدی مواجه است.

برخی از نشانه‌های آلرژی:

گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب چشم شامل قرمزی و اشک‌ریزی، التهاب‌های پوستی که نواحی از پوست خشک قرمز و خارش‌دار می‌شود، کهیر که ضایعات خارش‌دار پوست هستند، آسم و مشکل در تنفس به صورت کوتاه شدن نفس، سرفه و خس خس سینه.

برخی از آلرژن­‌های معمول (عوامل حساسیت‌زا)

• غذا و حساسیت غذایی
  • ذرات معلق در هوا یا آلرژن­‌های محیطی (برخی جانوران، ذرات پوستی حیوانات، گرده گل‌ها، چمن و درختان و …)
  • داروها (برخی آنتی­‌بیوتیک‌­ها)
  • مواد شیمیایی (لوازم آرایشی یا مواد شوینده، رنگ موها، شوینده‌ها، حشره­‌کش­‌ها و …)

انواع آلرژی:

• آلرژی فصلی
  • آلرژی تنفسی
  • آلرژی پوستی

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی

نشانه‌های آلرژی می‌توانند شبیه به نشانه‌های سرماخوردگی باشند! بنابراین، لازم است نشانه‌ها به دقت بررسی شوند تا متوجه شویم دچار کدام بیماری هستیم. برای مثال، یکی از تفاوت های نشانه‌های سرماخوردگی و آلرژی، بدن درد و کوفتگی در حین سرماخوردگی (البته نه همیشه) است در حالی‌که آلرژی چنین علامتی ندارد و یا اینکه در سرماخوردگی هرگز دچار کهیر و خارش پوستی نمی شوید ولی گاهی در آلرژی چنین علائمی دیده می‌شوند. درکل، این دو بیماری بسیار مشابه هم هستند و لازم است تفاوت های اندکی که بینشان وجود دارد به خوبی تشخیص داده شود.

همه محصولات (7038)

در حال نمایش 2 نتیجه