preloader
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی
ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

قرص فیفول را کی بخوریم؟

قرص فیفول را کی بخوریم
دسته بندی :
نوشته شده توسط : ویدا تصدیقی

قرص فیفول برای چیست و قرص فیفول را کی بخوریم؟ در این مقاله می خواهیم درباره‌ی قرص یا بهتر بگوییم کپسول فیفول / ففول شرح مفصلی را ارائه دهیم و اینکه قرص فیفول برای چیست و قرص فیفول را کی بخوریم؟ و مواردی دیگری در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم. ولی پیش از آن بهتر دیدیم که مقدار مختصری درباره‌ی رابطه‌ی ماده‌ی مغذی آهن و تنفس سلولی، اهمیت تولید انرژی در بدن و فواید آن، کم‌خونی ناشی از فقر آهن و علائم آن صحبت کنیم! شما میتوانید برای خرید مکمل آهن به صورت اینترنتی از طریق داروخانه آنلاین دکتر دانیالی اقدام نمایید.

فهرست مطالب

تنفس سلولی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تنفس فرآیندی است که در آن اکسیژن به درون بدن و دی اکسید کربن به خارج از بدن پخش می شود. اکسیژن برای تنفس سلولی مورد نیاز است، همان فرآیندی که سلول‌ها برای تولید انرژی از آن استفاده می‌ کنند. در این فرآیند دی اکسید کربن به عنوان یک محصول زائد تولید می شود.

هدف اصلی تنفس سلولی چیست؟

هدف اصلی تنفس سلولی تولید انرژی یا آدنوزین تری فسفات ATP است. ATP ارز اصلی انرژی سلول است که برای انجام تمام کارکرد های سلولی مورد نیاز است. ذکر این نکته مهم است که بدانید؛ سلول های بدن انسان برای اینکه غذا را به سوخت اصلی بدن یا همان؛ آدنوزین تری فسفات تبدیل نمایند، به ماده‌ی معدنی آهن نیاز دارند.

حدود ۶ درصد از آهن بدن جزء پروتئین های خاص تنفسی و آنزیم های تنفسی است که برای تنفس و متابولیسم انرژی ضروری است و به عنوان جزئی از آنزیم های دخیل در سنتز کلاژن و برخی انتقال دهنده های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو کمبود آهن در این مولکول ها باعث اختلال در انتقال الکترون و تنفس سلولی می شود. آهن همچنین برای عملکرد مناسب ایمنی مورد نیاز است.

بدون تنفس سلولی چه اتفاقی می افتد؟

بدون تنفس سلولی، سلول ها قادر به تولید انرژی نیستند و در نتیجه می میرند. انرژی برای انجام تمام فرآیند های سلولی، از متابولیسم گرفته تا حرکت، مورد نیاز است.

آهن چیست؟

آهن نوعی ماده‌ی مغذی و معدنی به شمار می رود که بدن انسان به مقادیر مناسبی از آن نیاز دارد و ضروری است که می توان آن را از راه خوردن و آشامیدن دریافت نمود. آهن در حفظ بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله؛ تولید هموگلوبینِ مولکولی در خون شما که اکسیژن را حمل می کند، بسیار حیاتی می باشد. آهن همچنین برای حفظ سلامت سلول ها، پوست، مو و ناخن ها ضروری است.

آهن از غذایی که می خورید توسط سلول هایی که مجرای گوارشی را پوشانده اند جذب بدن می شود. بدن فقط بخش کوچکی از آهنی را که می‌خورید جذب می‌ کند. سپس آهن وارد جریان خون می شود، جایی که پروتئینی به نام ترانسفرین به آن می چسبد و آهن را به کبد می رساند. آهن به صورت فریتین در کبد ذخیره می شود و در صورت نیاز آزاد می شود تا گلبول های قرمز جدید در مغز استخوان بسازد.

هنگامی که گلبول های قرمز دیگر قادر به عملکرد نیستند (پس از حدود ۱۲۰ روز گردش خون)، دوباره توسط طحال جذب می شوند. آهن حاصل از این سلول های قدیمی نیز می تواند توسط بدن بازیافت شود.

منابع غذایی سرشار از آهن کدامند؟

منابع خوب آهن عبارتند از؛ گوشت قرمز بدون چربی، دل و جگر، حبوبات (مانند؛ لوبیا قرمز و نخود)، آجیل، میوه های خشک (مانند؛ زردآلو)، غلات، اسفناج، آب انار، شکلات تلخ، و برخی از مواد غذایی دیگر. ولی چنانچه به دلایلی از جمله؛ فعالیت های بدنی یا ورزش، شرایط درمانی و پزشکی، بدن با کمبود آهن روبرو شود، در اینجا ممکن است مصرف مکمل آهن به مانند؛ مصرف قرص فیفول توسط پزشک یا شخص کارشناس تجویز و یا توصیه شود!

کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟ و چه نشانه های بالینی دارد؟

علائم کم خونی ناشی از فقر آهن مربوط به کاهش اکسیژن رسانی به کل بدن است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛

  • رنگ پریدگی یا داشتن پوست زرد رنگ.
  • خستگی و ضعف بدنی غیر قابل توضیح یا کمبود انرژی.
  • تنگی نفس یا درد قفسه‌ی سینه، به ویژه در زمان فعالیت های بدنی.
  • سردرد و سرگیجه به خصوص در زمان فعالیت های بدنی.
  • میل به خوردن برخی از موادی همچون؛ یخ، کاغذ، گِل یا خاک رس.
  • خشکی پوست، ناخن های شکننده (قاشقی شکل) یا ریزش مو.
  • تپش قلب به یک‌باره.
  • وزوز گوش.
  • تورم و درد زبان و دهان.
  • پاهای بی‌قرار.
  • عفونت های مکرر.
کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

چه کسانی در معرض کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن هستند؟

کمبود آهن به خصوص در بین زنان و کسانی که رژیم غذایی کم‌آهن دارند بسیار شایع است، از این رو ممکن است که پزشک مصرف قرص فیفول را تجویز نماید. گروه‌هایی که در معرض خطر کم‌ خونی فقر آهن هستند، عبارتند از:

  1. زنانی که عادت ماهانه دارند، به خصوص اگر دوره های قاعدگی سنگین را تجربه می کنند.
  2. زنان باردار یا شیرده یا کسانی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  3. کسانی که تحت جراحی سخت یا ضربه های جسمانی قرار گرفته‌اند و ممکن است خون زیادی را از دست داده باشند.
  4. اشخاص دچار به بیماری های گوارشی مانند؛ بیماری سلیاک (اسپرو)، بیماری های التهابی روده مانند؛ کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون. و کسانی‌ که از بیماری زخم معده رنج می برند.
  5. آن‌هایی که تحت جراحی های چاقی، به ویژه جراحی بای‌پس معده قرار گرفته‌اند.
  6. گیاهخواران، وگان ها و دیگر کسانی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی غذاهای غنی از آهن نیست (آهن درون گیاهان، حتی آن‌ گیاهانی که غنی از آهن هستند، جذب آهن آن‌ها توسط بدن به خوبی آهن گوشت، مرغ و ماهی نیست.)
  7. کودکانی که مصرف‌ روزانه‌ی شیر گاو آن‌ها بیشتر است. (شیر گاو نه تنها حاوی آهن کمی است، بلکه می تواند جذب آهن را کاهش داده و پوشش روده را تحریک کند و باعث از دست دادن خون مزمن شود که برآیند آن کم‌خونی ناشی از فقر آهن رخ می دهد).

دیگر علل کم‌تر شایع کمبود آهن عبارتند از:

از دست دادن خون از دستگاه گوارش به دلیل ورم معده (التهاب معده)، التهاب مری، زخم معده یا روده، هموروئید، آنژیودیسپلازی (نوعی ناهنجاری عروقی که یک یا چند رگ خونی درون دستگاه گوارش گشاد شده و شبیه به وریدهای واریسی هستند و می‌ توانند خون‌ریزی داشته باشند.)، عفونت های دستگاه گوارش، به عنوان دیورتیکولیت یا تومورهای مری، معده، روده‌ی کوچک یا کولون.

  • از دست دادن خون ناشی از خون‌ریزی مزمن بینی.
  • از دست دادن خون از کلیه‌ها یا مثانه.
  • اهدای خون مکرر و بیش از اندازه.

همولیز داخل عروقی، وضعیتی که در آن گلبول‌های قرمز خون در جریان خون شکسته می‌ شوند و آهن آزاد می‌ شود که سپس در ادرار از بین می‌ رود. این گاهی اوقات در کسانی رخ می دهد که درگیر ورزش های شدید، به ویژه دویدن هستند. این می تواند باعث آسیب به رگ های خونی کوچک در پا شود که به آن خون‌ادراری (هماچوری مارس) می گویند.

در تمام موارد ذکر شده در بالا پزشک مربوطه می تواند مصرف‌ قرص فیفول را تجویز نماید!

کم خونی فقر آهن چگونه تشخیص داده می شود؟

برای بررسی اینکه آیا کم خونی فقر آهن دارید، پزشک عمومی از شما در مورد سبک زندگی و پیشینه‌ی پزشکی شما سوال خواهد کرد. چنانچه دلیل کم خونی مشخص نباشد، ممکن است آزمایش‌ هایی را برای یافتن علت بروز علائم تجویز کند.

کم خونی فقر آهن با آزمایش خون که باید شامل شمارش کامل سلول های خونی (CBC) باشد، تشخیص داده می شود. ممکن است آزمایش‌ های بیشتری برای ارزیابی سطوح پروتئین فریتین که آهن را در خود ذخیره می کند، ظرفیت کل اتصال به آهن و یا ترانسفرین تجویز شود. با این کار مشخص می شود که آیا تعداد گلبول های قرمز خون شما طبیعی است یا خیر.

قرص فیفول (Fefol) چیست؟

فیفول یا ففول نوعی مکمل غذایی تخصصی و حاوی ماده‌ی معدنی آهن و دیگر مواد مغذی است که به شکل کپسول طراحی و تولید می شود تا در جلوگیری از کم‌ خونی ناشی از کمبود آهن در بدن، مورد مصرف داشته باشد. همان‌گونه که در بالا ذکر شد؛ کمبود آهن در بدن انرژی سلولی را کاهش می دهد که بنابراین باعث ایجاد ضعف و‌ خستگی بدنی می شود، که یکی از نشانه های بسیار رایج کم خونی به حساب می آید.

مصرف قرص فیفول کمک می کند تا به سطح مناسبی از انرژی به منظور حفظ سلامت، بهبود رشد و انجام کارهای روزانه چه ذهنی و چه جسمی دسترسی پیدا کنید. مصرف قرص فیفول می تواند در کاهش و رفع نشانه های ناشی از کم‌ خونی فقر آهن مفید باشد.

قرص فیفول/ مکمل ففول Fefol عمدتاً برای درمان کم خونی (کمبود آهن و هموگلوبین) استفاده می شود. و کم خونی وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت های مختلف بدن را ندارد.

قرص فیفول یک داروی ترکیبی حاوی ماده‌ی مغذی و ثابت آهن، اسید فولیک و دیگر ترکیبات مغذی در این رابطه است و شما می توانید آن‌ها را که در چندین نوع و به شکل کپسول فرموله و تولید شده‌اند، بدون نسخه تهیه نمایید، که شامل مکمل های زیر می باشد.

انواع قرص آهن فیفول (Fefol):

  1. کپسول ففول.
  2. کپسول ففول پلاس.
  3. کپسول ففول گاین.
  4. کپسول فیفول برست فیدینگ.
  5. کپسول فیفول ویتامینز.
  6. کپسول ففول دئودنال.
  7. کپسول فیفول پرگننسی.
  8. کپسول ففول مکس.

این یادآوری را لازم دانستیم تا بگوییم، مصرف هر گونه مکمل می بایست با مشورت پزشک یا دکتر داروساز صورت پذیرد. زیرا ایشان آگاهی لازم در زمینه‌ی نحوه، مقدار، زمان و عوارض احتمالی مصرف‌ و تداخلات دارویی را دارند.

همان‌گونه که توضیح دادیم؛ کم خونی ناشی از فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است. ولی باید گفت که؛ انواع دیگری از کم خونی ممکن است رخ دهد که از آن جمله؛ می‌ توان به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب۱۲ B12، اسید فولیک یا فولات اشاره نمود که آزمایش خون در این مورد نیز وجود دارد.

اسید فولیک موجود در کپسول فیفول در اصل گونه‌ای از فولات است که نوعی از ویتامین ب۹ به حساب می آید. اسید فولیک در بدن به منظور تقسیم سلولی، بازسازی دی اِن اِی DNA و ساخت و رشد گلبول‌ های قرمز خون مورد استفاده قرار می گیرد که برآیند آن حفظ و بهبود کارکرد های گوناگون بدن، افزایش انرژی و ساخت پروتئین خواهد‌ بود.

قرص فیفول

قرص فیفول

قرص فیفول را کی بخوریم؟

چنانچه آزمایش خون شما نشان داد که شمار گلبول‌ های قرمز خون شما کم‌تر از حد معمول یا پایین است، قرص‌های آهن همچون؛ مصرف قرص فیفول برای جایگزینی آهنی که در بدن شما وجود ندارد، توصیه می‌شود و این بهترین زمان مصرف قرص فیفول است.

شما باید مکمل های آهن را بر طبق تجویز پزشک مصرف نمایید و زمان و میزان مصرف قرص فیفول نیز به وسیله‌ی ایشان تجویز می شود. ولی معمولاً مصرف مکمل‌ های آهن برای حدود ۶ ماه توصیه می شود.

پزشک عمومی شما ممکن است آزمایش خون را در چند ماه آینده تکرار کند تا بررسی نماید که سطح آهن شما به حالت عادی باز کشته است و یا نه؟! ولی مهم است که مصرف قرص ها را ادامه دهید، حتی اگر عوارض جانبی داشته باشید.

زمان مصرف کپسول ففول، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول ففول، حاوی آهن و ویتامین ب۹ B9 یا همان اسید فولیک می باشد که به بازیابی ذخایر آهن و پیش‌گیری از کم‌خونی ناشی از آهن‌ کمک می نماید تا همه‌ی زنان و مردان مبتلا به آنمی (کم‌خونی)، از مزایای آن بهره‌مند شوند و بدن بهتر بتواند به مبارزه با علائم ناشی از کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن ادامه دهد.

کپسول ففول جذب بسیار بالایی دارد و این مهم را با حداقل عوارض گوارشی انجام می دهد. مصرف قرص ففول برای کودکان کمتر از ۶ سال، سالمندان و مبتلایان به کم‌خونی مگالوبلاستیک ممنوعیت دارد.

زمان مصرف کپسول ففول پلاس، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول ففول پلاس، حاوی آهن و ویتامین های ب۱۲ B12، ب۶ B6، سی C، فولات و اسید فولیک می باشد که نه تنها در کمک به جبران کمبود آهن در بدن و پیش‌گیری از کم‌خونی ناشی از آن کمک می کند، بلکه به دلیل ویتامین سی، جذب آهن افزایش‌ خواهد یافت. این نوع مکمل از ففول، مناسب استفاده‌ی بانوان در سنین باروری است و می تواند به پیش‌گیری از کم خونی دوران عادت های ماهانه‌ی زنان و جلوگیری از ریزش موی ناشی از کمبود آهن کمک نماید.

زمان مصرف کپسول ففول گاین، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول ففول گاین، حاوی دوز بالایی از آهن المنتال به شکل فروش بیس گلیسینات و دوز بالایی از فرم فعال اسید فولیک (کوئرفولیک) و نیز ویتامین های سی C، ب۶ B6، ب۱۲ B12 و فولات (ب۹ B9) می باشد که اثر‌بخشی مطلوب تری خواهد داشت و با عوارض گوارشی کمتر (به دلیل پوشش خاص کپسول‌ها از نوع آهسته رهش بودن) و درمان کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بدن و بهبود انرژی سلولی کمک می نماید.

این نوع از مکمل یا کپسول ففول به کاهش علائم ضعف و بی‌حالی و خستگی می پردازد و در بهبود عملکرد ورزشی و عملکرد شناختی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به بارداری سالم، کمک به سلامت پوست، مو و ناخن سودمند خواهد بود. کودکان زیر ۶ سال، سالمندان و مبتلایان به کم‌خونی مگالوبلاستیک از مصرف کپسول ففول گاین، منع شده‌اند.

زمان مصرف کپسول فیفول برست فیدینگ، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول فیفول برست فیدینگ، حاوی آهن، ویتامین‌ها، مواد معدنی،‌ امگا۳ (اسید چرب ضروری دکوزاهگزانوئیک – ‏DHA‏) و نیز عصاره‌ی گیاهی خارمریم و پودر رازیانه می باشد که نه‌ تنها به کمبود آهن در بدن و پیش‌گیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن و افزایش خون‌سازی کمک می کند، بلکه به دلیل عصاره های ذکرشده، باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی خواهد شد و در تأمین ریزمغذی‌های مادران شیرده مفید است که برآیند آن حفظ‌ سلامت مادر و کودک شیرخوار در حال رشد می باشد.

هم‌چنین این نوع از کپسول فیفول، دربردارنده‌ی دو شکل از اسید فولیک و ۵-متیل تتراهیدروفولیک اسید فعال است که با فرمولاسیون ویژه‌ی خود (Quatre Folic)، باعث جذب و بهبود کارایی ویتامین ب۹ در بدن خواهد شد. مصرف‌ کپسول فیفول برست فیدینگ، می‌بایست با مشورت پزشک صورت بگیرد.

زمان مصرف کپسول فیفول ویتامینز، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول فیفول ویتامینز، حاوی آهن و دیگر مواد معدنی، ویتامین‌ های محلول در آب و محلول در چربی و عصاره‌ی انرژی‌زای جینسینگ می باشد که مورد نیاز بدن هستند و هم به جبران کمبود آهن کمک می کند تا به رفع احساس خستگی و افزایش‌ انرژی بپردازد.

این فرآورده نوعی مکمل غذایی مولتی ویتامین و مینرال به شمار می‌ آید که به دلیل وجود ویتامین ای E و سی و دیگر مواد مغذی، از ویژگی ضد اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و این در سلامت کلی بدن بانوان و مردان مفید خواهد بود.

کپسول فیفول ویتامینز، هم‌چنین سطح انرژی بدن را بالا می‌ برد و در کاهش خواب آلودگی موثر است. این مکمل باعث تقویت و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن می شود و به دلیل ویتامین های گروه ب B، کولین و لسیتین در کمک به تشکیل دی اِن اِی DNA، تقویت سیستم عصبی و بهبود سلامت و کارکرد مغز مفید است و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.

قرص فیفول را کی بخوریم

قرص فیفول را کی بخوریم

این نوع از مکمل ففول، به بهره بردن از ویتامین کا، کلسیم، منیزیم، آهن و … کمک می‌ کند تا در حفظ سلامت و افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها موثر باشد و وجود ویتامین آ A می تواند سیستم بینایی را نیز تقویت سازد و به تولید رشد و نمو کمک نماید.

پابا (BABA) یا اسید پاراآمینوبنزوئیک به کار رفته در کپسول فیفول ویتامینز، باعث تقویت سلامت پوست می شود و می تواند در کاهش سفید شدن موها کارساز باشد. این نوع از ففول، هم‌چنین دارای قندی طبیعی به نام اینوزیتول می باشد که در بدن وجود دارد و میزان بالاتر آن ممکن است، در بهبود مقاومت به انسولین و سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سودمند باشد.

مصرف کپسول فیفول ویتامینز، برای بانوان در دوران بارداری و شیردهی ممنوع شده است.

زمان مصرف کپسول ففول دئودنال، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول ففول دئودنال، حاوی ۸۰ میلی‌گرم آهن به شکل بیس فروش گلیسینات و ویتامین های ب۶ B6، ب۱۲ B12، ۱۲۰ میلی‌گرم ویتامین سی سی C می باشد تا در کمک به درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک نماید و باعث برطرف شدن خستگی و بهبود در افزایش انرژی شود که با فراهم زیستی بالاتر، جذب بهتر و عوارض گوارشی کمتری همراه خواهد شد. ویتامین سی در این فرآورده به جذب بهتر آهن در بدن کمک می نماید و از سویی دیگر به دلیل ویژگی ضد اکسیدانی که دارد، از سلول‌ها و بافت‌ های بدن در برابر آسیب و تخریب محافظت نموده و باعث تقویت سیستم‌ ایمنی بدن می شود.

کپسول ففول دئودنال،‌ نوعی از مکمل های آهن ففول به حساب می آید که با تجویز پزشک برای کودکان بالای ۶ سال قابل مصرف است و برای زنان، گیاه‌خواران و کسانی که بیش از حد خون اهدا می‌ کنند، مزایای سلامتی دارد. این فرآورده مانند؛ دیگر مکمل های آهن، به همراه ویتامین های ب۶ و ب۱۲ به افزایش گلبول‌ های قرمز خون و برآیند آن در بهبود فرآیند خون‌سازی کمک می نماید.

کودکانی که سن آن‌ها کمتر از ۶ سال می باشد، سالمندان و کسانی که به کم‌خونی مگالوبلاستیک دچار هستند، مصرف کپسول ففول دئودنال برای آن‌ها ممنوعیت دارد.

زمان مصرف کپسول فیفول پرگننسی، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول فیفول پرگننسی، حاوی ماده‌ی معدنی و ضروری آهن و نیز فرم فعالی از اسید فولیک به نام کوئرفولیک، ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی می باشد که نه‌تنها به جبران کمبود آهن در بدن می پردازد، بلکه در کمک به تأمین مواد مغذی موجود در بدن آن‌هم در شرایط بارداری مفید و اثربخش خواهد بود. این فرآورده که نوعی از مکمل های آهن ففول به حساب می آید، از نوع مولتی ویتامین و مینرال ویژه‌ی بانوان‌ باردار است که می تواند به سلامت مادر و حفظ و رشد سالم جنین نیز کمک‌ کننده باشد.

ذکر این نکته مهم است که چنانچه بدن مادر در دوران بارداری با کمبود آهن روبرو شود، ممکن است نه تنها باعث ایجاد خستگی، ضعف، فشار خون بالا، افسردگی و مشکلات عصبی، مشکلات و نارسایی قلبی، در مادر شود، بلکه می تواند خطرات بسیار جدی را برای سلامت جنین به همراه داشته باشد. زیرا کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بدن مادران باردار، باعث جلوگیری از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به اندام های بدن مادر و جنین در حال رشد می شود.

مادرانی که با این کمبود روبرو هستند و در صورت عدم درمان، ممکن است کودک و جنین خود را از دست بدهند، یا زایمان زودرس و سقط خودبخود داشته باشند و یا کودک با وزن پایین متولد شود.

کپسول فیفول پرگننسی، به دلیل ترکیبات و فرمولاسیونی که داراست، بر اساس نیازهای دوران بارداری تهیه شده است، ولی هم‌چنین قابل مصرف در دوران شیردهی بانوان است و برای کسانی که در بلع با مشکل روبرو هستند، با مشورت پزشک، محتوای درون این نوع کپسول ففول را می توانند بر روی غذا ریخته و میل نمایند.

زمان مصرف کپسول ففول مکس، مزایا و منع مصرف آن:

کپسول ففول مکس، حاوی دوز بالایی از آهن المنتال به میزان ۱۰۰ میلی‌گرم می باشد که به جبران کمبود آهن و پیش‌گیری از ابتلا و درمان کم‌خونی می پردازد. این فرآورده که یکی مکمل‌ های آهن فیفول به حساب می آید، برای کاهش ریزش موی ناشی از کمبود آهن مفید خواهد بود.

مصرف کپسول ففول مکس، برای افراد با رنج نرمال آهن سرم، می‌ بایست تنها با تجویز پزشک صورت گرفته شود. و هم‌چنین برای کودکان زیر ۶ سال، افراد مسن و کسانی که به کم‌خونی مگالوبلاستیک دچار هستند، منع مصرف دارد.

انواع قرص آهن

انواع قرص آهن

روش و زمان مصرف قرص فیفول:

  • کپسول ففول را همراه و یا بدون غذا و طبق توصیه‌ی پزشک مصرف کنید. آن را به طور کامل با یک لیوان آب قورت دهید. از جویدن آن خودداری کنید.
  • بهترین زمان مصرف‌ قرص فیفول برای کودکان و بزرگسالان، زمانی باید باشد که معده خالی است. یعنی دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از وعده‌ی غذایی و یا اینکه صبح ناشتا مصرف‌ شود.
  • چنانچه مصرف قرص ففول با معده‌ی خالی، باعث مشکلات گوارشی می شود، بهتر است که آن را به همراه وعده‌ی غذایی سبک میل نمایید.
  • نوشیدن آب پرتقال بعد از مصرف قرص آهن ممکن است به جذب آهن در بدن شما کمک کند. زیرا آب پرتقال سرشار از ویتامین سی C می باشد که برای جذب بهتر آهن ضروری و سودمند خواهد بود.

نکته‌ هایی در مورد مصرف قرص فیفول:

  1. همیشه برای مصرف قرص ففول، توصیه‌ های پزشک را دنبال کنید و از افزایش یا کاهش دوز مصرفی کپسول فیفول خودداری کنید، مگر با مشورت پزشک با دکتر  داروساز بوده باشد.
  2. مصرف بیش از حد آهن برای افراد و یا به ویژه کودکان، امکان مسمومیت و خطر جدی سلامتی را به همراه دارد. بنابراین از مصرف بیش از اندازه بپرهیزید.
  3. پیش از مصرف قرص فیفول و یا هر مکمل دیگری، چنانچه از دارو یا مکمل دیگر استفاده می کنید و یا بیماری خاصی دارید، با پزشک مشورت نمایید.
  4. از مصرف هم‌زمان قرص ففول با فرآورده‌ های لبنی خودداری کنید، زیرا کلسیم موجود در آن‌ها باعث عدم جذب کافی آهن در بدن می شود.
  5. از مصرف هم‌زمان قرص ففول با چای و قهوه‌ خودداری کنید، زیرا ماده‌ی تانن موجود در آن‌ها باعث عدم جذب کافی آهن در بدن می شود.
  6. قرص ففول را هر روز در یک زمان مشخص مصرف نمایید، تا جذب آهن موجود در آن روال منظمی را طی نماید.
  7. چنانچه یک دوز زمان مصرف‌ قرص فیفول را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید، ولی چنانچه به مصرف دوز بعدی نزدیک شده‌اید، بهترین زمان مصرف قرص فیفول، همان دوز بعدی می باشد و از دو برابر کردن آن خودداری نمایید.

عوارض جانبی احتمالی قرص فیفول:

برخی از اشخاص هنگام مصرف قرص آهن دچار عوارض جانبی می شوند که عبارتند از؛

  • یبوست یا اسهال.
  • درد شکم.
  • سوزش سردل.
  • احساس بیماری.
  • تیره‌تر از حد معمول شدن رنگ مدفوع.

سعی کنید قرص ها را همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید تا احتمال عوارض جانبی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت همه آفاق در سلامت توست

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من