ارسال رایگان داروخانه آنلاین دکتر دانیالی

استفاده از داروهای ضد حساسیت
دسته بندی :
نوشته شده توسط : دکتر دانیالی

استفاده از داروهای ضد حساسیت می‌توانند با کاهش واکنش‌های آلرژیک، شرایط بهتری برای افراد فراهم آورند. با توجه به تنوعی که برای حساسیت به فاکتورهای مختلف محیطی مطرح می‌شود، نیاز به استفاده از راهنمای جامع استفاده از داروهای ضد حساسیت متناسب با نوع حساسیت مطرح خواهد بود‌. این داروها به طور انحصاری به منظور سرکوب یا کاهش پاسخ بدن به موادی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. علائم آلرژی از عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و علائم پوستی متغیر است. از آنجایی که حساسیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی ایجاد شوند، در ادامه قصد داریم با بررسی انواع داروهای ضد حساسیت، به راهنمای جامع جهت استفاده از آن‌ها بپردازیم. برای خرید انواع دارو ضد حساسیت میتوانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین دکتر دانیالی تهیه نمایید.

آلرژی و علائم آن

استفاده از داروهای ضد حساسیت برای درمان انواع حساسیت. قبل از هر چیزی بهتر است با چیستی آلرژی و علائمی که به عنوان فاکتورهای نشان‌دهنده واکنش‌های آلرژیک به همراه دارد، آشنا شوید. حساسیت یا آلرژی نوعی واکنش بوده که بدن در مواجه با عامل بیگانه و مضر از خود نشان می‌دهد. شکل‌های رایج حساسیت را می‌توان در مواردی که در ادامه مطرح شده شناسایی کرد:
• حساسیت فصلی
• حساسیت غذایی
• حساسیت دارویی
• آلرژی بینی
• آلرژی گلو
• حساسیت پوستی
• حساسیت چشمی

هر یک از این موارد علائم ویژه‌ای دارند و با بررسی این علائم، می‌توان به درمان ایده‌آل دسترسی پیدا کرد. از آنجایی که فاکتورهای مختلفی می‌توانند در میان عوامل بروز حساسیت قرار بگیرند، در برخی موارد نیاز است برای شناخت نوع حساسیت و در نتیجه انتخاب داروی مناسب، سراغ پزشک رفت. در این حالت می‌توان نسبت به روند درمان اعتماد بیشتری پیدا کرد.

استفاده از داروهای ضد حساسیت برای درمان انواع حساسیت. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند خفیف، متوسط و یا شدید باشند که تحت تاثیر شرایط بدنی افراد و نیز نوع حساسیت متفاوت است. حساسیت فصلی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌ها بوده که به واسطه واکنش نسبت به گرده گل‌ها و یا ریزگردهای موجود در هوا رخ می‌دهد. از این رو برای درمان این نوع آلرژی داروهای مختلف ضد حساسیت در نظر گرفته شده که بسته به نوع علائم، در انواع آمپول، قرص، شربت، قطره بینی یا چشم، تجویز می‌شود.

از داروهای ضد حساسیت 1

استفاده از داروهای ضد حساسیت

استفاده از داروهای ضد حساسیت برای درمان انواع حساسیت. داروهای ضد حساسیت انواع مختلفی برای درمان علائم آلرژیک دارند، با این حال آن‌ها را می‌توان به طور کلی به داروهایی که اثرات آنتی‌هیستامینی دارند و داروهایی که اثرات آنتی‌ هیستامینی ندارند تقسیم کرد. هر یک از تقسیم‌ بندی‌های مطرح برای گروه داروهای ضد حساسیت، سبب می‌شود تا برای نوع خاصی از آلرژی‌ها کاربرد داشته باشند. در ادامه هر یک از این انواع به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته شده است:

1. داروهایی که اثرات آنتی هیستامینی دارند

آنتی‌هیستامین‌ها از عملکرد هیستامین که یکی از مواد شیمیایی کلیدی در واکنش‌های آلرژیک بوده، جلوگیری می‌کنند. هیستامین در طی واکنش‌های آلرژیک ترشح می‌شود و باعث التهاب، قرمزی، تورم و خارش می‌شود. آنتی هیستامین‌ها به طور گسترده‌ای برای تسکین این علائم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
قرص ضد آلرژی، شربت، اسپری بینی و قطره چشم، شکل‌های مختلفی از این داروها هستند که برای بهبود آلرژی‌های مختلف انحصار پیدا می‌کنند. داروهای نسل اول و دوم وجود دارند که ممکن است باعث خواب آلودگی شوند، البته باید گفت داروهای نسل دوم عوارض جانبی کمتری با خود به همراه دارند.
آنتی‌ هیستامین‌های نسل اول شامل کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین و مواردی از این قبیل بوده و آنتی‌ هیستامین‌های نسل دوم لوراتادین، فکسوفنادین، ستیریزین و دیگر داروهای این گروه را تشکیل می‌دهند.

• دیفن هیدرامین درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه
  • دس لوراتادین درمان و تسکین علائم بیماران دچار حساسیت بینی، قرمزی، خارش پوست و کهیر مزمن ایدیوپاتیک و سایر آلرژی‌های پوستی
  • سیتریزین درمان علائم آلرژیک و حساسیت‌های فصلی
  • لووسیتریزین درمان التهاب مخاط بینی آلرژیک و کهیرهای طولانی مدت که علت نامشخص دارند
  • فکسوفنادین تسکین علائم آلرژیک آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، عطسه و کهیر
  • هیدروکسی زین درمان و بهبود آسم، آلرژی، سرماخوردگی، خارش پوستی، خارش گلو، خارش چشم و کهیر

2. داروهایی که اثرات آنتی هیستامینی ندارند

داروهای ضد آلرژی که اثرات آنتی هیستامینی ندارند، تحت عنوان کورتیکواستروئیدها هم مورد معرفی قرار می‌گیرند. این دسته از داروها طبیعتا در سرکوب التهاب مربوط به آلرژی موثر واقع شده و می‌توانند علائم ایجاد شده را تسکین کنند.
کورتیکواستروئیدها شامل استروئیدها، آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین و تعدیل‌کننده‌های ایمنی هستند. این‌ها با مکانیسم‌های مختلفی برای مدیریت علائم آلرژی عمل می‌کنند. استروئیدها اثر سرکوب کننده التهاب و بهبود مجاری بینی را به همراه دارند. داروهای رایج در این گروه شامل عبارتند از فلوتیکازون و مومتازون هستند.

• بودزوناید درمان علائم ناشی از رینیت آلرژیک
  • سیکلسوناید درمان آسم مزمن رینیت آلرژیک دائمی رینیت آلرژیک فصلی
  • فلکوتیکازون فوروات پیشگیری و تسکین رینیت
  • تریامسینولون درمان اگزما، آلرژی، لوپوس، پسوریازیس، آلوپسی، آسم و آرتریت خودایمنی
  • مومتازون درمان برخی بیماری‌های پوستی و تنفسی، بسته به نوع دارو
  • فلوتیکازون پروپیونات درمان آسم مزمن و رینیت
  • بکلومتازون درمان آسم، رینیت و سینوزیت آلرژیک

در هر حال این داروها به شکل‌های مختلف قرص، پماد، شربت و یا قطره تولید می‌شوند تا توان بهبود علائم آلرژی در بخش‌های مختلف را داشته باشند. همچنین باید در نظر داشت که این داروها در صورت عدم توجه به زمان و نحوه استفاده، می‌توانند عوارض مختلف سلامتی را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشند.

آلرژی و علائم آن

حال اگر بخواهیم دسته بندی‌ها را بر اساس ساختار و موضع عملکردی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم گروه داروهای ضد حساسیت به صورت انواع قرص، شربت، قطره ضد حساسیت، پماد و آمپول تعریف کنیم که در ادامه هر یک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته شده:

3- قرص‌ها و نوشیدنی‌های ضد حساسیت

این دسته از داروها به طور خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف درمانی آن‌ها، بهبود علائم شدید ناشی از انواع واکنش‌های آلرژیک است. در مورد قرص‌ها و نوشیدنی‌های ضد حساسیت، بویژه دسته کورتیکواستروئیدها، لازم است از تجویز پزشک جهت مصرف پیروی کنید. دلیل این موضوع هم طبیعتا عوارض شدیدی است که استفاده از این نوع داروهای ضد حساسیت می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد.
پوکی‌استخوان، ضعف عضلانی، زخم معده، افزایش قند خون و یا ابتلا به آب مروارید، از جمله عوارض استفاده از داروهای خوراکی کورتیکواستروئید برای علائم آلرژیک است. به همین دلیل گفتیم برای استفاده از قویترین قرص ضد حساسیت یا انواع قرص ضد حساسیت خارجی، به طور خودسر عمل نکنید و حتما از نسخه پزشک بهره بگیرید. لوراتادین، هیدروکسی زین، ستیریزین و دس لوراتادین داروهای ضدحساسیت خوراکی از دسته آنتی هیستامین ها هستند و پردنیزولون، پردنیزون ، دگزامتازون و بتامتازون، نمونه‌هایی از قرص‌های کورتیکواستروئید هستند.

4- اسپری بینی

قطره بینی، به عنوان دیگر گروه داروهای ضد حساسیت، قابل کنترل خواهد بود. این نوع دارو عموما طعم ناخوشایند دارند و از جمله عوارضی که می‌توانند برای مصرف‌کنندگان به همراه آورند، شامل تحریک بینی و خونریزی بینی است.
مومتازون، بکلومتازون و بودزوناید، نمونه‌هایی از اسپری بینی هستند که در صورت بروز علائم مطرح، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

5- قطره‌های چشمی

چشم هم از جمله اعضایی بوده که واکنش‌های آلرژیک را به خوبی بروز می‌دهد. خارش مداوم چشم‌ها، قرمزی یا آبریزش چشم‌ها، علائمی هستند که در صورت بروز حساسیت افراد را درگیر خود می‌کنند و می‌توان با توجه به نوع حساسیت، از قطره چشم مناسب بهره گرفت.
البته باید در نظر داشت که در این زمینه هم امکان بروز عوارضی چون عفونت و آب مروارید مطرح می‌شود. فلورومتولون، لوتپردنول و پردنیزولون، از جمله قطره‌های چشم هستند که باید افزود در میان انواع داروهای ضد حساسیت کورتیکواستروئید قرار می‌گیرند و اثرات آنتی هیستامینی ندارند. کتوتیفن و اولوپاتادین قطره های چشمی ضد حساسیت از گروه آنتی هیستامین می باشند.

معرفی انواع داروهای ضد حساسیت

6- کرم‌های پوستی

دسته دیگر در انواع ساختارهای داروی ضد حساسیت، مربوط به پمادهایی بوده که برای علائم پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که گفتیم، علائم حساسیت بسته به شرایط افراد متفاوت بوده و در موضع خاصی ایجاد می‌شوند. از این رو علائم پوستی مانند خارش، قرمزی یا خشکی و پوسته ریزی، سبب تعریف نیاز به استفاده از داروهای پمادی خواهند شد.
از این رو کرم‌هایی چون بتامتازون، هیدروکورتیزون، مومتازون، تریامسینولون و یا دسوناید، بسته به نوع حساسیت تجویز می‌شوند‌. در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است استفاده از این پمادها، با تغییر رنگ و تحریک پوست همراه باشد و یا در گذر زمان سبب نازک شدن پوست شما شود. در نتیجه استفاده آن‌ها در صورت تجویز پزشک، می‌تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد.

7- داروهای ضد حساسیت تزریقی

گروه آخر برای ساختارهای دارو ضد حساسیت، شامل انواع داروهای تزریقی بوده که قویترین آمپول ضد حساسیت را در این گروه می‌توان پیدا کرد. از داروهای تزریقی صد حساسیت می‌توان برای علائم مختلفی چون آبریزش بینی، سرفه، خارش پوست، رینیت آلرژیک و موارد بسیار دیگر بهره گرفت. این داروها در دسته‌های مختلف دارای اثرات آنتی‌ هیستامین‌ و کورتیکواستروئیدها قرار می‌گیرند که بسته به نوع حساسیت تجویز می‌شوند.
دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین و کلماستین نمونه‌هایی از رایج‌ترین داروهای ضد حساسیت تزریقی هستند. بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون و متیل پردنیزولون داروهای تزریقی گروه کورتیکواستروئید هستند.

در هر حالت، باید در نظر داشت که داروهای مورد بحث، برای انواع خاص آلرژی‌ها تجویز می‌شوند و لازم است در صورت ابتلا به هر یک از علائم آلرژیک، ابتدا به پزشک مراجعه کنید و سپس با توجه به تجویز او، اقدام به مصرف داروی مناسب همراه با رعایت نحوه استفاده نمایید.

نکات استفاده از داروهای ضدحساسیت

در رابطه با استفاده از انواع داروها، برخی نکات و فاکتورها می‌توانند به میزان اثرگذاری دارو کمک کنند. از این رو در میان پارامترهای مربوط به راهنمای جامع استفاده از داروهای ضد حساسیت، باید به زمان مصرف این داروها توجه داشته باشید. بهترین زمان استفاده از داروهای ضد حساسیت، بسته به نوع علائم و نحوه ابتلا متفاوت خواهد بود؛ با این حال می‌توان در صورت اطلاع از سیستم بدن و حساسیت‌های فصلی، سراغ مصرف دارو به منظور پیشگیری رفت.
با این حال در صورت بروز حساسیت‌های جدی و مراجعه به پزشک معالج، باید با توجه به تجویز پزشک عمل کنید. از این رو نیاز به مصرف دارو در بازه‌ زمانی تعریف شده و در مقادیر مشخص خواهد بود. حتی ممکن است بسته به نوع حساسیت و علائم آن، پزشک شما توصیه مصرف مداوم در دوران آلرژی نماید. در نتیجه رعایت این فاکتورها به سرعت بهبودی شما کمک خواهد کرد.

جمع بندی استفاده از داروهای ضد حساسیت

استفاده از داروهای ضد حساسیت برای درمان انواع حساسیت. با توجه به تمامی آنچه که تا اینجا گفته شد، در صورتی که با هر نوع واکنش آلرژیک در بدن خود مواجه شدید، بهترین کار مراجعه به پزشک و استفاده از نسخه تجویز شده برای تهیه داروهای ضد آلرژی خواهد بود. در این حالت پزشک با بررسی علائم، به معرفی بهترین داروهای ضد حساسیت متناسب با نوع آلرژی شما خواهد پرداخت. اینکار به کاهش خطرات مربوط به استفاده از داروهای مختلف کمک کرده و می‌تواند خیال شما را از بابت احتمال بروز عوارض تا حد زیادی راحت کند.
در هر صورت، ما در مجموعه داروخانه دکتر دانیال، انواع داروهای ضد حساسیت را در لیست موجودی خود قرار دادیم و شرایط بهتری برای دسترسی به انواع داروها را فراهم آوردیم. از این رو به منظور برخورداری از مشاوره پزشک و خرید دارو، می‌توانید به سایت داروخانه دکتر دانیالی مراجعه کنید.

داروهای ضد حساسیت

سوالات متداول استفاده از داروهای ضد حساسیت

1. آیا می‌توان از داروهای ضد حساسیت برای کودکان استفاده کرد؟

در صورت آلرژی پیدا کردن کودکان، از داروهای ویژه‌ای بهره گرفته می‌شود که بالطبع دارای دوز متفاوتی از داروهای ضد حساسیت بزرگسالان هستند.

2. داروی ضد حساسیت کودکان کدام است؟

در مورد بروز آلرژی در کودکان هم مانند بزرگسالان، نوع علائم بسته به نوع حساسیت متفاوت بوده و در نتیجه نیاز به داروی منحصربه‌فرد خود را پیدا می‌کنند. با این حال شربت یا قرص دیفن هیدرامین به عنوان رایج‌ترین داروی ضد حساسیت کودکان بالای دو سال مورد معرفی قرار می‌گیرد.

3. آیا عوارض استفاده از داروهای ضد حساسیت جدی و خطرناک است؟

داروهای ضد حساسیت در انواع مختلف، می‌توانند عامل بروز عوارض متفاوتی باشند. به طوری که توجه به انتخاب داروی درست و زمان بندی استفاده از آن، می‌تواند در راستای کاهش احتمال بروز عوارض موثر واقع شود. از این رو لازم است در صورت بروز واکنش‌‌های آلرژیک به پزشک مراجعه کرده و برای استفاده از این نوع داروها، از راهنمای جامع استفاده از داروهای ضد حساسیت بهره بگیرید.

درباره دکتر دانیالی
داروساز، موسس و مسئول فنی داروخانه دکتر دانیالیPharmacist, Founder of Dr. Danyali Pharmacy & drdanyali.com