میخچه

پاها از اعضایی در بدن انسان هستند که فشار زیادی را متحمل می‌شوند. همه افراد به طور روزانه ممکن است ساعت‌ها سر پا ایستاده و یا چند قدمی را راه بروند. هنگام راه رفتن فشاری معادل با دو تا سه برابر وزن شما به پاهایتان وارد میشود. از اینرو پاها در معرض فشارهای زیای قرار می‌گیرند. یکی از عواملی که باعث تشدید این فشارها میشود، استفاده از کفش نامناسب است، و یکی از این صدمات ایجاد میخچه می‌باشد. این ضایعه (میخچه پا) ممکن است بر روی انگشتان پا یا در زیر پنجه پا به وجود بیاید.

درواقع، میخچه، ناحیه سفت شده و بیش از حد شاخی شده از پوست است که در اثر تماس یا فشار زیاد و دائم، ایجاد شده و پوست این ناحیه ضخیم و سخت می‌شود. میخچه گاهی نیز بر روی سطوح ضخیم تر پوست کف دست دیده می‌‌شود. میخچه‌های سخت بر روی سطوح خشک و صاف پوست و میخچه‌‌ های نرم بر روی سطوح نرم و مرطوب پوست ایجاد می‌‌شود. بهرحال در هر دو فرم، مرکز میخچه نرم نیست بلکه سفت است.

زگیل و میخچه

زگیل و میخچه از ضایعات پوستی به شمار می‌آیند که در نواحی مختلف به خصوص در پا بروز می‌کنند. این‌دو قسمت‌هایی برآمده، خشک و سفتی از پوست می باشند. زگیل و میخچه دو توده‌ی پوستی متفاوتند ولی در مواردی هم شبیه هم هستند.

تفاوت زگیل با میخچه

در واقع، زگیل در اثر عفونت ایجاد شده و مسری است، در حالی‌که میخچه ناشی از فشار مکانیکی بوده و مسری و واگیردار نیست. زگیل‌های پلانتار معمولا در کف پاها به وجود می آیند. این عارضه میتواند در بین کودکان و افراد بالغ به خصوص در افرادی که پابرهنه در مکان‌های عمومی راه می‌روند، ایجاد گردد. این بیماری به دلیل عامل ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، شایع است. این عامل نه تنها روی پاها تأثیر گذار است بلکه می‌تواند انگشتان، زانوها، پاها یا زیر ناخن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. همچنین توجه داشته باشید که اصطکاک یا فشار مکرر بر روی پوست بیمار می‌تواند باعث تشکیل زگیل نیز شود.

علل ایجاد میخچه

مهمترین علل آن عبارتند از:

• کفش نامناسب: کفش زیاد تنگ به پا فشار میاورد. کفش گشاد هم میتواند موجب افزایش سایش کفش به انگشت و افزایش احتمال میخچه شود
  • تغییر شکل انگشتان مثل انگشت چکشی
  • کفش پاشنه بلند: به علت ایجاد فشار زیاد روی پنجه پا
  • مالش مکرر پا روی یک برجستگی نامناسب در داخل کفش
  • جوراب هایی که اندازه پا نیستند

تشخیص میخچه

ظاهر میخچه مشخص است. میخچه بصورت یک برجستگی کوچک پوستی دردناک در وسط که در اطراف آن پوست به رنگ زرد درآمده است دیده میشود. وجود میخچه در پا میتواند باعث ایجاد اشکال در راه رفتن و لنگش شود.

درمان

اولین راه حل استراحت کردن است. در صورت بروز میخچه اولین کار اینست که کمتر راه بروید، چون راه رفتن زیاد باعث می شوند میخچه بیشتر رشد کند و ایجاد درد بیشتر کند. استراحت به تسریع روند درمان و درمان بهتر کمک می کند. در طول درمان به هیچ وجه از وسایل نوک تیز، تیغ و چاقو استفاده نکنید چرا که درد را در نواحی میخچه دو چندان می‌کند!

درمان میخچه با محلول سالیسیلیک اسید انجام می‌شود که در صورت بزرگ بودن اندازه میخچه ب مصرف آن مدت زمان بیشتری طول میکشد. چسب میخچه نیز برای درمان میخچه استفاده می‌شود که ترکیب اصلی آن نیز سالیسیلیک اسید است. میخچه‌های سطحی با یک یا دو چسب درمان می‌شود ولی میخچه‌هایی که عمق بیشتری دارند با اسید سالیسیلیک در طی مدت دو هفته تا یک ماه درمان می‌شوند. در طول مدت درمان، پوست‌های اضافه و خشک شده بایستی تمیز شوند و جوراب مرتبا تعویض گردد.

جهت درمان میخچه‌هایی که با سالیسیلیک اسید بهبود نیافتند، روش کرایوتراپی یا سرمادرمانی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دارای دستگاه کرایو انجام می‌شود. با استفاده از این روش، در طول یک یا چند جلسه، موضع میخچه با نیتروژن مایع سوزانده شده و درمان قطعی می‌باشد.

همه محصولات (7038)

در حال نمایش 4 نتیجه