کم خونی

کم خونی نوعی بیماری رایج ئر بین افراد است که در آن فرد بیمار با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتفال اکسیژن به بافت ها دچار می شود. داشتن کم خونی می تواند احساس خستگی و ضعف را در فرد ایجاد کند.

انواع مختلفی از کم خونی وجود داشته که هر کدام علت خاص خود را دارند. کم خونی می تواند موقتی یا طولانی و از خفیف تا شدید متغیر باشد.

درمان های مربوط به کم خونی از مصرف مکمل ها گرفته تا انجام مراحل پزشکی را در بر می گیرد. ممکن است با داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم از برخی انواع کم خونی نیز جلوگیری کنید.

علائم کم خونی

علائم و نشانه های کم خونی بسته به علت کم خونی متفاوت می باشد. مهمترین علائم و نشانه ها ، در صورت بروز ، ممکن است شامل موارد مثل : خستگی ،

ضعف ، پوستی کم رنگ یا زردرنگ ، ضربان نامنظم قلب ، تنگی نفس ، سرگیجه ، درد قفسه سینه ، دست و پای سرد و سردرد می باشد.

نکته ی مهم این است که در ابتدا ، کم خونی می تواند آنقدر خفیف و کم باشد که متوجه آن نشوید. اما علائم با بدتر شدن کم خونی  بدتر خواهد ش.

خستگی علاوه بر کم خونی دلایل زیادی ممکن است داشته باشد، بنابراین تصور نکنید که اگر خسته هستید لزوما کم خون هستید. برخی از افراد نیز در هنگام اهدای خون می فهمند که هموگلوبین آنها پایین است . این موضوع نشان دهنده کم خونی است. اگر به شما گفته شده است که به دلیل هموگلوبین کم نمی توانید اهدا  خون کنید ، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

دلایل کم خونی چیست ؟

در ادامه به مهمترین دلایل کم خونی خواهیم پرداخت :

هنگام کیه  بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نکند.

خونریزی زیاد باعث می شود که گلبول های قرمز خون سریعتر از حد معمول نابود شوند.

ممکن است بدن شما سلول های قرمز خون را از بین ببرد.

همه محصولات (7038)

نمایش 1–12 از 122 نتیجه